Skip to content
Puterea Știrilor Video

Raportul privind analfabetismul funcțional din școli, contestat din Ministerul Educației: ”Au fost testați doar 47.000 de elevi din 2,9 milioane, e irelevant”

Inquam Photos/Octav Ganea

Invitat la ”Puterea Știrilor”, secretarul de stat în Ministerul Educației, Florian Lixandru (PSD), a contestat relevanța ”Raportului național privind nivelul de literație”, potrivit căruia 42% dintre elevii români sunt analfabeți funcțional, oficialul susținând că eșantionul de elevi testați, 47.000, este prea mic pentru a fi relevant.

”În primul rând, ar fi problema eșantionării. La acest moment avem 2,9 milioane de elevi în sistem, au fost testați 47.000, deci nu mi se pare relevant.

În privința testelor PISA, unde ne-am situat pe ultimele locuri în ceea ce privește înțelegerea unui text. Acele teste PISA, pe lângă testarea cunoștințelor și competențelor, la final sunt introduse și întrebări referitoare la situația socio-economică a fiecărui elev. Și ne confruntăm des cu elevi care vin din familii defavorizate, cu venituri mici, familii monoparentale. Sunt indicatori care nu fac altceva decât să ne tragă în jos. Niciodată nu o să avem rezultate excepționale la testările internaționale atâta vreme cât aceste rezultate pe care copiii le obțin sunt corelate cu indicatorii socio-economici.

Nu contest că ne confruntăm cu acest analfabetism funcțional, dar cred că cifrele nu sunt atât de supărătoare pentru că eșantionul în sine e unul foarte mic raportat la numărul total de elevi”, a declarat Florian Lixandru la ”Puterea Știrilor”.

Doar 11% dintre elevii români înțeleg un text

Elevii din România nu au, în general, competențe în interpretarea unei informații, în formarea unor idei proprii și integrarea acestora în contextul dat prin interpretarea și argumentarea unor ipoteze, nu pot stabili asemănări și diferențe între personaje, fapte sau concepte, nu pot identifica și forma concluzii pe baza detaliilor accesate și nu pot trata informația în raport cu un context general, cu o realitate recognoscibilă sau posibilă (trecută, actuală sau viitoare), arată Raportul național privind nivelul de literație din România. Testele au fost completate de peste 47.000 de elevi din toate regiunile țării pe o perioadă de 15 luni.

În medie, elevii din România nu au competențe în interpretarea unei informații, în formarea unor idei proprii și integrarea acestora în contextul dat prin interpretarea și argumentarea unor ipoteze, nu pot stabili asemănări și diferențe între personaje, fapte sau concepte, nu pot identifica și forma concluzii pe baza detaliilor accesate și nu pot trata informația în raport cu un context general, cu o realitate recognoscibilă sau posibilă (trecută, actuală sau viitoare).

42% din elevi se plasează în zona “nefuncțional”Aceasta este zona de analfabetism/ incapacitate. Aproximativ 20% din acești elevi (deci cam 8% din populația școlară) sunt la limită pentru a trece în categoria de “minim funcțional”. Din păcate, cam 45% din acești elevi (deci cam 15-20% din populația școlară) sunt la baza absolută a capacității testului de a măsura ceva.

Doar 11% din elevi se plasează în zona “funcțional”. Procentul este mic și îngrijorător – sugerând probleme viitoare pentru educația secundară și ulterior pentru învățământul universitar.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *