Skip to content
Politică

Scandalul autostrăzii Sibiu-Orăştie s-ar putea lăsa cu sânge pe pereţi

Scandalul autostrăzii Sibiu-Orăştie s-ar putea lăsa cu sânge pe pereţi. Un deputat al Partidului Naţional Liberal (PNL) vrea să ştie care sunt vinovaţii de situaţia dezastruoasă a şoselei.

Într-un comunicat trimis, vineri, PSnews.ro, Ioan Tămâian (deputat de Sibiu) susţine că România se află într-o situaţie-unicat în Europa: este singura ţară care are un bilanţ negativ în ceea ce priveşte autostrăzile.

„Concret, în anul 2015 s-au inaugurat 13 km şi au fost închişi, 22 de km. Din păcate, cei 22 de km închişi se află chiar în apropierea noastră, pe segmentul de autostradă Sibiu-Orăştie. Numai că aici, mai precis în zona Lotului 3, Cunţa-Sălişte suntem în faţa unui adevărat dezastru, şi, se ştie, o porţiune de autostradă trebuie demolată şi reconstruită de la zero. Puţină lume ştie că există riscul pierderii  întregii alocări financiare europene (cca 400 de milioane de euro) pe Orăştie-Sibiu, dacă anul viitor autostrada nu va fi funcţionabilă pe întregul segment dintre cele două localităţi.

În mod normal, la numai 24 de ore, după ce s-a luat măsura închiderii circulaţiei pe tronsonul respectiv, sau la numai 24 de ore după ce s-a anunţat luarea măsurii radicale ale demolării şi reconstrucţiei porţiunii respective de autostradă, Parchetul ar fi trebuit să demareze o anchetă serioasă pentru că este vorba de sume mari de bani care s-au cheltuit în van, şi este vorba de pierderi a unor sume mari de bani în viitor. Din păcate. o astfel de anchetă nu a fost demarată”, comentează Tămâian.

Drept urmare, consideră parlamentarul, se impune constituirea unei comisii parlamentare de anchetă privind tot ce s-a întâmplat în legătură cu autostrada Sibiu-Orăştie. Aceasta trebuie să verifice modul cum s-a operat efectiv pe teren şi să clarifice care este partea de vină a constructorului care a efectuat lucrările.

„Senatorii şi deputaţii care se vor afla în componenţa comisiei trebuie să analizeze integral prestaţia CNADNR din ultimii ani legată de autostrada Sibiu-Orăştie şi a conducerii Ministerului Transporturilor. Se ştie, până la decizia radicală de acum câteva zile, CNADNR a minimalizat toate problemele grave legate de acest tronson de autostradă, iar tehnicienii instituţiei au refuzat cu obstinaţie orice soluţie propusă pentru a nu se ajunge la situaţia de acum. Pe 26 martie 2014, am adresat o interpelare ministrului de atunci, Dan Şova, prin care solicitam informaţii legate de natura neînţelegerilor de ordin tehnic şi financiar dintre constructor şi CNADNR, precum şi informaţii legate de soluţiile tehnice propuse de constructor şi neacceptate de experţii din CNADNR. Sub invocarea unui pretext obscur, ministrul Dan Şova a refuzat să răspundă interpelării, deşi legea îl obliga să o facă. De asemenea, comisia parlamentară trebuie să obţină răspunsuri clare de ce conducerea CNADNR, fostul ministru Ioan Rus şi premierul Victor Ponta  au acceptat inaugurarea tronsonului din moment ce la vremea respectivă se ştia că există defecţiuni şi lucrarea nici nu era recepţionată”, continuă Ioan Tămâian.

El aminteşte că, pe 26 noiembrie 2014, CNADNR a remis un comunicat de presă: „Precizăm că recepţia lucrărilor nu a fost efectuată şi reamintim că traficul rutier pe tronsonul de autostradă Orăştie – Sibiu Lot 3 a fost deschis în data de 14.11.2014. Astfel, recepţia lucrărilor pentru acest lot al Autostrăzii Orăştie  – Sibiu va fi efectuată doar atunci când Antreprenorul va remedia toate degradările superficiale apărute pe acest sector de drum.

În privinţa apariţiei unor fisuri la poziţia km 60+660 Calea 1 de pe Autostrada Orăştie – Sibiu, Lot 3, km 43+855 – km 65+965, menţionăm că investigaţiile au arătat că fisurile sunt de natură superficială şi nu afectează stabilitatea corpului autostrăzii şi siguranţa traficului rutier”.

În aceste condiţii, Ioan Tămâian acuză că inaugurarea tronsonului Sibiu-Orăştie pe 14 noiembrie 2014 a avut „un clar caracter electoral”.

„Pentru premierul Victor Ponta a contat interesul personal – acumularea, pe ultimii metri ai campaniei, de capital electoral înaintea turului II al alegerilor prezidenţiale – în detrimentul interesului naţional. Acest abuz al premierului Ponta şi al guvernului (Ministerul Transporturilor şi CNADNR sunt componente ale guvernului) au costat şi vor costa foarte mulţi bani. Pe care îi vor suporta contribuabilii. De aceea trebuie să aflăm cine sunt vinovaţii de dezastrul de la autostrada Sibiu-Orăştie”, încheie Tămâian.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *