Informațiile disponibile până în momentul de față arată că exploziile de la Crevedia au pornit de la „o sursă de foc” apărută sub o cisternă, în momentul unui transfer de combustibil. Un inspector de trafic a explicat cum trebuie făcut transportul de mărfuri periculoase pentru evitarea unor tragedii.
Transportul intern și internațional de mărfuri periculoase se realizează în baza unui acord cunoscut sub numele de ADR. Acest acord, semnat de 52 de țări din Uniunea Europeană și din afara ei, reglementează tot ce înseamnă transportul rutier de mărfuri periculoase.
Potrivit inspectorului de trafic Doru Țugurean, din cadrul Inspectoratului de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR), transportul de mărfuri periculoase este reglementat foarte clar.
„Conducătorii auto care fac transport de mărfuri periculoase au nevoie de certificat de pregătire profesională ADR. Sunt obligați să urmeze un curs la centrele de pregătire profesională, după care susțin un examen cu autoritatea competentă, respectiv cu Autoritatea Rutieră Română. În urma promovării efective a examenului și a urmării cursului, ei vor obține un certificat de pregătire profesională ADR”, a explicat Doru Țugurean, conform adevarul.ro.
Cum sunt verificate cisternele pentru substanțe periculoase
Inspectorul de trafic a explicat că substanțele periculoase nu sunt transportate doar în cisterne, fiind mărfuri periculoase care sunt transportate în colete sau chiar vrac.
„Din punct de vedere al ADR-ului, șoferii nu au voie să fumeze în timpul transportului ADR și nici în apropierea vehiculului. Se precizează clar în ADR. Amenda este foarte mare. (…) De la cel mai mic cea mai mică țigară sau de la cel mai mic scrum, inclusiv cea mai simplă scânteie se poate aprinde”, a explicat Doru Țugurean.
Inspectorul ISTCR a mai arătat că o cisternă cu GPL nu este în sine „o bombă pe roți” pentru că înainte de a fi autorizată pentru a transporta marfă periculoasă, o cisternă este trecută printr-un proces de autorizare care include verificarea amănunțită a vasului cisternei pentru a se asigura că nu există scurgeri. Abia după această verificare o cisternă merge la RAR pentru inspecția tehnică periodică.
„Pe certificatul de agreare o să apară efectiv ce tip de substanțe poate să transporte respectiva cisternă și ce tip este acea cisternă”, a explicat inspectorul Țugurean.
Tot mai multe substanțe periculoase
Inspectorul ISTCR a explicat că în condițiile în care cisternele de transport substanțe periculoase sunt verificate amănunțit înainte de autorizare, riscul cel mai mare este dat de eroarea umană.
Tocmai de aceea, susține inspectorul Doru Țugurean, reatestarea șoferilor care transportă mărfuri periculoase ar trebui făcută mai repede de cinci ani, așa cum se întâmplă în momentul de față, în condițiile în care lista de mărfuri ADR se actualizează o dată la doi ani.
„Din doi în doi ani apar din ce în ce mai multe substanțe în ADR. În 2019 erau în jur de 3.700 și ceva de substanțe periculoase. În momentul de față, sunt aproape 5.000”, a mai declarat Doru Țugurean.
Comportamentul șoferilor neprofesioniști
Inspectorul ISTCR a declarat că, în timp ce șoferii profesiniști, chiar dacă nu transportă mărfuri periculoase, sunt conștienți de ce înseamnă un transport ADR, mulți dintre șoferii neprofesioniști nu realizează ce înseamnă un astfel de transport.
De aceea, susține inspectorul Țugurean, în cadrul școilor de șoferi „ar fi indicat să se facă și niște cursuri în care să li se spună (n.red. viitorilor șoferi profesioniști) efectiv ce înseamnă un transport de mărfuri periculoase”.
„Obligatoriu ar fi ca distanțele față de vehiculele dinainte să fie mai mari în cazul unor transporturi ADR. Mulți șoferi de vehicule mici nu conștientizează ce înseamnă un transport de mărfuri periculoase”, a mai declarat inspectorul Doru Țugurean.
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News