PSnews

Recent

Scandal de sute de milioane. Minister acuzat de aranjarea cu dedicație a unui concurs EXCLUSIV

radiocluj.ro

Redacția PSnews.ro vă prezintă în cele ce urmează o serie de probleme apărute în domeniul cercetării, în jurul unui concurs controversat lansat de către Ministerul Cercetării și Inovării (MCI).

De unde a început scandalul

La data de 11 iulie 2017, Ministerul Cercetării și Inovării (MCI) a aprobat, prin Ordinul ministrului (OM) nr. 439, lansarea ediției din acest an a competiției „Proiecte de dezvoltare instituțională – proiecte complexe realizate în consorții CDI (cercetare, dezvoltare, inovare – n.r.)”, în cadrul Planului Național de Cercetare, Dezvoltare și Inovare 2015-2020. Bugetul concursului, în valoare de 360,9 milioane lei, este destinat impulsionării CDI în instituțiile publice, potrivit site-ului MCI.

Pe 19 iulie, ziarul Adevărul a publicat un articol în care apăreau acuzații grele lansate de către Asociaţia de cercetători „Ad Astra” la adresa MCI. Concret, ONG-ul acuza Ministerul Cercetării că încalcă legea în ceea ce privește organizarea sus-numitului concurs, neprevăzând nici un drept de contestare a rezultatelor, nici criteriile în funcţie de care urma să fie acordată finanţarea. Mai mult: cei de la Ad Astra erau deranjați de perioada extrem de scurtă destinată consultării publice: doar patru zile (3-7 iulie), în ciuda faptului că art. 2, alin. 2, lit. c din Hotărârea Guvernului (HG) nr. 583/2015 spune că „pentru competiții separate, conducătorul de program elaborează un pachet de informații dedicat, pe care îl supune dezbaterii publice, prin publicare pe pagina de internet proprie, cu cel puțin o lună înainte de lansarea competiției și care, după dezbatere, se aprobă de conducătorul autorității de stat pentru cercetare-dezvoltare”.

Alte nemulțumiri ale Ad Astra vizau lipsa „oportunității transmiterii de către ofertanţii de proiecte a unor observaţii la argumentele evaluatorilor”, precum și constrângerea folosirii numai a limbii române pentru cererile de finanțare.

Nu în ultimul rând, asociația reclamă faptul că, deși suma maximă care poate fi alocată unui proiect este foarte mare (7,5 milioane de lei), iar elaborarea presupune un proces complex de cooperare instituțională, intervalul dintre lansarea concursului (11 iulie) și primirea propunerilor (25 august) a fost foarte redus.

În acest context, organizația non-guvernamentală a depus la Registratura MCI o plângere prealabilă prin care solicită revocarea OM nr. 439/11.07.2017, prin care a fost lansată ediția din 2017 a competiţiei „Proiecte Complexe realizate în consorţii CDI”, parte a Planului Naţional de Cercetare, Dezvoltare şi Inovare 2015-2020 (PNCDI III).

În același articol din 19 iulie, Adevărul.ro cita punctul de vedere al ministrului Cercetării, Puiu-Lucian Georgescu, care recunoștea că este posibil să se fi strecurat greșeli în ordinul de ministru.

„Acest pachet de informaţii a fost propus la nivelul anumitor consilii, a trecut prin comisiile consultative, a fost în dezbatere publică şi a fost analizat de experţii din minister. Totuşi, niciun pachet de informaţii nu este perfect. Se prea poate să existe omisiuni şi erori”, spunea demnitarul pentru publicația amintită.

Între timp…

…MCI le-a răspuns membrilor „Ad Astra” (dovada AICI), susținând – în documentul datat 1 august – că respectase prevederile legale și acuzându-i pe ONG-iști că nu profitaseră de perioada de consultare publică pentru a transmite observații legate de proiectul de ordin al ministrului.

Redăm câteva fragmente relevante din respectivul răspuns, în care MCI consideră că Plângerea prealabilă formulată de Ad Astra „nu este temeinică” (sublinierile aparțin ministerului):

„Este evident că acest tip de proiect este dedicat susținerii și dezvoltării performanțelor instituționale. NU este vorba despre proiecte de finanțare instituțională, și cu atât mai puțin de finanțare instituțională complementară. Acest lucru este cu atât mai evident cu cât proiectele urmează să fie realizate de consorții și nu se adresează unei singure instituții. […]

Ministerul Cercetării și Inovării aplică ferm principiul utilizării celor mai bune practici de desfășurare a competițiilor de proiecte și de a permite accesul tuturor instituțiilor și entităților din sistemul național de cercetare – dezvoltare la finanțarea proiectelor CDI.

În același timp, este de datoria oricărei autorități naționale să încurajeze legăturile și colaborările între instituții publice de CDI și este ceea ce ministerul a făcut și va face în continuare și ne exprimăm convingerea că buna colaborare interinstituțională pe acest subiect va exista și în viitor.

Baza legală a competiției de Proiecte Complexe realizate în consorții CDI este reprezentată de art. 60 din OG 57/2002 privind cercetarea științifică și dezvoltarea tehnologică, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 324/2003, cu modificările și completările ulterioare, HG 1265/2004 pentru aprobarea Normelor metodologice privind contractarea, finanțarea, monitorizarea și evaluarea programelor, proiectelor de cercetare-dezvoltare și inovare, cu modificările și completările ulterioare și HG 583/2015 pentru aprobarea Planului național de cercetare-dezvoltare și inovare pentru perioada 2015 – 2020 (PNCDI III) și nu art. 68 din OG 57/2002 invocat de petent.

Competiția este una bazată pe propuneri de proiecte și nu pe baza evaluării instituționale.

În aceste condiții, apreciem că Plângerea prealabilă formulată de Ad Astra nu este temeinică, întrucât motivul pentru care ar trebui revocat Ordinul MCI nr. 439/11.07.2017 nu poate fi reținut, deoarece în cuprinsul Pachetului de informații aprobat prin acest ordin, există prevederi cu privire la depunerea de contestații.

Astfel, la pct. 13.3 Evaluare din Pachetul de informații sunt cuprinse date cu privire la depunerea de contestații.

Mai mult, în același Pachet de informații se regăsește un punct distinct referitor la contestații, respectiv pct. 13.5-Contestații (fila 13 din Pachetul de informații), așa cum am mai arătat.

Totodată, precizăm că acest proiect a fost supus consultării publice, ocazie cu care Ad Astra nu a formulat/transmis observații în perioada de consultare publică, fapt ce ne conduce la ideea că prezenta plângere prealabilă formulată de Ad Astra în această perioadă este făcută doar pentru a aduce grave atingeri procesului competițional aflat în derulare.

Pentru toate aceste motive, raportat la prevederile legale incidente, apreciem că Ordinul MCI nr. 439/11.07.2017 este emis în condițiile legii.

Controversa continuă

Pe 16 august, Ad Astra a actualizat pe propriul site un articol de pe 19 iulie (în care își expunea nemulțumirile), adăugând precizările ministrului (pe care le-ați putut citi mai sus), precum și faptul că demnitarul nu fusese explicit în legătură cu termenul în care pot fi depuse contestațiile.

„Referitor la acțiunea de suspendare a Ordinului de mai jos:

1. Ca răspuns la plângerea prealabilă de mai jos, MCI a formulat răspunsul de aici.

2. În paralel cu plângerea prealabilă Asociația Ad Astra a cerut suspendarea Ordinului în instanță (la Curtea de Apel București) – nr. dosar 5967/2/2017

3. Ca urmare a răspunsului MCI, Ad Astra a solicitat în baza legii 544/2001 Ordinul de lansare a competiției, în special pentru a verifica informația conform căreia Pachetul de informații prevede la punctul 13.5 Contestații următoarele: „După publicarea rezultatelor finale, directorii de proiect pot depune contestații în timp de 3 zile lucrătoare după data publicării rezultatelor evaluării”.

4. Am constat că, contrar celor afirmate în răspunsul MCI, prevederea de mai sus nu se regăsește în Ordin, notează ONG-iștii.

Venind până în zilele noastre…

…trebuie să spunem că redacția PSnews.ro a aflat despre unele nemulțumiri privind o presupusă intenție a ministerului privind direcționarea „cu dedicație” a fondurilor alocate concursului. Mai precis, în mediul cercetătorilor din România, modul de organizare a competiției a generat suspiciuni privind intenția de direcționare a fondurilor spre competitori agreați de la nivel central, cărora li s-ar fi comunicat în prealabil intenția de lansare, astfel încât să beneficieze de un interval de timp suficient pentru a se pregăti și pentru a avea un avantaj incorect față de alții. Grav este că, din câte se pare, evaluatorii sunt în totalitate angajați ai instituțiilor care depun proiecte, fapt ce a generat suspiciuni privind conflicte de interese.

În plus, am descoperit un caz în care Ministerul Cercetării nu s-a grăbit: pregătirea celei mai recente ediții a competiției „Tinere Echipe de Cercetare” (organizate de către MCI) a debutat în decembrie. Până în acest moment, nu s-a finalizat nici măcar evaluarea proiectelor (care ar fi trebuit să fie gata în iunie 2017, potrivit calendarului competiției, disponibil AICI).

Câinii latră, ursul merge

În ciuda a tuturor revoltelor exprimate de către cercetători, procesul a mers înainte, iar pe 21 septembrie 2017 au fost publicate AICI primele rezultate în urma evaluărilor realizate, următorul pas fiind contractarea proiectelor.

Redacția PSnews.ro va reveni cu noi puncte de vedere asupra acestui subiect atât din partea cercetătorilor, cât și din partea Ministerului Cercetării. Până una-alta, suntem curioși dacă, dat fiind numărul ridicat de semne de întrebare și gravitatea acestora, ministerul va lua în considerare reluarea de la zero a procedurii legate de competiția adusă în discuție.

Comentarii

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Inapoi