România, deosebit de atractivă pentru deschiderea de magazine moderne

Sursă foto: Freepik

În 2024, stocul de spații de retail modern va depăși 4,5 milioane de metri pătrați, stabilind un nou record pentru România, potrivit unui raport lansat de CBRE România.

Mai mult de 185.000 de metri pătrați sunt preconizați a se adăuga stocului existent pe parcursul anului curent dacă luăm în considerare doar proiectele aflate deja în construcție.

Formatului specializat (parc de retail) este cel preferat de dezvoltatori, lucru care se observă cu ușurință atât în viitoarele dezvoltări, reprezentând 95% din totalul formatelor planificate, cât și la nivelul proiectelor aflate deja în construcție la nivel național, în care este formatul predominant ce urmează a fi livrat. Pitești este orașul care va beneficia de cel mai mare proiect aflat în construcție și care este programat să fie lansat pe piață în această lună, respectiv Argeș Mall, un concept de 52.100 mp GLA (gross leasable area) dezvoltat de Prime Kapital.

Potrivit raportului special Romania Retail Destinations 2024, lansat de CBRE România, principalele orașe din țară analizate vor atrage în perioada următoare aproximativ 185.000 mp în diferite stadii de construcție. Cele mai mari ponderi ale livrărilor sunt concentrate în București sau în proximitatea acestuia, urmat de Iași, Cluj, Brașov și Timișoara.

România își susține poziția de piață atractivă pentru retailerii internaționali dispunând de avantaje relevante pentru aceștia, cum ar fi: o putere de cumpărare în creștere, un ritm susținut de consum în sectorul de retail, un apetit constant pentru branduri noi, forță de muncă educată și o rată de neocupare a spatiilor existente foarte scăzută (sub 3% în medie). Dacă analizăm mai îndeaproape capitala, unde se află aproape o treime din stocul modern de retail, locuitorii Bucureștiului dispun de o putere de cumpărare semnificativă, care a depășit-o pe cea a orasului Budapesta – cea mai apropiată capitală din Europa Centrală și de Est din acest punct de vedere. De asemenea, orașe importante precum Cluj-Napoca și Timișoara sunt la rândul lor foarte aproape de nivelul capitalei. În ceea ce privește ratele de neocupare, Bucureștiul rămâne la un nivel foarte scăzut, cu o rată de neocupare generală sub1,0%.

Faptul că stocul de spații comerciale moderne va depăși un nou plafon perceptual poate părea impresionant, și totuși acesta nu este suficient. Mulți retaileri internaționali sunt foarte interesați să intre pe piața românească, iar cererea de suprafețe mari a crescut. 2024 se conturează deja ca un un nou an dinamic din punct de vedere comercial, având în vedere brandurile care au deschis sau și-au anunțat intenția de a deschide locații în România: nume precum KIKO Milano sau Happy Restaurants, dar și multe altele care vor urma din sectoarele sport, convenience, fashion și beauty. România dispune de un potențial ridicat de a atrage noi branduri internaționale majore în viitorul apropiat, iar faptul că expansiunea lor aici este asigurată de experiența noastră extensivă și unică este o rețeta întotdeauna câștigătoare” explică Carmen Ravon, Head of Retail Occupiers at CBRE.

Comerțul online crește constant

Comerțului online înregistrează la rândul său o creștere anuală constantă, volumul prognozat pentru 2023 fiind de 7,0 miliarde de euro – ceea ce înseamnă o majorare de 11% de la an la an. În ciuda acestui aspect, segmental ecommerce se confruntă cu propriile provocări datorate faptului ca unul dintre criteriile importante care îi ghidează pe cumpărătorii afectați de fluctuațiile de preț este prudența.

Companiile continuă să își concentreze activitatea pe centre comerciale sau parcuri de retail, vizând deschiderea mai multor magazine, iar românii își mențin apetitul ridicat pentru fashion, chiar și în ciuda provocărilor economice, ceea ce plasează țara noastră pe lista retailerilor care urmăresc să își extindă afacerile la nivel regional. 9 companii noi, în principal din sectoarele de fashion și food & beverage, au ales să intre pe piața românească în 2023, 5 dintre acestea inaugurându-și primele unități în cursul anului trecut. Alte patru și-au anunțat intenția de a deschide un magazin sau și-au asigurat un spațiu de retail și se pregătesc de lansarea afacerii, un exemplu în acest sens fiind Happy Bar & Grill, care a comunicat prima unitate în AFI Cotroceni.

Scena de retail din România este un amestec fascinant de zone consacrate și potențial neexploatat. Raportul Romania Retail Destinations 2024 al CBRE oferă un ghid pentru navigarea în complexitatea acesteia. Înțelegând dinamica unică a fiecărui oraș, companiile își pot adapta strategiile pentru a înregistra succesul pe termen lung„, a adăugat Daniela Gavril, Head of Research la CBRE România.

Citește mai mult AICI

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și:

Media PNL