Skip to content
Politică

România ar putea avea soarta Poloniei! AVERTISMENTUL care zdruncină clasa politică EXCLUSIV

cvlpress.ro

Cel de-al treilea proiect PSD-ALDE din pachetul legilor justitiei, de modificare a Legii 317 din 2004 privind organizarea Consiliului Superior al Magistraturii, a fost adoptat joi de plenul Senatului, in calitate de camera decizionala, si merge la promulgare sau la un eventual control de constitutionalitate.

Citiți și UPDATE Răzbunarea ICCJ / Capăt de linie: Legile Justiției au trecut de Parlament!

În acest context, senatoarea PNL Iulia Scântei, joi, într-o declarație exclusivă pentru PSNEWS.RO, a comentat implicațiile asupra României pe care le-ar putea avea legile justiției, pe termen scurt.

”Pentru mine și pentru colegii din opoziție, au fost evidente modificările care contrazic, de fapt, obiectivele coaliției de guvernare. Coaliția de guvernare și-a justificat propunerile de reformare a pachetului d elegi aferent Justiției invocând trei obiectiv. Unul dintre acestea este eliminarea influenței serviciilor secrete din actul de justiție și din activitatea magistraților, lucru care nu a fost îndeplinit deoarece prin Legea 303 s-au creat premise noi pentru ca, inclusiv politicul, adică comisiile parlamentare care au ca obiect controlul activității serviciilor secrete, în paralel cu Consiliul Suprem de Apărare al țării, sub pretextul că vor verifica și ei declarațiile magistraților pe proprie răspundere, privind neapartenența la un serviciu de informații ca și colaborator sau ofițer sub acoperire, și au creat posibilitatea de a cere, doar comisiile parlamentare, serviciilor de informații note date și documente privind viața și cariera unui magistrat, pentru că nu au limitat. Au scris, în mod generic. Nu vom ști niciodată ce doumente se cer, ce verificări vor face serviciile secrete, altele decât defuncta SIPA, cu privire la magistrați, sau dacăs e vor rezuma cu privire la acele declarații ale magistraților, dacă au aparținut sau nu au aparținut ca ofițer acoperiți , serviciilor”, a declarat aceasta pentru PSNEWS.RO.

Mai mult, senatoarea a ținut să precizeze că primii afectați de modalitatea cum a fost rescrisă partea referitoare la răspunderea magistraților, vor fi chiar cetățenii României.

”Al doilea obiectiv a fost acela al creării unui sistem eficient pentru angajarea răspunderii magistraților, lucru care, de asemenea, este infirmat din formele adoptate, atât la 303 cât și la 304, pentru că oricum legea 303 prevedea din 2012, un principiu constituțional și deopotrivă european, și anume: un cetățean, în România, prejudiciat în actul de justiție în urma unei erori judiciare săvârșit de un magistrat, are dreptul necenzurat, nelimitat, neîngrădit, neîngreunat, de a beneficia de despăgubiri acordate de statul român. Acest drept e prevăzut și în Constituția, era prevăzut și în Legea 303 și în Legea 304. Așa cum a rezultat modificarea la Legea 303, coaliția a introdus, în mod nejustificat credem noi, o definire a erorii judiciare, deși Constituția nu dispune , nu face distincție, spune doar atât: Statul va plăti pentru orice prejudiciu cauzat unui cetățeanu, în urma unei erori judiciare. Când faci de definiție, limitezi sau restrîngi sau pui pe umerii cetățeanului, să facă dovada că se încadrează în rigorile acelei definiții, practic, în loc să-i ușureze sarcina victimei, ea o îngreunează. Primii afectați de modalitatea cum a fost rescrisă partea referitoare la răspunderea magistraților vor fi chiar cetățenii. În privința răspunderii materiale a judecătorilor care se fac vinovați de o eroare judiciară, trebuie să știți că și înainte și acum, principiul a rămas același dar la fel de inaplicabil. Dacă statul este obligat să plătească pentru prejudiciile cauzate din orice eroare, fără a diferenția natura erorii, acesta are dreptul în România să se îndrepte împotriva judecătorului sau procurorului care a săvârșit o faptă calificată ca eroare judiciară, dar doar în două situații”, a continuat Iulia Scântei.

Nu în ultimul rând, senatoarea a venit cu o precizare dură privind viitorul României în cadrul UE. Mai exact, aceasta a adus în discuție faptul că România trebuie să prezinte grupului de state împotriva corupției (GRECO) din cadrul Consiliului Europei un raport asupra modificărilor propuse legilor justiției, până pe data de 15 ianuarie 2018.

”Am văzut inclusiv de ieri anumite reacții din partea unor europarlamentari, cred că și astăzi, după votul pentru Legea 307, reacțiile nu au cum să fie bune pentru că noi am primit avertismente. Vă reamintesc că dincolo de reacțiile naționale pe care le-am avut din partea CSM, din partea asociațiilor profesionale, din partea societății civile, la nivel european am primit două avertismente: un avertisment l-am primit în cadrul raportului MCV publicat în 15 noiembrie 2017. Comisia și-a expus punctul de vedere care ne-a arătat cât de gravă este situația și cât de preocupați sunt oficialii de la Bruxelles cu privire la cele petrecute în materia legilor Justiției din România. A fost punctul de vedere exprimat de grupul de state împotriva corupției, grupul GRECO, care pentru prima dată a declanșat o procedură ad-hoc, care se declanșează doar în baza regulamentului acestui grup, și ne-a cerut ca până în 15 ianuarie să furnizăm date și informații concrete cu privire la efectele și impactul pe care aceste legi le va avea asupra întregului sistem judiciar. Ne-a chemat practic la ordine, și din nefericire pentru noi, alături de Polonia, pentru acre deja s-a luat în discuție săptămâna aceasta invocarea Art 7 din Tratatul de Aderare. Suntem într-o situație destul de sensibilă în ceea ce privește viitorul statutului nostru, ca stat membru în cadru UE și cred că consecințele le vom vedea la începutul anului viitor”, a conchis senatoarea.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *