Skip to content
Educație

”Reforma fără fond” a ministrului Educației. Experții sunt nedumeriți: „Pe ce studiu se bazează schimbările?”

Inquam Photos / Octav Ganea

Elevii români ar urma să aibă din următorul an școlar cinci module de învățare, intercalate de cinci vacanțe școlare. Experții în educație spun că este o măsură de „formă, fără fond” și că altele sunt adevăratele lipsuri ale sistemului de învățământ românesc, potrivit romania.europalibera.org.

Ministrul Sorin Cîmpeanu a spus că vrea să renunțe la tezele semestriale pe care le susțineau elevii până acum, pentru că nu le mai consideră relevante. În toamna anului trecut, la începutului anului școlar 2021-2022, oficialul spunea însă că tezele școlare trebuie susținute.

Ovidiu Voicu, director executiv al Centrului pentru Inovare Publică, spune că această schimbare este de formă, nu de fond.

Problema în sistemul de educație din România este fondul. Așa cum știm de mulți ani, e legat de programe și de pregătirea profesorilor. Reformă reală ar însemna să ne ocupăm de acestea două”, a spus Ovidiu Voicu.

În opinia acestuia nu contează câte zile la rând stau elevii la școală, ci câte ore stau în fiecare zi.

Știm că elevii stau zilnic 7-8 ore la școală și multe alte ore să își facă temele. Noi avem o lege din 2019 care spune că trebuie să introducem un număr mai mic de ore în fiecare zi, lege amânată până acum”, arată Ovidiu Voicu.

Ovidiu Pânișoară: „Pe ce studii se bazează?”

Ovidiu Pânișoară, directorul Departamentului de Formare a Profesorilor de la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, Universitatea din București, arată că schimbarea propusă e una majoră, nu e numai despre introducerea unei vacanțe.

Întrebarea este pe ce studii se bazează? Poate că există, dar noi nu le știm. Trebuie studii făcute pe România, să vadă exact cum e cu curba de efort a elevilor. Trebuie să ținem cont de niște lucruri care sunt legate de curba de efort a elevilor, de situația școlilor și de dotările școlile”, spune Pânișoară.

Expertul e de părere că „toate acestea trebuiau puse undeva într-o cercetare, apoi chestionați și elevii, și părinții.” „Trebuiau să existe niște cercetări în spate, care să ne arate care sunt perioadele de maxim efort.”

Profesorul universitar susține că elevii au vârste diferite și rezistență diferită la efort. „În cazul copiilor este vorba de vârste diferite, unii copii au nevoie de o anumită perioadă de stat la școală, alții de altă perioadă”, a explicat Ovidiu Pânișoară.

Expertul în educație spune că schimbarea structurii anului școlar nu era primul lucru cu care trebuia început.

Trebuie ‘aerisit’ programul. Nu orele de stat la școală sunt cea mai mare problemă, ci ce se întâmplă în acele ore. Profesorii se plâng că trebuie să predea multă materie într-un timp foarte scurt. Și atunci efortul este diferit. Una este să înveți mult în multe ore și alta e să înveți puțin în timp mai mult”, a mai spus profesorul.

Articolul integral AICI.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *