Skip to content
Politică

Sedință importantă la Consiliul General. Rectificări bugetare, deconturi pentru pentru car-sharing și bani pentru aparate dentare pentru copii

" "

Consilierii generali dezbat în şedinţa de joi o altă rectificare bugetară, care prevede diminuarea bugetelor unor instituţii precum Administraţia Străzilor şi Administraţia Spitalelor, cu 153,7 milioane de lei şi, respectiv, 47,8 milioane de lei. În acelaşi timp, municipalitea ar urma să desfiinţeze Administraţia Străzilor, Administraţia Fondului Imobiliar, ALPAB şi Administraţia Cimitirelor, urmând ca activităţile acestora să fie preluate în totalitate de companiile municipale.

Sindicaliştii din aceste administraţii atrag atenţia că angajaţii rămân în acest fel fără loc de muncă. Un alt proiect de hotărâre discutat de consilieri se referă la decontarea combustibilului până la 500 de lei pentru cetăţeni din Bucureşti şi din judeţul Ilfov care folosesc o singură maşină personală. În timp ce municipalitatea spune că măsura va ajuta la decongestionarea traficului, ONG-urile şi opoziţia spun că este doar o „măsură populistă” sortită eşecului, care nu va aduce beneficii. De asemenea, PMB vrea să ofere ajutor financiar de 990 de lei pentru montarea de aparate dentare fixe copiilor.

" "
" "

Un proiect de hotărâre aflat pe ordinea de zi se referă la o nouă rectificare bugetară. Potrivit expunerii de motive, „unele instituţii solicită rectificarea bugetelor în sensul diminuării alocaţiilor/subvenţiilor de la bugetul local”. Întrucât nu mai au cum să folosească fondurile alocate până la sfârşitul anului, banii se redistribuie la alte instituţii.

Astfel, Administraţia Străzilor cere o diminuare a bugetului cu 153,7 milioane de lei, în timp ce Administraţia Spitalelor solicită o scădere a bugetului de 47,8 milioane de lei.

Mai multe teatre solicită şi ele scăderi la bugetele pe anul acesta, precum Teatrul Odeon, Teatrul Ţăndărică sau Nottara.

În acelaşi timp, CREART vrea o suplimentare de buget cu 464.000 de lei.

De asemenea, peste 70 de milioane de lei vor merge la domeniul Cultură, recreere şi religie, la instituţii precum muzee sau lăcaşuri de cult.

Primăria Capitalei a transmis miercuri un comunicat de presă prin care a explicat că prin rectificarea bugetară se propune de fapt o redistribuire a banilor, iar bugetul nu creşte şi nici nu se dminuează, întrucât sunt bani pe care unele instituţii îi vor putea cheltui până la sfârşitul anului.

„Prin proiectul de rectificare bugetară nu se alocă niciun ban pentru lăcăşurile de cult sau pentru activităţi recreative. (…) Mai mult, prin acest proiect se propune, de fapt, o redistribuire a sumelor aprobate în bugetele instituţiilor subordonate, bugetul Municipiului Bucureşti nu se diminuează şi nici nu creşte, nici la venituri, nici la cheltuieli. În fapt, se disponibilizează o parte din sumele previzionate la începutul anului bugetar pentru anumite proiecte, sume care, din motive obiective, nu vor mai putea fi cheltuite până la sfârşitul anului”, susţine municipalitatea.

Reprezentanţii primăriei explică, de asemenea, că banii au fost redistribuiţi mai ales pentru plata unor obligaţii, precum compensaţia la transportul în comun în valoare de 200 de milioane de lei,  finanţarea subvenţiei la apă caldă şi căldură, plata în avans a gazelor naturale pentru iarnă în valoare de 351 de milioane lei, plata parţială a achiziţiei Parcului Verdi în valoare de 52 de milioane de lei şi finanţarea granturilor pentru unităţile de învăţământ, în valoare de 32,8 milioane lei.

În ceea ce priveşte suma de 70 de milioane de lei pentru cultură, recreere şi religie, PMB precizează că aceşti bani reprezintă credite de angajament pentru obiectivul de investiţii Consolidare imobil Teatrul Mic, iar despre suplimentarea bugetului Creart primăria arată că se majorează de fapt în urma sponsorizărilor primite în ultima perioadă, pentru că, potrivit legii, şi aceste sume de bani se includ în buget după încasare.

Decontarea combustibilului până la 500 de lei pe lună pentru car sharing. ONG-urile şi opoziţia critică această măsură

Primăria Capitalei îşi propune, pentru decongestionarea traficului din oraş, să deconteze combustibilul folosit de cetăţeni până la valoarea de 500 de lei pe lună dacă mai multe persoane folosesc în comun un autoturism proprietate personală pentru deplasarea în aceeaşi direcţie, către Bucureşti sau către judeţul Ilfov.

Municipalitatea arată că, la sfârşitul anului trecut, în România erau aproape 6 milioane de autoturisme înmatriculate în circulaţie, în Bucureşti fiind 17,6 la sută dintre ele, iar în Ilfov – 2,21 la sută. În perioada 2014-2017, numărul de maşini înmatriculate în această regiune a crescut, mai ales cel al maşinilor înmatriculate în judeţul Ilfov, iar asta a dus inclusiv la aglomerarea Capitalei.

Conform expunerii de motive, traficul din Capitală s-ar reduce cu 25 la sută dacă autorităţile locale includ serviciile de car-sharing, car-pooling şi bike-sharing în planurile de mobilitate urmană.

„Schemele de grupare a autoturismelor pot fi integrate în transportul public şi încurajează proprietarii de autoturisme să renunţe la utilizarea individuală a vehicului propriu şi utilizarea în comun, prin asociere voluntară şi utilizarea la maxim a capacităţii de transport pentru autoturismul proprietate personală pentru deplasările regulate a persoanelor care au aceeaşi direcţie de deplasare cu destinaţia Municipiul Bucureşti, pentru transportul copiilor, la instituţiile de învăţământ primare şi secundare de pe teritoriul Municipiului Bucureşti, care vor fi selectate în cadrul unui proiect pilot”, se arată în proiectul de hotărâre.

În acest sens, Primăria Capitalei propune să deconteze combustibilul folosit de cetăţenii din regiunea Bucureşti-Ilfov până la valoarea de 500 de lei, dacă folosesc în comun un autoturism pentru a merge în aceeaşi direcţie sau cu aceeaşi destinaţie – în Bucureşti. Municipalitatea vrea, de asemenea, să înfiinţeze un sistem de car-sharing cu autoturisme ecologice, electrice sau hibride, şi un altul de bike-sharing, precum şi un sistem de transport elevi, cu microbuze.

Proiectul nu conţine însă niciun cost aproximativ sau impactul pe care l-ar avea implementarea acestui program.

Consilierul general Ciprian Ciucu critică acest proiect, spunânf că reflectă ambiţiile politice din judeţul Ilfov ale familiei Firea-Pandele, nu nevoile bucureştenilor. El consiferă că această măsură este una populistă, cu scop electoral, şi nu va face decât să ofere bani posesorilor de autoturisme din judeţul Ilfov şi celor din Bucureşti, având în vedere că proiectul nu conţine o modalitate prin care să se demonstreze că oamenii îşi vor împărţi mijlocele de transport personale.

„Proiectul de hotărâre a Consiliului General, cu titlu pompos Programul Stimularea mobilităţii şi decongestionarea traficului din Municipiul Bucureşti, aflat pe ordinea de zi de joi, 18 octombrie,  reflectă în primul rând ambiţiile politice din judeţul Ilfov ale familiei Pandele-Firea şi nu nevoile de mobilitate/tranzit ale bucureştenilor. Deoarece PMB nu are capacităţi de implementare şi control, pe scurt, efectele acestui program se vor rezuma la următoarele rezultate: se vor da 500 de lei posesorilor de autoturisme din judeţul Ilfov, se vor da 500 de lei bucureştenilor care au copii şi sunt posesori de autorurisme”, susţine Ciprian Ciucu.

Consilierul general atrage atenţia că prevederile din proiect referitoare la sistemele de car-sharing şi bike-sharing sunt tratate superficial şi au fost introduse în document doar pentru a-i da „un oarecare ştaif, la pachet cu pomenile electorale”.

Ciucu spune că direcţionarea, prin acest proiect, a bugetului Capitalei către locuitorii din judeţul Ilfov, este bazată pe o motivaţie politică, pentru că Gabriela Firea este preşedinta organizaţiei PSD Ilfov, în timp ce soţul său, Florentin Pandele, este primarul oraşului Voluntari, deci are interese politice.

„Toacă bugetul cu plăţi către populaţie în loc să-l consolideze şi să-l aloce unor proiecte de investiţii majore şi utile oraşului nostru. Niciun proiect mare de infrastructură iniţiat de primarii anteriori nu a fost finalizat! Niciun proiect mare de infrastructură nu a fost iniţiat, în cei doi ani şi jumătate de mandat Firea. În consecinţă, acesta este doar o nouă măsură populistă, cu scop electoral-politic, finanţată din banii bucureştenilor”, subliniază Ciprian Ciucu.

În acelaşi timp, şi 22 de asociaţii şi ONG-uri, printre care OPTAR, ActiveWatch, Greenpeace România şi Centrul de Resurse pentru participare publică, solicită consilierilor generali să nu adopte acest proiect de hotărâre. Organizaţiile acuză municipalitatea de incompetenţă şi spun că astfel de măsuri precum acordarea de vouchere şi stimulente financiare nu rezolvă problema poluării şi a traficului aglomerat, ci reprezintă doar nişte „experimente populiste” menite să eşueze, care nici nu respectă Planul de Mobilitate Urbană Durabilă a regiunii Bucureşti-Ilfov.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *