Președintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu, a propus, printr-o scrisoare transmisă tuturor partidelor politice, inițierea procedurii de suspendare și demitere a președintelui Traian Băsescu.
Tăriceanu propune următorul calendar: suspendarea de către Parlament a lui Băsescu în preajma datei de 23 septembrie și organizarea Referendumului de demitere a șefului statului la 2 noiembrie, aceeași zi în care se organizează primul tur de scrutin al alegerilor prezidențiale.
Citește și: Ce spune Băsescu de o nouă suspendare
Redăm integral scrisoarea trimisă de Călin Popescu Tăriceanu
Stimați concetățeni,
Mă adresez Dumneavoastră în calitate de om politic cu experiență. Am văzut compromisuri în luarea unor decizii bazate pe calcule politicianiste, în care tema principală nu era binele general, nu era respectul față de Lege, puse adesea între paranteze, ci calculul meschin al unor grupuri politice: ”Noi ce avem de câștigat din asta ?”. Cred că nu există multe discursuri politice la noi în care să nu se facă referire la statul de drept sau la lupta cu corupția. Neurmate de fapte, toate aceste discursuri se transformă în vorbe goale, în propagandă ieftină și populistă. Mergând pe această idee, a respectului față de Lege și Constituție, independent de calendarul alegerilor sau de conjunctura politică, avansez astăzi o propunere publică extrem de concretă, la îndeplinirea căreia vă chem pe Dumneavoastră, îi chem pe toți parlamentarii și politicienii din toate partidele să se alăture și să contribuie, ca să o ducem împreună la bun sfârșit.
Având ca bază probatorie nenumăratele încălcări ale prevederilor constituționale puse în operă de Președintele României în anii 2013 și 2014, propun inițierea procedurii constituționale de suspendare și demitere a Președintelui României, având următorul calendar: suspendarea de către Parlament a Președintelui României în preajma datei de 23 septembrie și organizarea Referendumului de demitere a Președintelui României pe data de 2 noiembrie, aceeași zi în care se organizează primul tur de scrutin al alegerilor prezidențiale. Coincidența datei primului tur al alegerilor prezidențiale cu Referendumul de demitere al Președintelui României va crea premise favorabile îndeplinirii cvorumului legal de 50%+1.
Doresc să subliniez că această inițiativă vine ca urmare a unor evenimente politice recente și de notorietate, care s-au constituit în avertismente oficiale fără echivoc la adresa comportamentului anti-constituțional al Președintelui României.
1. În acest sens, pe data de 25 iunie a.c., Parlamentul României a adoptat cu 344 de voturi pentru și niciun vot împotrivă următoarea
Declaraţie
”În temeiul prevederilor art. 13 pct. 23 din Regulamentul activităţilor comune ale Camerei Deputaţilor şi Senatului, aprobat prin Hotărârea Parlamentului României nr. 4/1992, republicată,
Parlamentul României adoptă prezenta declaraţie.
Având în vedere atingerea gravă şi iremediabilă adusă prestigiului funcţiei prezidenţiale prin implicarea fratelui Preşedintelui României în fapte de corupţie extrem de grave, precum şi relaţiile acestuia cu persoane care aparţin unor grupuri de crimă organizată foarte periculoase, grupuri care au fost folosite în interes electoral şi de Preşedintele României,
luând în considerare împiedicarea aflării adevărului şi înfăptuirii actului de justiţie prin invocarea imunităţii Preşedintelui României în mai multe cazuri aflate în cercetare,
în scopul garantării prestigiului şi independenţei justiţiei în faţa cetăţenilor români, prin eliminarea oricăror suspiciuni de influenţare sau favorizare a apropiaţilor de către Preşedintele ţării – persoana care are ca atribuţie constituţională numirea, promovarea sau revocarea din funcţie a magistraţilor, precum şi a conducătorilor Parchetelor şi Instanţelor de judecată,
ţinând cont de realitatea politică la nivel regional şi european şi îngrijoraţi de impactul masiv pe care scandalul legat de implicarea familiei Preşedintelui României îl are în planul credibilităţii statului român, a capacităţii de a fi un partener solid în formule de dezbatere, negociere şi decizie a participării României în acţiuni menite să contribuie la stabilitatea şi securitatea ţării noastre în regiune, caz în care este imperios necesar ca reprezentarea statului român să se bazeze pe instituţii puternice, asupra cărora să nu planeze suspiciuni circumscrise criminalităţii organizate,
Parlamentul României, instituţia fundamentală a democraţiei, care are ca principală atribuţie constituţională reprezentarea supremă şi legitimă a intereselor tuturor cetăţenilor României, în conformitate cu Constituţia României, adoptă prezenta declaraţie:
Preşedintele României, domnul Traian Băsescu, nu mai este îndreptăţit să asigure prestigiul, integritatea morală şi legitimitatea funcţiei prezidenţiale, motiv pentru care trebuie să îşi asume de îndată demisia din funcţia de Preşedinte al României.
2. Pe data de 21 august a.c., în calitate de Președinte al Senatului am dat publicității următorul comunicat:
„Acțiunea electorală fățișă desfășurată ieri în sediul Administrației Prezidențiale alături de delegația PMP și declarațiile făcute de Președintele României la postul de televiziune B1 mă obligă să adopt o poziție de protest privind încălcarea repetată de către domnia sa a prevederilor constituționale.
Domnul Băsescu a abandonat în aceste ultime zile ale mandatului său până și aparențele ipocrite în spatele cărora a încălcat aproape zilnic Constituția Țării. Asta, în condițiile în care victoria statului de drept este prezentată ca marele succes al regimului său și cu care încearcă din nou să amăgească electoratul. Dacă într-o simplă intervenție televizată dl. Băsescu nu s-a sfiit să ne demonstreze cum conduce direct Ministerul Public și care sunt preocupările sale total în afara atribuțiilor constituționale, atunci ne putem imagina ce se petrece în spatele ușilor închise, în laboratoarele oculte de la Cotroceni. Președintele Țării a dat ieri dispoziție Parchetului General, în direct la B1, să înființeze o comisie rogatorie într-o afacere în care ar putea fi implicat unul dintre numeroșii săi adversari politici, a mai anunțat în numele Administrației Prezidențiale că a cerut o serie de dosare unui ziarist, ca și cum Președinția s-a transformat în organ de anchetă, l-a atacat indirect pe ziaristul Cătălin Tolontan, cel care se ocupă cu investigarea jurnalistică a ”Galei Bute”, în care Elena Udrea e suspectată de fapte de corupție grave. Pe lângă toate acestea, implicarea sa activă în înființarea Fundației Mișcarea Populară, mărturisită tot la B1, și propaganda electorală fățișă și susținută pentru PMP și candidatura Elenei Udrea nici nu mai par încălcări ale Constituției atât de grave.
În calitatea mea de Președinte al Senatului României și al doilea om în stat, în calitatea mea de președinte al PLR și de candidat la Președinție, am obligația să protestez împotriva practicilor prezidențiale anticonstituționale, dar mai ales să atrag atenția, să trag un semnal de alarmă, privitor la posibile și chiar probabile escaladări ale acestor practici.
În calitatea sa de Președinte al României, Traian Băsescu are la dispoziție până în ultima zi de mandat o serie de pârghii de control asupra unor instituții de forță ale Statului. Practicile sale anticonstituționale ar putea escalada în campania electorală o dată cu apropierea datei alegerilor, mai ales prin atacuri în diverse planuri ale adversarilor domniei sale și ale planurilor de perpetuare a regimului Băsescu. Când a fost redactată și adoptată de Parlament și validată prin Referendum, Constituția Țării a fost concepută pentru uzul unor oameni politici responsabili. Nimeni nu a anticipat că Președinția Țării ar putea încăpea pe mâinile unui astfel de individ. Chiar dacă timpul rămas până la data primului tur de scrutin al alegerilor prezidențiale nu permite fizic derularea întregii proceduri pentru demiterea lui Traian Băsescu, cred că forțele politice care țin la respectarea Constituției trebuie să fie pregătite în orice moment pentru inițierea suspendării de către Parlament a Președintelui României. Noi nu apărăm Constituția și Legea facultativ, în funcție de calendarul alegerilor, ci permanent. Inițierea suspendării Președintelui României, fie și în preajma alegerilor, va arăta o atitudine sănătoasă şi corectă faţă de statul de drept. În acest sens, eu lansez un avertisment foarte serios domnului Președinte. Declanșarea sau nu a suspendării Președintelui României va depinde de măsura în care Traian Băsescu va respecta sau nu Constituția până la încheierea procesului electoral și a mandatului său”.
Aceste avertismente oficiale au fost ignorate în aceste zile de o manieră publică și sfidătoare de Președintele României. Intervenția directă și instituțională a domnului Traian Băsescu la Președintele Comisiei Europene, Jean Claude Juncker, în problema portofoliului și candidatului României la funcția de comisar european și în scopul susținerii pe această temă a poziției președinților de partid, Vasile Blaga și Klaus Iohannis, reprezintă o nouă escaladare a practicilor prezidențiale neconstituționale și o dublă încălcare a Constituției de către Președintele României.
În primul rând, acțiunea directă, desfășurată sub egida instituției prezidențiale pe lângă Președintele Comisiei Europene, constituie o încercare de a înfrânge și de a anula decizia Guvernului privitoare la reprezentarea României în Comisia Europeană și, prin aceasta, o gravă încălcare a Constituției prin depășirea atribuțiilor Președintelui. Guvernul României este, conform legislației în vigoare, singura autoritate publică având dreptul să negocieze portofoliul ce revine României și să propună persoana care să ocupe funcția de comisar european, așa cum s-au petrecut lucrurile în trecut și la desemnarea domnilor Leonard Orban și Dacian Cioloș în calitate de propuneri ale României pentru a fi numiți comisari europeni.
În al doilea rând, prin susținerea publică și fără echivoc a scrisorilor adresate Președintelui Comisiei Europene, Jean-Claude Juncker, și Președintelui grupului PPE, Joseph Daul, de către președinții de partid, Vasile Blaga și Klaus Iohannis, Președintele României și-a abandonat rolul de mediator și s-a situat din nou pe o poziție profund partizană, în afara prevederilor consituționale.
Ca urmare a acestor fapte recente ale Președintelui României și ca urmare a unor dezbateri și consultări în exclusivitate cu colegii liberali din PLR, am decis să inițiem procedura de suspendare și demitere a Președintelui României.
Cu siguranță, partide și parlamentari se vor împotrivi acestei inițiative. Încerc să anticipez din motivația lor și să vin cu o serie de contra- argumente:
1. Suspendarea îi va permite lui Traian Băsescu să participe nestingherit la campania electorală.
După cum s-a văzut și la europarlamentare, Traian Băsescu participă, oricum, nestingherit și fără să-i pese de Constituție la campania electorală, ba se mai folosește în această activitate neconstituțională și de logistica Administrației Prezidențiale, ceea ce nu ar mai fi posibil după suspendarea sa de către Parlament și plecarea sa de la Cotroceni.
2. Îl reinventăm pe Băsescu.
Nici măcar suspendarea și Referendumul de demitere nu-l mai pot reinventa pe Băsescu. Acum nu ne aflăm în 2007. Acum suntem în 2014, când Justiția îl așteaptă cu o serie de dosare penale de care a fost scutit temporar, datorită imunității.
3. Nu avem nevoie de o criză politică.
Posibilitatea să ne afundăm într-o criză politică este egală cu zero. Majoritatea parlamentară e stabilă, substanțială și susține Guvernul fără echivoc, iar alegerile la termen vor da un nou președinte al României. Invocarea unei posibile crize politice este în opinia mea un simplu pretext, care ascunde alte planuri și temeri ale unor actori politici.
4. Electoratul nu mai este atât de vehement împotriva lui Băsescu, așa cum era în 2012.
Inițiativa mea de lansare a procedurii de demitere a Președintelui României are la bază un singur principiu, pe care, altfel, îl clamează permanent toți politicienii și toate partidele: respectarea statului de drept. Respectarea statului de drept, a Constituției și a Legii nu se face în funcție de calendarul electoral sau de sondaje sociologice și am convingerea că avenit vremea ca acest principiu să fie respectat, nu doar enunțat.
Din considerente de fair play la competiția la care particip în numele PLR, pentru a nu-mi crea un avantaj nemeritat față de ceilalți competitori și pentru a nu da loc speculațiilor, declar de pe acum că, după suspendarea Președintelui în funcție, nu voi accepta să preiau funcția de Președinte interimar al României, așa cum prevede Constituția, urmând ca această poziție să fie ocupată de Președintele Camerei Deputaților.
Pe lângă obiectivul principal al acestui demers, respectul față de Constituție și Lege, acțiunea pe care o propun azi partidelor parlamentare are și alte virtuți. Vor ieși la iveală o serie de aspecte legate de mentalitatea unor politicieni și de propaganda ipocrită promovată în campania pentru alegerile prezidențiale, abil camuflată de partidele și candidații care lucrează pentru perpetuarea regimului Băsescu, se vor contura limpede cele două tabere. Cei care ni se vor alătura sunt cei care vor regimul Băsescu ”îngropat”, cei care nu vor semna alături de noi sunt cei care doresc perpetuarea regimului Băsescu.
Am declarat în repetate rânduri că, în vederea supraviețuirii politice, a conservării influenței sale și în încercarea de a scăpa de o dreaptă judecată pentru faptele penale comise, Traian Băsescu a imaginat în laboratoarele oculte de la Cotroceni un întreg plan de intoxicare și manipulare a electoratului pentru alegerile prezidențiale. În acest plan au fost incluși pe post de marionete: Klaus Iohannis, Monica Macovei și Elena Udrea. Dacă Elena Udrea își face un titlu de glorie din proiectele de perpetuare a regimului Băsescu și se va poziționa fără echivoc împotriva demiterii Președintelui României, atitudinea doamnei Macovei și a domnului Iohannis, transformat de ”redactorul-șef”, dl. Blaga, în cititor de prompter, va demonstra ceea ce am mai spus: ei sunt simple marionete ale ”păpușarului” Traian Băsescu, sunt instrumente electorale inventate pentru derutarea românilor și, prin urmare, se vor împotrivi demiterii Președintelui României. Se va vedea că pentru acești candidați Constituția și statul de drept există facultativ, doar în măsura în care le aduce voturi la prezidențiale.
Inițierea procedurii de demitere a Președintelui României va avea același efect asupra unor partide parlamentare și asupra unor cunoscuți politicieni ale căror dosare penale se află încă sub controlul și amenințarea cu șantajul din partea lui Băsescu. Îmi permit să anticipez că ”marele partid”, rezultat în urma fuziunii PDL+PNL, se va pronunța sub diverse pretexte lipsite de credibilitate împotriva demiterii actualului său patron spiritual. La fel va proceda și o serie de parlamentari șantajabili. Așadar, stimați concetățeni, dacă la votul din 2 noiembrie printre criteriile Dumneavoastră se va afla și ”pro sau anti-Băsescu”, veți afla din timp cine vrea să continue regimul Băsescu și cine vrea o schimbare a acestui regim.
Propunerea cu care mă prezint azi în fața Dumneavoastră va avea un efect favorabil și catalizator în lupta cu corupția la nivel înalt. Până în prezent, DNA s-a preocupat cu precădere de adversari politici ai lui Traian Băsescu, mulți dintre ei trimiși în judecată și condamnați definitiv. Pe de altă parte, inexplicabil, o serie de dosare și sesizări privindu-i pe cei care fac parte din anturajul Președintelui României stau în nelucrare sau sunt instrumentate cu indulgență, pentru a-i face uitați, scăpați și pentru a nu implica numele Traian Băsescu în afaceri făcute în afara Legii. Stau dovadă cele peste 100 de dosare întocmite pe numele clanului Bercea în care s-a dat soluția NUP, din câte se pare, la intervenția celor doi frați Băsescu. Mircea Băsescu, fratele Președintelui României, nu este arestat și inculpat într-un caz oarecare de încălcare a Codului Penal, ci pentru activități la care sunt suspiciuni întemeiate că însuși Președintele României a participat direct sau în calitate de complice. Ce fapte de corupție și trafic de influență mai grave, ce încălcări mai grave ale Constituției ar mai putea fi citate pentru argumentarea suspendării și demiterii Președintelui ? Spre cinstea, onoarea sa și pentru îndeplinirea rolului său în cadrul Puterii Judecătorești, CSM s-a autosesizat și a dispus o amplă anchetă a Inspecției sale Judiciare. Nu doar o dată, o majoritate semnificativă a românilor a rămas cu convingerea că Justiția este sub influența malefică a Președintelui României, executându-i ordinele și dorințele. Sunt sigur că inițierea procedurii constituționale de demitere a Președintelui României va elimina și ultimele reticențe sau temeri inoculate în rândul magistraților de clanul Băsescu și intermediarii lor.
În ultimul rând, dar nu și cel mai lipsit de importanță argument al demersului meu, este caracterul simbolic și moral-punitiv pe care l-ar avea demiterea lui Traian Băsescu, fie și în ultimele zile ale mandatului său. Batjocorind atâția ani un întreg popor, aducând numai vrajbă între diverse categorii socio-profesionale de români, subordonându-și o parte a Puterii Judecătorești, favorizând infracțiunea și crima organizată din anturajul și familia sa, el însuși fiind subiectul mai multor dosare penale, făcând de râs România pe plan internațional în nenumărate ocazii, dintre care menționăm cum instituția Prezidențială a batjocorit cu ecouri internaționale instituția Guvernului, când Președintele ”l-a păcălit” pe premier la semnarea Pactului de coabitare, Traian Băsescu a nesocotit Constituția în litera și spiritul ei. Demiterea lui Traian Băsescu în 2014 ar fi un act necesar și moral de justiție și respect pentru Lege și Constituție împlinit de voința poporului român prin Referendum. Demiterea sa de către popor s-ar constitui și într-o garanție că regimul Băsescu s-a sfârșit și nu mai e posibilă perpetuarea sa prin discipoli sau intermediari.Referendumul din 2012 a fost invalidat în mod nejustificat și voința populară clar exprimată de 7,4 milioane de români a fost înfrântă. Azi trebuie să învingem. Altfel, vom rămâne cu gustul amar dat de faptul că un personaj care a făcut atât de mult rău României și românilor își duce nestingherit și nepedepsit mandatul până la finalul constituțional.
Zilele următoare vom da publicității ”Cererea de suspendare”, textul pe baza căruia îi vom invita pe toți parlamentarii să ni se alăture pentru inițierea procedurii de demitere a Președintelui României. În cazul în care cel puțin o treime din numărul total al parlamentarilor va semna inițiativa, textul urmează a fi înaintat de Parlament Curții Constituționale pentru obținerea avizului consultativ. Parlamentarii PLR vor fi primii care vor semna acest demers.
Călin Popescu Tăriceanu,
Președintele Senatului României,
Președintele Partidului Liberal Reformator,
Candidat la Președinția României
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News