România în Air Schengen și Schengen maritim. Concluzii după primele zboruri

Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Spațiul Schengen. Concluzii după primele zboruri

România a aderat la Spațiul Schengen cu frontierele aeriene și maritime. Acest lucru înseamnă dispariția controalelor Poliției de Frontieră pentru pasagerii care vin sau pleacă spre Spațiul Schengen de pe 17 aeroporturi internaționale și patru porturi maritime.

Europarlamentarul PNL Daniel Buda a menționat, în acest context, “un sistem de control funcțional” în aeroporturile românești ceea ce certifica imediata intrare în Spațiul Schengen și pe cale terestră.

“Iată, suntem în Spațiul Schengen pe zona aeriană și maritimă. Ceea ce ne bucură este faptul că vedem că sistemele de verificare aleatorii funcționează și de altfel am și putut observă, în presă, cum un cetățean olandez a fost identificat de ofițerii de poliție din România că fiind o persoană aflată în România care avea de executat o pedeapsă oarecare, adică practic vedem că sistemul este funcțional. Avem mecanisme de prevenire a unui unor migranți ilegali, de prevenire a unor situații care sunt aduse în atenția justiției. Acesta este un lucru foarte bun, pentru că o să fie un pas următor pentru intrarea României în Schengen, pe cale terestră”, spune Daniel Buda pentru PS News.

Managerul Aeroportului Internațional Brașov: „Eliminarea controlul de pașapoarte a fost un real câștig”

Constantin Albu, manager al Aeroportului Internațional Brașov – Ghimbav a subliniat pentru PS News cum s-a câștigat timp eliminând controalele de la frontiere.

„La aeroportul Brașov, duminică, 31 martie am avut primul zbor înregistrat în Schengen cu aterizare la Brașov și apoi, decolare către Germania. A fost eliminate controlul de pașapoarte deci a fost un real câștig ca timp atât pentru pasageri cât și pentru angajații aeroportului. Chiar s-a simțit acest lucru.

Aeronavele au fost la capacitate maximă. Câte locuri sunt, atâția pasageri au venit, atâți pasageri au plecat. În general, de la brașov se zboară plin. Nu sunt zboruri într-un grad de 805 sau 90%.Gradul de ocupare este de 100%”, a afirmat Constantin Albu, manager al Aeroportului Internațional Brașov pentru PS News .

Întrebat dacă au fost controale inopinante, directorul aeroportului Brașov a spus: “am văzut colegii mei de la poliția de Frontieră acționând, dar nu s-a remarcat ceva notabil”.

În mod obişnuit, la Aeroportul Internaţional Braşov-Ghimbav sunt câte două zboruri pe zi, asigurate de compania Wizz Air. În luna ianuarie a acestui an au fost 8.249 pasageri şi 128 de mişcări aeronave, iar în luna februarie numărul călătorilor a crescut la 9.544 iar cel al mişcărilor de aeronave la 142.

Ministrul Afacerilor Interne Cătălin Predoiu a afirmat duminică, după ce România a intrat în Spaţiul Schengen cu frontierele aeriene şi maritime, că decizia de extindere cu frontierele terestre va fi una politică.

”Eforturile noastre pentru aderarea şi cu frontierele terestre sunt continue şi pe multiple canale diplomatice, precum şi prin munca din teren a Poliţiei de Frontieră şi a celorlalte structuri din Ministerul Afacerilor Interne. Sunt eforturi programate şi structurate care se desfăşoară în bune condiţii. Relaţiile de cooperare cu ministerul omolog austriac sunt foarte bune, la fel şi cu comisarul european şi celelalte ministere de interne din statele membre ale UE (…). Perspectivele celei de a doua etape depind însă şi de factori care nu sunt în sfera de intervenţie diplomatică a ţării noastre, de evoluţii şi conjuncturi politice externe. Decizia de extindere cu frontierele terestre va fi politică, la fel ca şi decizia privind Air Schengen. Dar, în egală măsură, sunt convins că procesul este ireversibil şi că realizarea lui completă nu poate întârzia prea mult”, a declarat Predoiu.

Prima cursă integral operată fără control de frontieră din spaţiul Schengen a fost de la Viena

„Primii pasageri care au intrat fără control de frontieră în această seară sunt o parte din pasagerii unei curse Lufthansa de la Frankfurt. Au fost 92 de pasageri. Circa 20 dintre aceştia nu au mai trecut prin controlul de frontieră, pentru că s-a făcut ora 0:00″, declara Valentin Iordache, purtătorul de cuvânt al Companiei Naţionale de Aeroporturi.

După mai bine de 10 ani de când a întrunit toate condițiile tehnice, România a intrat, duminică, 31 martie 2024, cu granițele aeriene și maritime în spațiul Schengen. De la miezul nopții, călătoriile cu avionul între statele membre ale spațiului de liberă circulație sunt mai rapide, fără controlul documentelor. La fel și transportul de marfă aerian sau maritim. Asta înseamnă cam o treime din totalul mărfurilor care tranzitează România.

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: