Skip to content
Economie

Scandal imens în contractul pentru Autostrada Transilvania. Se cer daune de peste 461 milioane de lei

facebook pro infrastructura
" "

Românii de la Straco, goniți la începutul lunii de pe tronsonul Chețani-Câmpia Turzii din Autostrada Transilvania, cer Companiei de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) daune de 461 milioane de lei, potrivit unui document trimis de constructor către CNAIR și obținut de Digi24.

Notificarea celor de la Straco vine după ce Tribunalul București a admis contestația depusă de compania Straco privind rezilierea contractului de 280 de milioane de lei pentru construirea celor circa 16 kilometri din A3. Decizia Tribunalului a fost atacată de CNAIR la Curtea de Apel București. Contractul a fost reziliat de CNAIR pe 11 martie, după ce ministrul Transporturilor Cătălin Drulă anunța că progresul în ultimele cinci luni a fost de doar 1%.

" "
" "

În documentul obținut de digi24.ro, Straco acuză Compania de Drumuri că nu și-a îndeplinit obligațiile care îi reveneau și că a refuzat încă din 2019 să recunoască firma Restra Construct SRL drept subantreprenor, împiedicând astfel ducerea la bun sfârșit a contractului.

Prin neaprobarea Restra Construct SRL restrângeți nejustificat, netemeinic și nelegal, capacitatea Straco de a executa lucrarea”, se arată în documentul citat.

Prin obținerea de către Restra a calității de subantreprenor acesta va putea susține Straco în mod definitiv în executarea contractului, atât pe chestiunea de execuție, dar și pe chestiunea asigurării garanției de bună execuție în temeiul contractului și prelungirea duratei de existență a acesteia”, se mai arată în notificarea trimisă de constructor Companiei de Drumuri.

Care este motivul invocat de CNAIR

Motivul invocat în 3 rânduri de către CNAIR a fost acela că cei de la Restra nu îndeplineau condițiile pentru a fi subantreprenori. Reprezentanții Straco atrag, însă, atenția că tot CNAIR a aprobat transformarea unei alte firme din prestator de servicii în subcontractor atunci când a avut nevoie de muncitorii și utiliajele sale pentru a finaliza anul trecut nodul Chețani, fără de care nu ar fi putut fi deschis în septembrie anul trecut traficul pe locul adiacent, de 18 kilometri dintre Iernut și Chețani.

Acestea nu sunt singurele lucruri pe care le reproșează Straco Companiei de Drumuri. Potrivit constructorului, rezilierea contractului pentru tronsonul Chețani-Câmpia Turzii înseamnă falimentul.

Cei de la Straco amenință că dacă CNAIR nu va accepta Restra drept subantreprenor se vor adresa instanței. Un proces ar bloca relicitarea lucrărilor rămase de executat, spun surse Digi24. Cu alte cuvinte cei 16 kilometri de autostradă riscă să rămâne nefinalizați o bună bucată de timp de acum înainte dacă un eventual proces cu Straco va tărăgăna prin instanțe.

Cum au calculat cei de la Straco daunele

– 41,8 milioane lei – contravaloarea revendicărilor formulate către CNAIR

– 24,86 milioane lei +penalități – contravaloarea prejudiciului produs prin executarea garanțiilor

– contravaloarea beneficiului nerealizat: 183 milioane lei proiect Ogra (tronsonul Chețani-Câmpia Turzii. CNAIR plătise până la data rezilierii 42% din valoarea contractului de circa 280 mil. lei. Fără TVA, n. red), 82 milioane lei proiect Pasaj Domnești (aici Straco este antreprenor general, dar lucrările le fac subcontractori și, potrivit CNAIR, avansează bine, putând chiar fi gata până la finalul anului viitor, n.red) – adică valoarea contractelor până la finalul acestora.

– dauna produsă prin falimentul societății pe care o estimează la circa 129,86 milioane lei.

În total, Straco cere daune de 461.534.130 lei Companiei de Drumuri, la care adaugă actualizări de prețuri, penalități și TVA.

 

Contract început în 2016, ajuns în 2021 la nici 38%

Compania de Drumuri a anunțat pe 11 martie rezilierea contractului cu cei de la Straco pentru realizarea a 15,69 kilometri din Autostrada Transilvania, între Chețani și Câmpia Turzii.

Precizăm că după deschiderea traficului rutier pe Nodul Rutier Chețani, în data de 18.09.2020, Antreprenorul a redus considerabil ritmul de execuție a lucrărilor. La data deschiderii traficului, progresul fizic era de 36,81%, iar în prezent progresul fizic înregistrat este de 37,86%”, au transmis atunci reprezentanții CNAIR printr-un comunicat de presă. Ordinul de începere a lucrărilor pentru tronsonul Chețani-Câmpia Turzii a fost dat în mai 2016.

Acest contract este practic mort de ani de zile. Nu se lucrează, se lucrează în bătaie de joc. Din păcate au mai băgat la apă subcontractori de bună credință care au lucrat pentru această firmă aflată în insolvență”, declara ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, la Digi24, în urmă cu aproape o săptămână.

Firma Straco Grup a fost înființată în 2003 și a intrat în insolvență în 2015. Potrivit Ministerului Finanțelor Publice, firma a avut în 2020 o pierdere de 26,47 milioane lei și 60 de angajați.

" "

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *