RAPORT: Valoarea estimată a pieţei locale de eCommerce este estimată să ajungă la 7,3 miliarde euro în 2024

Sursa foto: X

Piaţa de eCommerce din România continuă să crească, alimentată de accesul la digitalizare şi de creşterea veniturilor populaţiei tinere şi nativilor digitali, numărul românilor care au făcut achiziţii online ajungând în 2023 la 10,2 milioane, arată Raportul eCommerce Insights 2024 realizat de MerchantPro, platforma locală de soluţii Saas pentru e-Commerce. În 2023 vânzările în eCommerce au crescut sub rata inflaţiei, cu doar 3%.14% reprezintă ponderea comerţului online în valoarea totală a comerţului din România, iar valoarea estimată a pieţei locale de eCommerce este estimată să ajungă la 7,3 miliarde euro în 2024, arată raportul, care citează datele Statista.

”Alimentată de accesul la digitalizare şi de creşterea veniturilor populaţiei tinere şi nativilor digitali, piaţa de eCommerce din România îşi va menţine trendul ascendent de creştere şi în 2024, dar se confruntă cu provocări continue, determinate de contextul socio-economic local şi regional”, arată Raportul eCommerce Insights 2024 realizat de MerchantPro, platforma locală de soluţii Saas pentru e-Commerce.

Analiza la zi pe magazinele locale arată o creştere medie de doar 3% a vânzărilor în 2023. Articolele pentru copii- cel mai dinamic segment de piaţă în 2023.

Analiza realizată de MerchantPro, pe datele înregistrate de magazine online active atât în 2023, cât şi în 2022, arată o creştere a vânzărilor cu doar 3% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut. Din punct de vedere al numărului comenzilor plasate de clienţi în acest an, creşterea rămâne moderată (+5.5%).

Datele analizate de MerchantPro indică drept cel mai dinamic segment de piaţă Articole pentru copii, unde numărul comenzilor plasate a crescut cu peste 20%. Pentru prima dată în ultimii 3 ani, segmentul Fashion înregistrează contracţie, cu o scădere de -10% ca număr de tranzacţii.

„Încă din pandemie, noi analizăm periodic dinamica sectorului de eCommerce din România. Piaţa a cunoscut în aceşti ultimi ani o creştere exponenţială, ajungând la vârsta maturităţii într-un ritm accelerat. Jucătorii din eCommerce din România au demonstrat rezilienţă, adaptabilitate şi inovaţie remarcabilă. Pe lângă analiza la zi pe datele înregistrate pe magazinele active în platforma noastră, analiza realizată în acest raport este o radiografie a pieţei de comerţ online din România, care coroborează date dintr-o multitudine de surse relevante şi pune accent pe tendinţele emergente. Automatizările, creşterea comerţului mobil şi a plăţilor digitale, AI şi soluţii de personalizare, tendinţele din marketing şi viitorul pieţei româneşti sunt descrise şi analizate inclusiv prin ochii liderilor din industrie”, precizează Arthur Rădulescu, CEO MerchantPro.

Pe fondul inflaţiei şi reducerii puterii de cumpărare, valoarea medie a comenzii înregistrate de magazinele din platforma MerchantPro s-a situat în 2023 în jurul valorii de 54 de euro, cu 2,5% mai mică faţă de 2022, când nivelul înregistrat a fost 55,5 euro.

„Dacă ne uităm la bugetul alocat achiziţiilor online, acesta a crescut constant, în 2023 dublându-şi practic valoarea faţă de 2018. La nivelul pieţei, vorbim de aproximativ 584 euro cheltuieli medii/cumpărător în 2023. Totuşi, inflaţia crescută a afectat şi puterea de cumpărare, determinând o schimbare a comportamentului de achiziţie. Acest lucru a dus la o cerere mai mare pentru produse la preţuri accesibile, promoţii şi opţiuni de plată flexibile, cum ar fi plăţile în rate. Buy Now Pay Later începe să câştige teren serios în România ca o opţiune emergentă de plată”, adaugă Arthur Rădulescu.

Deşi în trimestrul 1 al 2023 creşterea numărului de tranzacţii a fost de +27%, în trimestrul al doilea ritmul a încetinit la 5,8%, urmat de două trimestre consecutive cu scăderi faţă de perioadele echivalente din 2022. Trimestrul 3 a înregistrat o scădere de -1%, iar în trimestrul 4, care era tradiţional cel mai bun trimestru din an, scăderea numărului de comenzi a fost de -3.8%. Zilele cu reduceri şi oferte speciale din săptămâna Black Friday au înregistrat o creştere de +10%, însă dinamica din perioada reducerilor nu a putut susţine o creştere la nivel de trimestru.

Piaţa de eCommerce din România continuă să crească, alimentată de accesul la digitalizare şi de creşterea veniturilor populaţiei tinere şi nativilor digitali, numărul românilor care au făcut achiziţii online, ajungând în 2023 la 10,2 milioane. Dacă pandemia Covid-19 a accelerat tranziţia către comerţul online şi creşterea exponenţială a vânzărilor online din România, conflictul din Ucraina a adus provocări logistice şi de aprovizionare pentru comerţ, dar şi debutul unui comportament mai prudent de achiziţii al consumatorilor.

Potrivit Statista, 14% reprezintă ponderea comerţului online în valoarea totală a comerţului din România, iar valoarea estimată a pieţei locală eCommerce este estimată să ajungă la 7,3 miliarde euro în 2024.

Preţul rămâne cel mai important criteriu în alegerea unui comerciant online (45%), urmat de oferte speciale (36%), politica de livrare (34%) şi checkout facil (29%).

Distribuţia pe vârstă a cumpărătorilor sugerează că generaţia Millennials şi Generaţia X sunt cele mai active în cumpărăturile online, în timp ce Generaţia Z şi Baby Boomers sunt mai reticenţi sau au o prezenţă mai scăzută în comerţul electronic.

Potrivit analizei realizate de MerchantPro, grupa de vârstă 35-44 de ani deţine cea mai mare pondere în utilizarea e-commerce, cu aproape un sfert din total. Următorul grup, cel de 25-34 de ani, prezintă o proporţie apropiată, de 23,82%. Grupa de 45-54 de ani nu este departe, contribuind cu 23,52%.  Pe de altă parte, tinerii adulţi cu vârste între 18-24 de ani şi persoanele între 55-64 de ani sunt mai puţin activi în e-commerce, reprezentând cumulat sub 28%.

 ”Piaţa locală de eCommerce a ajuns la vârsta maturităţii. Creşterile de la an la an sunt moderate, iar concurenţa creşte permanent, în special de la concurenţi internaţionali puternici, în special branduri din UE sau, recent, jucătorii din zona non-UE precum Shein sau Temu, a căror ascensiune este accelerată la nivel global. În acest context, comercianţii trebuie să mizeze pe o abordare agilă, pe tehnologii noi precum automatizări, AI, soluţii de personalizare şi să îşi extindă operaţiunile atât pe orizontală, cât şi cu verticale noi. Concomitent, optimizarea operaţiunilor interne trebuie să rămână un focus pentru a susţine o dezvoltare strategică pe termen lung”, relevă raportul.

”Marii câştigători în retailul online anul acesta vor fi cei care vor avea curajul să investească în automatizări şi în inovaţii care să le crească performanţa şi să le optimizeze atât platforma, cât şi fluxurile interne. Dacă anul trecut comercianţii au analizat, acum e momentul să acţioneze. Este anul în care trebuie să automatizeze şi să integreze soluţii care să le susţină dinamica. Cei care nu se vor mişca suficient de agil anul acesta cred că vor pierde teren important şi avea în cel mai bun caz creşteri modeste”, consideră Arthur Rădulescu, CEO şi fondator MerchantPro.

Nevoia de agilitate şi adaptabilitate rapidă a generat şi un interes crescut pentru soluţiile SaaS de eCommerce, în detrimentul soluţiilor open-source, care au scăzut în popularitate cu 25%.

“Investiţiile de aproape 1 milion de euro realizate în ultimii doi ani în platforma MerchantPro au avut ca scop soluţionarea problemelor comune întâmpinate de comercianţi, cum ar fi lipsa de autonomie şi flexibilitate a soluţiilor tehnice. Noile suite de funcţionalităţi pe care le-am lansat pentru front end şi back end au fost concepute pentru a oferi mai multă independenţă antreprenorilor şi specialiştilor, incluzând o serie de integrări rapide pentru soluţii de automatizare, personalizare şi optimizare a operaţiunilor. Aceste aspecte sunt esenţiale pentru diferenţierea între profit şi rezilienţă sau eşec. Comercianţii care utilizează platforma noastră apreciază aceste caracteristici, lucru demonstrat de adoptarea crescută a acestor funcţionalităţi”, adaugă Arthur Rădulescu.

MerchantPro este un proiect al companiei ShopMania Net, care se adresează antreprenorilor din eCommerce din România şi Europa, prin funcţionalităţi de eCommerce, servicii de suport şi soluţii personalizate, adaptate necesităţilor specific de dezvoltare. Platforma MerchantPro este folosită la nivel regional, peste 5.000 magazine online utilizand funcţionalităţile în cei peste 15 ani de prezenţă pe piaţa. În ultimii doi ani, MerchantPro şi-a consolidat prezenţa pe piaţa internă şi internaţională, cu aproape 2.000 de magazine active în România, şi un număr în creştere continuă pe piaţa din Vestul, respectiv sud-estul Europei.

Citește mai mult AICI

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: