În fața unei realități regionale tot mai complexe și a unei nevoi urgente de a consolida stabilitatea politică, România se pregătește să-și redefinească peisajul electoral prin comasarea alegerilor. Discuțiile continuă în coaliție pentru a defini exact arhitectura alegerilor. Un prim scenariu vizează comasarea alegerilor locale cu cele europarlamentare, în timp ce un al doilea se referă la comasarea alegerilor parlamentare cu cele prezidențiale. Momentan nu s-a ajuns la un acord, lucru care demonstrează că această decizie nu este una ușoară, însă ea este susținută de necesitatea de a nu deveni vulnerabilă în contextul regional de acum.
Un context regional complicat
Situația politică la nivel mondial și, în special, în regiunea Europei de Est, a devenit tot mai imprevizibilă și dinamică pe fondul războiului din Ucraina, aflat la granița României. Acest eveniment, combinat cu alți factori precum instabilitatea geopolitică, amenințările la adresa securității și schimbările rapide din dinamica internațională, impun necesitatea unui răspuns rapid și eficient. Comasarea alegerilor devine astfel o măsură justificată, având scopul de a asigura un cadru politic stabil și puternic în fața provocărilor de securitate din regiune.
Dincolo de implicațiile regionale, economice și sociale ale unei astfel de decizii, este crucial să înțelegem că România nu își poate permite să fie vulnerabilă în fața schimbărilor rapide din regiune. Rusia continuă să fie principala amenințare regională și așa cum e de așteptat, Kremlinul va încerca să se amestece în toate alegerile din zonă pentru a-și propulsa propriile marionete la putere. Populiștii din zona extremei drepte acționează de multe ori ca extensii ale Rusiei, ajutând la destrămarea încrederii în instituțiile naționale și supra naționale. În acest context, România are nevoie de un guvern funcționabil, iar comasarea alegerilor vine în întâmpinarea acestei nevoi, oferind posibilitatea unei tranziții politice mai rapide și mai coerente.
Un alt argument pentru comasarea alegerilor în România este legat de capacitatea statului de a răspunde prompt provocărilor interne și externe. Într-un context în care deciziile rapide și eficiente sunt esențiale, un guvern puternic și legitim poate acționa mai rapid pentru a gestiona crizele și pentru a implementa reformele necesare.
Pe lângă amenințarea reprezentată de Rusia avem și o creștere a amenințărilor teroriste. Asta pentru că războiul din Orientul Mijlociu, dintre Israel și Hamas, împreună cu aliații săi, a reactivat amenințarea teroristă peste tot în Europa. România este parte a familiei europene, stat membru UE cu drepturi depline. Prin urmare nu trebuie să minimalizăm pericolul unui atac terorist în țară. Adversarii externi ai României vor încerca să profite de un eventual gol administrativ. Statele sunt vulnerabile în perioade de tranziție politică. Prin urmare, patru runde de alegeri ar întinde la maximum resursele statului și ar vulnerabiliza țara într-un context geopolitic instabil.
În concluzie, comasarea alegerilor în România nu este doar o simplă opțiune, ci o necesitate strategică în fața unui mediu politic incert și amenințărilor la adresa stabilității regionale. Prin adoptarea acestei măsuri, România își propune să își consolideze poziția și să ofere cetățenilor săi un cadru politic solid și eficient, capabil să răspundă provocărilor cu fermitate și coerență.
Autor
-
Robert Manea este absolvent al Facultății de Științe Politice din cadrul Universității București și al European Academy of Diplomacy din Varșovia. Are o experiență de peste 7 ani în presa din țară, acoperind subiecte de politică internă și externă.
View all posts
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News