PSnews

Ediția de București

Schimbare majoră la RATB: cum vor fi afectați călătorii

portal.metrouusor.com

Schimnare majoră la RATB: Și-a schimbat joi, oficial, forma juridică, devenind din regie, societate pe acţiuni.

Concret: potrivit municipalităţii, joi s-a semnat oficial schimbarea formei juridice a RATB, care a devenit din regie, societate pe acţiuni, cu denumirea Societatea de Transport Bucureşti (STB).

„Astăzi este o zi deosebit de importantă pentru capitala României, pentru că s-a realizat un pas esenţial pentru modernizarea transportului public, astfel încât Bucuresiul să deţină un sistem de transport integrat, sigur şi eficient. Aşa cum s-a stabilit prin Planul de Mobilitate Urbană Durabilă 2016-2030 pentru regiunea Bucureşti – Ilfov, Regia Autonomă de Transport Bucureşti a devenit Societatea de Transport Bucureşti SA. Totodată, existenţa unui contract de servicii publice este obligatorie pentru accesarea de fonduri europene nerambursabile de către autoritatea publică locală”, a transmis primarul Capitalei Gabriela Firea, potrivit unui comunicat de presă.

Edilul a dat asigurări că nu vor fi făcute disponibilizări de personal, iar toţi angajaţii vor fi preluaţi de STB.

De asemenea, Firea aminteşte că de luna viitoare vor ajunge în Bucureşti primele autobuze noi, din cele 400 achiziţionate, informează News.ro

Astfel, STB îi va fi delegată gestiunea serviciului de transport în comun, care va fi asigurat, după încheierea contractului, pentru început în arealul deservit de Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public Bucureşti – Ilfov, pentru ca într-o a doua etapă, STB să circule în toată regiunea Bucureşti – Ilfov.

În prezent, potrivit PMB, STB administrează 166 de linii, dintre care 26 de linii de tramvaie, 16 linii de troleibuze, 73 de linii de autobuze, patru linii de autobuze expres, 26 de linii de noapte, 21 de linii de trasee preorăşeneşti.

În ultima şedinţă de Consiliu General a fost adoptat un proiect de hotărâre prin care gestiunea transportului în comun să fie delegată STB şi un alt proiect prin care este mandatat un consilier general să semneze actul constitutiv al noii societăţi.

Un alt proiect de hotărâre legat de RATB aprobat în şedinţa de la începutul lunii septembrie se referă la aprobarea regulamentului şi contractului de delegare directă a gestiunii de transport public de călători către noua STB, atât în Capitală, cât şi în localităţile din Ilfov. Un amendament propus de un consilier general va permite oferirea de gratuitate la transportul în comun cu noua STB pentru elevii şi studenţii orfani.

Conform proiectului de hotărâre, valoarea totală a contractului este de peste 2 miliarde de lei, iar valoarea medie anuală este de peste 1 miliard de lei, la care se adaugă TVA. Durata contractului este de maximum doi ani.

În 22 februarie, CGMB a decis ca RATB să fie transformată în societate pe acţiuni cu denumirea Societatea de Transport Bucureşti SA, acţionari fiind Primăria Capitalei, prin Consiliul General, şi Primăria Ilfov, prin Consiliul Judeţean. Societatea nou înfiinţată va avea un capital social de peste 129 de milioane de lei, iar angajaţii regiei vor fi preluaţi şi reîncadraţi pe aceleaşi funcţii.

Despre reorganizarea RATB se vorbeşte încă din 2016, când CGMB aprobase studiul de oprtunitate în acest sens, iar municipalitatea promitea ca regia să fie transformată până la începtului anului. În aprilie 2017, viceprimarul Aurelian Bădulescu estima că Regia se va transforma în societate pe acţiuni în jurul lunii august.

De altfel, în şedinţa CGMB din 23 august, a fost aprobat un proiect de hotărâre care face referire la studiul de oportunitate privind delegarea urgentă către RATB a serviciului de transport public de călători în regiunea Bucureşti-Ilfov. Studiul, realizat de Asociaţia de Dezvoltare Intercomuniară pentru Transport Public Bucureşti-Ilfov (ADITPBI), care a fost înfiinţată în iulie anul trecut, arată că până când vor fi asigurate toate condiţiile necesare pentru implementarea Programului Integrat de Transport Public de Călători este necesară încheierea unui contract de delegare a serviciului de transport.

Potrivit documentului care are la bază Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD), 36 de companii private asigură transportul între Capitală şi localităţile din judeţul Ilfov, în baza licenţelor eliberate iniţial pentru perioada 2008-2011 şi prelungite ulterior până în decembrie 2018, dar fără să fi fost încheiate contracte de servicii. Licenţele menţionează, însă, doar capetele de traseu, iar şoferii nu respectă un program de transport, se arată în studiu.

De asemenea, traseele nu sunt optimizate, orarul de circulaţie este dictat de cerere, întrucât şoferii aşteaptă pasagerii să se îmbarce şi să umple maşina, orele de funcţionare sunt limitate, maşinile sunt mici, vechi, nu sunt întreţinute, nu au aer condiţionat şi încălzire, iar staţiile nu există, pentru că şoferii opresc la cererea călătorilor.

„Serviciile se concentrează pe coridoarele majore de intrare în Bucureşti, iar fiecare traseu conectează câteva localităţi din Ilfov, deseori doar un oraş sau o comună individuală, cu o staţie la marginea Bucureştiului. Un număr semnificativ de localităţi nu beneficiază de transport public. În cazul localităţilor mai mari, deşi sunt deservite de transportul public, acestea nu asigură o distribuţie uniformă, fiind concentrat în lungul drumului principal care tranzitează localitatea”, scrie în studiul de oportunitate.

Delegarea serviciului se va face, astfel, către RATB (care este încă în proces de reorganizare şi transformare în societate pe acţiuni) pe o perioadă de maximum doi ani, urmând ca din ianuarie 2019, ADITPBI să înceapă procedura de contractare a unui operator intern regional pe o perioadă de 10 ani. Contractul va fi încheiat prin atribuire directă.

„Contractul va acoperi serviciile actuale prestate cu autobuze, tramvaie şi troleibuze pe teritoriul administrativ al Municipiul Bucureşti şi serviciile prestate cu autobuze pe o parte din traseele judeţului Ilfov, conform Programului interimar de transport public de călători (…), până la aplicarea Programului Integrat de Transport Public de Călători, ce va reprezenta obligaţia de serviciul public pentru operatori”, se arată în studiul de oportunitate al ADITPBI.

RATB are în total 1.147 de autobuze, din care sunt scoase zilnic pe traseu 807.

În ceea ce priveşte reţeaua de autobuze care circulă în judeţul Ilfov, la sfârşitul anului 2016, 46 de autobuze asigurau transportul pe 17 linii preorăşeneşti pentru care s-au încheiat contracte între RATB şi 12 localităţi (1 Decembrie, Bragadiru, Buftea, Chitila, Măgurele, Otopeni, Afumaţi, Domneşti, Mogoşoaia, Clinceni, Popeşti-Leordeni, Chiajna).

Documentul stabileşte că începând din ianuarie 2019, Societatea de Transport Bucureşti va opera pe 51 de trasee cu autobuzul în Bucureşti – Ilfov, urmând să fie luate şi măsuri pentru implementarea sistemului integrat de e-ticketing şi a unei oferte tarifare unitare.

Comentarii

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Inapoi