Skip to content
Iași Știri locale

ReporterIS: 1 milion de lei furați la concertele Primăriei Iaşi în ultimii 3 ani

Inquam Photos / Ilona Andrei

Onorariile artiștilor care au venit la Iași, de Revelion, Sf. Parascheva și FIE, sunt uluitor de mici față de totalul bugetelor anunțate. De cinci ani, impresarul de casă al lui Mihai Chirica este Radu Groza, care câștigă toate simulacrele de achiziții organizate de Primărie. La fiecare eveniment plătit de Primărie și organizat de Radu Groza, între 30.000 și 50.000 de euro dispar în ceață, scrie Reporter de Iaşi.

Între 120.000 și 150.000 de euro plătește Primăria pentru concertele în aer liber de Sărbătorile Iașului (octombrie) și Revelion. În cadrul FIE, când concertele se întind pe mai multe zile, cheltuielile trec de 350.000 de euro.

O seară cu câteva ore de concert costă 130.000 de euro, cu trupe românești sau uneori străine, dintre cele ieșite din circuitul internațional de 20 de ani.

Amfitrionul general al tuturor evenimentelor este impresarul Radu Groza, aciuiat la Iași de când a devenit primar Mihai Chirica, fugind din București unde a dat faliment iar numele său avea o faimă proastă. Primăria lui Chirica a ajuns să organizeze licitație pentru concertul de Revelion cu 6 zile înaintea evenimentului, Groza fiind, invariabil, singurul ofertant, deși se știe, încă din antichitate, că anul se termină fix pe 31 decembrie, iar acest eveniment plătit din bani publici ar putea fi atribuit printr-o selecție transparentă cu 6 luni înainte.

În lipsa concurenței, prețurile plătite de Primăria Iași către firma lui Radu Groza sunt mult mai mari decât costurile reale. Reporter de Iaşi a făcut o documentare de anduranță, demarată încă din luna octombrie 2019: am cerut firmelor de producție și caselor de impresariat prețurile de listă (booking) ale tuturor artiștilor care au fost plătiți de Primărie în ultimii trei ani (2017-2019).

Am inclus, conform ofertelor primite oficial, costurile de transport, cazare și masă solicitate de artiști. Am adăugat prețurile de închiriere a scenei, luminilor și ale jocurilor de artificii. Rămân, astfel, între 30.000 și 50.000 de euro nejustificați la fiecare concert al Primăriei.

Costurile cu artiștii

Angajarea unui artist pentru un concert în aer liber înseamnă achitarea a trei capitole de cheltuieli: onorariu, transport, cazare și masă. Fiecare spune de la început ce pretenții are. Pentru concertele de seară, de exemplu, trebuie plătită noaptea de cazare post-eveniment și micul dejun de a doua zi.

La transport, cel mai scump e Smiley, care cere 1 euro/km pentru microbuzul cu care vine trupa sa (București-Iași și retur ar însemna 800 de euro), la care se adaugă și un bilet de avion dus-întors pentru vedetă (circa 140 de euro).

Artiștii cer două mese în ziua concertului – și specifică numărul de persoane cu care vin în turneu – și micul dejun de-a doua zi. Marea majoritate a cântăreților care au venit la concertele Primăriei în ultimii ani au menționat cheltuieli pentru grupuri cuprinse între 4 și 8 persoane. Excepția: vedeta Smiley cu o trupă de 17 oameni.

Apoi urmează cazarea: regula este că însoțitorii dorm câte doi în cameră, doar vedeta având rezervat un single. 99% dintre artiștii veniți la Iași se mulțumesc cu hoteluri de 3 stele, doar Smiley cerând să fie cazat la 4 stele.

Pentru simplificarea calculelor, REPORTER a luat în calcul câte 6 membri ai fiecărei echipe de pe afișul de concert, iar pentru cazare și masă am folosit reperele Ramada (3 stele) și Internațional (4 stele). Toate cheltuielile au fost evaluate maximal, cu mare larghețe de către REPORTER, tocmai pentru a nu lăsa loc de interpretări. Am preferat să greșim în plus decât în minus. Costurile reale sunt cu siguranță mai mici decât cele pe care le-am calculat noi.

Astfel, la Ramada am ținut cont de un tarif oficial de 347 lei/noapte (în perioada Sfintei Parascheva), înmulțindu-l cu cinci camere duble. La Hotel Internațional am calculat camera dublă la 612 lei/noapte (pentru aceeași perioadă).

În cazul meselor, am calculat prânz, cină și mic dejun. 120 lei/persoană pentru o masă principală este arhisuficient, iar micul dejun l-am pus la 30 de lei/persoană (deși poate fi inclus și în prețul de cazare).

La o medie de 6 membri pentru trupa fiecare artist, toate cheltuielile de transport, cazare și masă sunt de 5.800 de lei. La care se adaugă onorariul pentru serviciile prestate.

Prețurile artificiilor

În privința cheltuielilor cu închiriatul scenei și cu focurile de artificii, REPORTER a apelat la un expert în organizarea de evenimente, el însuși oferind aceste servicii. Menționăm că acesta a dorit să-și păstreze anonimatul pentru a nu-și periclita afacerea în urma eventualelor repercusiuni din partea primarului sau a acoliților săi.

La artificii, timpul de tragere a rămas constant, 10-15 minute, însă calitatea e dată de numărul de trageri. În perioada în care concertele erau organizate de fostul primar Gheorghe Nichita, focul de artificii avea, de regulă, 6.000-7.000 de trageri. Acum, și cifra este asumată în comunicatele Primăriei, focul se face cu 2.000 de trageri”, a explicat expertul. Adică intensitatea era mult mai mare înainte de perioada Chirica.

În ciuda acestui element extrem de important, REPORTER a luat în calcul prețul maximal cerut de firmele specializate pentru un foc de artificii de 15 minute: 10.000 de euro. Prețul real, conform numărului de trageri, este cu 30-40% mai mic.

Un concert la Iași cu 5-6 artiști autohtoni ajunge la 150.000 de euro. Costurile nu sunt prezentate transparent, iar diferența între sumele cheltuite și calculele reale din piață sunt uriașe

Expert: „La ultimul Revelion nu ies 45.000 de euro!”

În ceea ce privește închiriatul scenei, aceasta e de trei niveluri de preț. Cea mai mică, de 10×8 metri este folosită pentru evenimente de mai mică amploare: 1 decembrie sau 24 ianuarie, când urcă artiști de muzică populară și țin un spectacol de o oră-două. Închiriatul unei astfel de scene costă 5.000 de euro.

Scena medie este de 10×12 metri. Aceasta poate costa, cu toate accesoriile (lumini, sunet, instalație de aburi, ecrane), maxim 20.000-25.000 de euro. O astfel de scenă este folosită în mod uzual la concertele Primăriei, inclusiv la ultimul Revelion.

Scena mare are 20×16 metri și prețul de închiriere poate ajunge la 40.000 de euro. Aceasta este cea mai mare sumă plătită vreodată de Primăria Iași pentru o scenă.

Prețul variază în funcție de înălțime, numărul și mărimea ecranelor, dacă se transmite live pe ecrane, numărul de boxe. În trecut, se foloseau așa-zisele „întârzieri”, boxe montate pe Bd. Ștefan cel Mare, astfel încât spectatorii de pe Pietonal să primească sunetul în același timp cu cei din fața Palatului. În ultimii ani, s-a redus numărul de lumini, iar boxele de „întârziere” au dispărut.

Expertul în evenimente a făcut calcule complete pentru ultimul Revelion organizat de Primărie, 2020: scena – 25.000 de euro, artiștii – 35.000 de euro (maxim), focul de artificii – 5.000 de euro, alte cheltuieli (transport, cazare, masă) – 10.000 de euro. TOTAL: 75.000 de euro, adică 360.000 de lei. Știți cât a plătit Primăria? 616.000 de lei! Toate sumele sunt cu TVA.

La cheltuielile reale trebuie adăugată taxa UCMR, de 4% (pentru artiști) și comisionul lui Radu Groza, de 10%. În total, ar ieși 85.000 de euro (cu TVA), în timp ce Primăria a plătit 130.000 de euro.

Puteți citi articolul integral aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *