România, sub zodia protestelor. Cezar Gheorghe: Totul vine ca un bolovan care nu a fost luat în seamă

Sursă foto: Captură video / Facebook

Suntem în a șasea zi a protestelor. Transportatorii și fermierii continuă manifestările, după ce negocierile care au avut loc duminică la Ministerul Finanțelor, au eșuat. Ministrul Agriculturii îi trimite acasă pe protestatari. Mai multe orașe din țară au străzile blocate de camioane și tractoare. Expert în piața cerealelor, Cezar Gheorghe a explicat cum s-a ajuns aici și ce urmări ar putea avea acest protest. 

Mergeți acasă!, transmite Florin Barbu, protestatorilor agricultori

Protestul agricultorilor se extinde în fiecare zi. Astfel, în această dimineață, zeci de tractoare se îndreptau spre Craiova. La fel, în orașul Alexandria, zeci de tractoare blochează circulația. Din păcate s-a creat haos, protestatrii craioveni nu sunt lăsăți să intre în oraș. Tot la Craiova, peste 50 de taximetriști și-au anunțat prezența și vor să fie solidari cu protestatorii. De asemenea, manifestanții au blocat străzi importante și punctele de trecere a frontierei, Nădlac, Siret sau Albița.

Fermierii așteaptă la porțile Capitalei rezultatul negocierilor de astăzi al reprezentanţiilor asociaţiilor de fermieri,  procesatorilor şi retailerilor cu ministrul Agriculturii, Florin Barbu. Aceștia vor discuta  despre problemele cu care se confruntă, măsurile de sprijin şi soluţiile de finanţare.

Afumați este locul de întâlnire al protestatarilor. În localitatea ilfoveană, circulaţia este restricţionată pe prima bandă, pe ambele sensuri.

Ministrul Transporturilor, ministrul Agriculturii, reprezentanți ai Ministerului Finanțelor, ministrul de Interne și chiar șeful ASF, cu toții s-au intalnit, dimineata,la Palatul Victoria pentru a discuta despre planul pe care ar trebui să îl aibă în perioada următoare pentru a ajunge la un consens cu protestatarii din stradă, transportatorii și fermierii care au venit cu multe revendicări.

“Rog toți protestatarii să meargă acasă deoarece toate revendicările solicitate vor fi rezolvate. Banii sunt prinși în bugetul Ministerului Agriculturii. Este pentru prima oară în ultimii 30 de ani când ministerul are 2% din PIB-ul României”, a transmis Florin Barbu, în fața Ministerului Agriculturii, înainte de a intra la discuții cu reprezentanții fermierilor.

Ce a pregătit ministrul Agriculturii, astăzi, la discuții

Astăzi, la ora 13:00 urmează să ajungă reprezentanții fermierilor la o nouă discuție cu ministrul Florin Barbu. Potrivit informațiilor Digi24, ministrul are de gând să pună pe masă bugetul pe 2024, să le prezinte fermierilor toate programele de care vor beneficia în acest an. În acest weekend, ministrul Barbu a venit cu o listă de soluții: o ordonanță de urgență pentru amânarea ratelor pe maximum 12 luni și echivalarea categorie B cu o categorie pentru conducere tractoarelor, iar utilajele agricole să fie înmatriculate direct la primărie. Peste toate acestea, ministrul le-a promis și compensări pentru culturile din toamna anului trecut, 100 euro la hectar.

Ce s-a întâmplat în weekend

După cum știm, în urma întâlnirilor din acest weekend de la ministere s-a ajuns la un anumit consens pe anumite măsuri, de exemplu pe acele culoare separate dintre tirurile care transportă cereale din afară Uniunii Europene și culoare speciale portul Constanța al acelor tiruri care transportă cereale din cadrul Uniunii Europene.

Mai mult decât atât, la Ministerul de Finanțe a ajuns la un consens cu protestatarii, cu privire la legea prevenției, astfel încă toate acele măsuri care nu vizează evaziunea fiscală să fie aplicate transportatorilor și fermierilor. La fel, s-a cerut o debirocratizare, iar ministrul finanțelor a fost de acord cu o anumită digitalizare, însă nu a fost de acord cu acea eliminare a GPS-ului de pe anumite de pe auto-autocamioane. S-a cerut și o plafonare a RCA pentru camioane între 4.500 lei și 5.000 lei, însă chiar și Asociația Transportatorilor COTAR nu a fost de acord cu această această revendicare, pentru că, spun ei, am ajunge din nou să avem falimente în piață, la asigurători. Însă, tot ei spun, că ar putea să fie plafonat prețul de referință, care ar fi undeva la 8.600 lei pentru un autocamion.

Unde se va ajunge cu acest protest?

Expert în piața cerealelor, Cezar Gheorghe explică, pentru Digi24, unele cauze care au declanșat aceste proteste, scenariile care trebuie luate în seama și urmările acestor acțiuni.

Cezar Gheorghe: Din păcate, văd o lipsă de coerență care a dus fermierii în această situație. Este clar că lucrurile au început cu foarte mult timp în urmă. O primă întrebare este amânarea ratelor. Cine suportă costul financiar pentru această amânare a ratelor deoarece vor fi enorm de multe companii care vor intră în faliment? Vorbesc despre distribuitorii de inputuri, distribuitorii de mașini agricole și logistică. Aceasta constituie efectiv o povară pentru fermierii români pe tot lanțul de ofertă pentru că a crescut cu circa 65-70% . Acești bani sunt extrași din buzunarul fermierilor fiind costul de transport.

Cum s-a ajuns aici?

Cezar Gheorghe: Avem acest efort financiar excesiv  asupra fermierilor, cu costuri financiare de 15% că o medie generală, plus aceste taxe noi care au venit după 1 ianuarie, acel 1% care se extrage tot din costul mărfii și deci al fermierului și acel 2% aplicat băncilor, care tot către fermier se revarsă, sunt multe, multe lucruri. Piața nu o judecăm, căci așa este piața. Nu dictează nimeni prețul la cereale, nici Ucraina, nici Rusia. La o piață globală, ne acomodăm. Toate aceste lucruri adunate și agreate, plus paritate euro-dolar (care nu favorizează un preț bun al mărfurilor) au condus la momentul în care ne aflăm astăzi.

Cezar Gheorghe: Totul vine ca avalanșă, ca un bolovan care nu fost luat în seamă

“Accesul la portul Constanța: Degeaba li se promite fermierilor, transportatorilor, flux separat, căci acolo se fac descărcări în funcție de planul operațional. Dacă la dană, ai navă care trebuie să încarce marfă origine Ucraina, n-ai cum să o amesteci cu marfă românească, deci nimeni nu poate descărca mai mult decât atât! Trebuie să înțelegem că piața românească acționează după niște principii și reguli europene vizavi de cum se produc mărfurile. Și piața românească are un nivel de preț mai ridicat decât mărfurile ucrainene, care sunt non EU.

Totul iarăși vine că avalanșă, că un bolovan care nu fost luată în seamă. În ciuda apelurilor și ale mele, și ale fermierilor”.

Fermierii sunt nemulțumiți și de faptul că nu au primit subvenții pentru mai mulți ani consecutive, ani în care a fost secetă. Ei au avut foarte multe pagube și sunt foarte multe noi nemulțumiri în acest sens ei afirmă că au fost tot felul de tertipuri din partea autorităților și acuză incompetența funcționarilor care au dat vină pe sistemul informatic.

Cezar Gheorghe:Acolo este un aparat birocratic extrem de înțesat și lipsit de competență. Nu spunem că nu sunt și oameni buni acolo, dar foarte mulți generează întârzieri, blocaje pe lanț. Și APIA ar trebui digitalizată complet și fermierul, direct, să-și primească bani în cont pe baza declarațiilor care le introduce în formă digital.

Care vor fi efectele protestelor pe termen lung

Cezar Gheorghe: Pe termen lung, am putea să avem probleme în ceea ce privește producția și și securitate hranei la nivel național. Nu suntem dramatici, dar nu doresc să vedem rafturi goale din pricina faptului că fermele românești, una după altă, încet cu încetul, sucombă, efectiv. Semnalul ăsta de alarmă l-am tras din vară și nimănui nu i-a păsat de absolut nimic.

Să nu fie o încercare de război hibrid

Cezar Gheorghe: Sper să nu degenereze pentru că s-ar putea să existe foarte multe infiltrări și după cum văd că nu există o coerență în comunicare. E haos: se alătură și transportatori și taximetriștii și nu știu ce alte categorii sociale. Să nu fie o încercare de război hibrid din partea, să zicem, a Federației Ruse.

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: