Skip to content
Politică

Șeful Cancelariei Prezidențiale spulberă un mit. Cum s-au implicat serviciile în campania prezidențială?

În perioada imediat următorare alegerilor prezidențiale din noiembrie anul trecut, în spațiul public din România au apărut tot mai multe zvonuri cu privire la o implicare a serviciilor secrete. Unul dintre cei care au susținut această teorie a fost și Elena Udrea care a lăsat de înțeles la începutul acestui an că ar fi existat o împărțire a taberelor în cadrul serviciilor.

La aproape un an de la momentul alegerilor, Dan Mihalache, şeful Cancelariei prezidenţiale, spune că bătălia pentru alegerile prezidențiale a fost câștigată de Klaus Iohannis cu ajutorul unei campanii puternice în online, în special pe Facebook. Acesta spulberă și mitul implicării serviciilor, spunâdn că nu crede însă în teoria implicării serviciilor secrete în alegeri.

Comunicarea pe Facebook a contat în măsura în care a reprezentat o alternativă viabilă la campania pe televiziuni. Prin intermediul online-ului ne-am putut adresa unor categorii de public aparte, în speță tinerii. În același timp am putut contrabalansa absența sau prezența limitată pe canalele media tradiționale.

În plus, online-ul permite transmiterea nefiltrată a mesajelor proprii. Privind retrospectiv, campania online a atras cel mai mult atenția și a fost mai spectaculoasă prin impactul ei măsurabil (în număr de like-uri, vizionări etc), precum și prin noutatea ei. Spre deosebire de alte state, SUA de exemplu, în care online-ul joacă de mai multă vreme un rol important în campaniile electorale, abordarea la noi a fost înainte de noiembrie 2014 de tipul „campania online trebuie să existe, dar nu poate câștiga alegeri.” Noi am demontat această percepție„, a explicat Mihalache într-un interviu acordat  pentru revistapolis.ro, relatează romaniatv.net.

În ceea ce priveşte scenariul privind implicarea serviciilor secrete în determinarea rezultatului alegerilor prezidenţiale, Mihalache a spus că ” multe mituri se vehiculează în politica românească de ani de zile”.

Acesta este unul dintre ele. Întotdeauna am fost convins și cred în continuare că alegerile nu pot fi câștigate decât cu cetățenii. Cine crede că se pot face jocuri politice și se pot gândi scenarii cu instituții, cu servicii sau cu diferite influențe, mai mult sau mai puțin obscure, și că astfel se pot câștiga alegeri prezidențiale se înșeală foarte tare. În democrație jocurile nu sunt niciodată făcute și votul este întotdeauna la cetățean. În democrație nu există aranjamente atât de complexe încât să poată genera, compensa ori controla reacții psihologice, emoții colective sau comportamente și decizii individuale. Alegerile se joacă întotdeauna de la zero, într-o ecuație în care fiecare vot contează și cu cât participarea este mai mare, cu atât influențele exterioare pot produce mai puține efecte.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *