România investește anual, în medie, 6.000 de dolari pentru fiecare elev, sub media de 14.000 din OCDE

Sursă foto: Inquam Photos / George Călin

6.000 de dolari pentru fiecare elev cheltuie statul român, sub media de 14.000 de dolari pe care țările membre ale Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) o alocă pentru educația fiecărui copil.

Aceste date au fost prezentate în cel mai recent raport „Education at a Glance 2024″, publicat de OCDE, o organizație la care România aspiră să adere în 2026.

Raportul evidențiază o serie de provocări cu care sistemul educațional românesc se confruntă. Printre acestea se numără lipsa profesorilor calificați, dar și discrepanțele semnificative în ceea ce privește finanțarea educației, comparativ cu standardele internaționale.

În România, suma alocată per elev variază în funcție de nivelul de educație: 3.346 de dolari pentru învățământul primar, 6.885 de dolari pentru învățământul secundar și 10.137 de dolari pentru învățământul terțiar.

Cu toate acestea, țara noastră alocă doar 2,5% din PIB pentru Educație, inclusiv cercetare și dezvoltare, în timp ce media OCDE se ridică la 4,9%.

Diferențele sunt vizibile și la nivelul de angajare pe piața muncii și educației adulților. Aproximativ 25% dintre adulții români nu și-au finalizat studiile liceale, față de media OCDE de 12%. Această situație afectează semnificativ piața muncii, unde 48% dintre tinerii cu vârste cuprinse între 25 și 34 de ani care nu au terminat liceul nu au un loc de muncă.

În plus, raportul subliniază o diferență de gen la nivelul accesului pe piața muncii: doar 30% dintre femeile tinere fără diplomă de liceu sunt angajate, comparativ cu 65% dintre bărbații din aceeași categorie, în timp ce media OCDE este de 47%, respectiv 72%.

Pe lângă subfinanțarea educației, România se confruntă și cu o criză a resurselor umane în sistemul de învățământ.

Raportul OCDE subliniază că lipsa profesorilor este o problemă la nivel global, dar și una semnificativă în România. Discipline precum matematica, științele naturale, educația fizică și artele suferă din cauza numărului insuficient de cadre didactice, în contextul în care vârsta medie a profesorilor a crescut constant în ultimul deceniu. Salariile profesorilor din România sunt de asemenea sub media OCDE, ceea ce contribuie la dificultatea atragerii și menținerii profesorilor tineri și calificați în sistem.

Citește mai mult AICI

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: