Skip to content
Opinii & Analize

România fără ambiții. Ungaria are o politică externă prin care își crește influența în regiune

Ungaria nu este cel mai mare prieten al României și acest lucru se poate observa cu ochiul liber, mai ales dacă ne uităm în Transilvania, unde de-a lungul timpului, mai mulți politicieni de la Budapesta au venit la noi în țară și au încurajat comunitatea maghiară să-și ceară independența.

Dar conflictul Ungaria-România din ultimele săptămâni a pornit de la o socoteală ce ține de politica internă. Președintele Klaus Iohannis a făcut greșeala evidentă să amestece politica internă cu politica externă, acuzând PSD că ar vrea să dea Transilvania Ungariei. Proiectul de lege din Parlament n-avea nicio legătură cu Ungaria, cu Budapesta, ci reprezenta doar o ambiție eternă a UDMR.

" "

Ungaria și-a extins influența în regiune imediat după venirea lui Viktor Orban la conducerea țării, în 2010. Ambițiile lui Viktor Orban au surprins pe toată lumea, iar Ungaria este astăzi un stat care se impune în Europa Centrală și chiar în regiunea Balcanilor.

Din 2010, Ungaria și-a crescut investițiile în România ajungând, la sfârșit de 2017, la 900.640,8 milioane Euro, potrivit datelor prezentate de mae.ro. Dar Guvernul de la Budapesta și-a îndreptat atenția în special către regiunea Transilvania, unde a finanțat inclusiv programe de educație sau cultură pentru comunitatea maghiară din România.

Ungaria a reușit să exploateze toate nemulțumirile cetățenilor români de etnie maghiară. Pe măsură ce comunitatea maghiară și-a prezentat criticile pentru guvernarea de la București, ungurii au venit imediat cu o soluție pentru a-și crește influența în regiune.

România n-a putut să răspundă dur la acest joc al Budapestei deoarece și Bucureștiul face același lucru în Republica Moldova și nu este niciun secret că de-a lungul timpului ne-am implicat în politica de la Chișinău și politicienii români au făcut declarații care au încălcat suveranitatea statului de dincolo de Prut.

Între timp, investițiile românești în Ungaria sunt de doar 169 de milioane de Euro, arată datele MAE. Este nevoie de un echilibru al raporturilor economice pentru ca România să-și arate influența în regiune.

Ambițiile Ungariei nu se văd doar în România, ci în toată regiunea. Guvernul de la Budapesta are relații economice foarte bune cu Serbia și încearcă să-și crească influența în Balcanii de Vest. Ungaria și Serbia și-au unit interesele și construiesc o linie de cale ferată între Budapesta și Belgrad, însă cu ajutor financiar din partea Chinei. Nu de puține ori, Viktor Orban, premierul de la Budapesta, a insistat că a venit momentul ca țările din regiune să aibă legături rapide precum autostrăzi sau cale ferată.

Ungaria are autostrăzi până la granița cu toți vecinii săi și se leagă de capitale precum Viena, Bratislava, Zagreb, Belgrad. La rândul ei, Bulgaria se va lega de autostrada Serbiei, iar dacă ne vom uita pe hartă, Budapesta va avea linie directă și rapidă cu Istanbul, trecând pe la Sofia. Țara noastră n-a fost capabilă nici să construiască un pod peste Dunăre pentru a facilita transportul mult mai rapid între Bulgaria și România. Iar noi vom mai aștepta câțiva ani pentru a lega Budapesta de București și va fi singura noastră autostradă între capitală și un stat vecin.

Totodată, Ungaria se bucură în UE de sprijinul grupului de la Visegrad, alături de Polonia, Slovacia și Cehia, ceea ce îi oferă mai multă putere decât are România în Uniunea Europeană. Șansele ca România să facă parte din acest grup sunt aproape zero în următorii ani.

România este un stat izolat în regiune, cu o influență foarte mică, fără relații economice puternice. Nici în Bulgaria, nici în Republica Moldova, nici în Serbia și nici atât în Ucraina nu se văd ambițiile noastre politice. Provincialismul politicii dâmbovițene n-a putut să țină pasul cu dezvoltarea Europei Centrale. Politica externă a României n-a fost capabilă, în ultimii 30 de ani, să se integreze în organizații sau alianțe europene și să stabilească parteneriate cu statele vecine. Și pentru acest faliment al politicii externe din ultimii 30 de ani nu este vina Budapestei.

Și pentru a înțelege și mai bine cât de izolați suntem în regiune, trebuie să ne amintim de planul Uniunii Europene, care voia o cale ferată de mare viteză de la Lisabona la Kiev. Proiectul acesta trecea pe la Budapesta și ocolea România. Vorbim de un proiect care ar fi adus investiții de zeci sau sute de miliarde de Euro și între timp a înghețat și nu mai are șanse să fie realizat în viitorul apropiat.

" "

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *