Skip to content
Puterea Știrilor Video

Rezultatele PISA au șocat opinia publică, dar nu și pe specialiști. Bogdan Bucur, istoric și sociolog: Această boală a educației românești a existat dintotdeauna

psnews.ro

Istoricul și sociologul Bogdan Bucur, lector universitar la Facultatea de Științe Politice din cadrul SNSPA București, a declarat la ”Puterea Știrilor” că ultimele rezultate ale testelor PISA, care au relevat faptul că aproape 1 din 2 adolescenți români este analfabet funcțional, nu ar trebui să ne șocheze, pentru că ”această boală a educației românești a existat dintotdeauna”. ”Nu putem pretinde că învățământul românesc a fost vreodată excepțional de performant și avem acum, vezi Doamne, o cădere”, a spus sociologul.

Bogdan Bucur a arătat că, dacă ne uităm pe concluziile rezultatelor PISA, ”vom vedea că că avem rezultate comparabile pe ultimele cinci măsurători”.

”Ei bine, nivelul cel mai înalt pe care l-a atins România este în 2011, apoi o foarte ușoară coborâre, dar situația a fost mult mai proastă înainte de 2011. Așadar, o interpretare pe ultimii 15 ani ne arată că România, sub aspectul analfabetismului funcțional, a recuperat un teren semnificativ în primul deceniu al secolului XXI, după care înregistrăm, în următoarele măsurători după 2011, adică 2015 și 2019, o ușoară pantă descendentă.

La nivelul punctajelor despre care facem vorbire – discutăm de peste 400 de puncte -, România a pierdut 10-15 puncte, deci termenul de ”dezastru” mi se pare exagerat. Desigur, problema e gravă și nu vreau să evit dimensiunea subiectului și cu atât mai puțin responsabilitatea celor în cauză, dar dacă ne uităm pe o perioadă de 15 ani, a fost o decadă în spate în care am stat cu mult mai prost”, a precizat sociologul la ”Puterea Știrilor”.

Bogdan Bucur a explicat ce înseamnă analfabetismul funcțional în rândul adolescenților, anume faptul că ei ”pot să citească, pot să scrie, dar nu pot să facă operațiuni logice, simple, elementare în legătură cu un document pe care l-au citit, adică să identifice ideea principală într-un text de o pagină, o pagină și jumătate, ceea ce este tragic”.

”Dacă eu îi spun că un euro e 4,8 lei, el nu poate să-mi spună câți lei fac 10 euro, nu poate face această conexiune. Situația nu s-a acutizat grav în ultimii ani, dar nici nu s-a făcut nimic.

Există, deci, o creștere a analfabetismului funcțional, dar nu putem zice că până mai ieri a fost perfect, iar acum ne-am prăbușit. Nu, problema este de multă vreme și nu s-au luat măsurile de corecție necesare”, a conchis sociologul.

Rezultate PISA 2018: Analfabetismul funcțional în România a ajuns la 44%

România a obținut cele mai slabe rezultate din ultimii nouă ani la testele PISA 2018 – Programul pentru Evaluarea Internațională a Elevilor, dezvoltat de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltarte Economică (OECD).

Scorul înregistrat de elevii români este în scădere față de testările anterioare, la care a participat România, în anii 2009, 2012 și 2015. Este vorba despre rezultate mai slabe la toate cele trei domenii testate: citire, matematică și științe.

De asemenea, potrivit rezultatelor PISA 2018, procentaj de analfabetism funcțional este de 44%, în medie, în creștere față de testara din 2015.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *