Skip to content
Politică

Șerban Nicolae vrea răspunderea magistraților. Îl va pune PSD la Justiție? EXCLUSIV

psnews.ro

Senatorul PSD Șerban Nicolae insistă asupra necesității unei Legi a răspunderii magistraților. Parlamentarul a acordat, miercuri, un interviu scris pentru PSnews.ro, în care a răspuns, printre altele, la întrebarea dacă partidul îl va propune ca ministru al Justiției.

Pe 11 decembrie, politicianul și-a câștigat un nou mandat de senator – de data aceasta, de București, după ce, în legislativul care stă să se încheie, a reprezentat în Senat județul Mehedinți.

În afară de cele două subiecte menționate mai sus, Șerban Nicolae a vorbit pentru PSnews.ro despre scorul obținut de către PSD la nivel național, prioritățile social-democraților în ceea ce privește guvernarea, proiectele personale de lege, precum și recenta dispută dintre președintele PSD, Liviu Dragnea, și premierul Dacian Cioloș cu privire la reducerea și eliminarea unor taxe.

Valentin Busuioc: O guvernare PSD este iminentă, având în vedere scorul obținut de către social-democrați în urma alegerilor. Ce impresie v-a lăsat acest scor și ce responsabilități aduce un astfel de procentaj?

Șerban Nicolae: Este, în bună măsură, un scor spectaculos. Din 1996, partidul nostru nu a mai participat exclusiv pe cont propriu la alegerile parlamentare. Și, din această perspectivă, votul din 11 decembrie reprezintă cea mai mare performanță electorală a Partidului Social Democrat. Am avut o campanie eficientă, excelent gândită și coordonată, fără erori semnificative. Ne-am prezentat în fața alegătorilor, fie direct, fie prin intermediul mass media, deschis și onest, am spus ceea ce avem de gând să facem, am prezentat argumentele și analizele pe care ne bazăm, am ignorat atacurile, minciunile și insultele cu care am fost provocați de adversari și am continuat să avem, pe tot parcursul campaniei electorale, o atitudine pozitivă și constructivă. În egală măsură, rezultatul alegerilor impune obligații semnificative pentru noi și suntem conștienți că așteptările cetățenilor sunt foarte mari, fără disponibilități foarte comode în privința timpului.

Valentin Busuioc: Care ar trebui să fie domeniile prioritare pentru cabinetul PSD?

Șerban Nicolae: Noi am prezentat deja reperele principale ale programului de guvernare pe care dorim să-l aplicăm. Pe toată durata campaniei, n-am făcut decât să-l repetăm, subliniind concepția care a stat la baza viziunii PSD privind guvernarea – pe fondul menținerii ritmului de creștere economică și al echilibrului macroeconomic, al dezvoltării investițiilor strategice și al regândirii rolului statului în economie, obiectivul fundamental îl constituie creșterea veniturilor cetățenilor și aducerea majorității românilor în clasa de mijloc, adică a celor care pot trăi decent din propriile venituri. Majorarea etapizată a salariului minim pe economie și a punctului de pensie, coroborată cu eliminarea sau diminuarea unor taxe și impozite, trebuie să producă o creștere concretă și sustenabilă a nivelului de trai pentru majoritatea populației. Avem un context economic favorabil și o șansă de dezvoltare durabilă și sustenabilă pe care nu avem voie să o ratăm.

Valentin Busuioc: În calitatea dumneavoastră de jurist, care considerați că sunt prioritățile PSD privind justiția în viitorul legislativ, având în vedere scorul confortabil pe care partidul îl va avea în Parlament? Concret: ce planuri aveți în legătură cu Legea răspunderii patrimoniale a magistraților?

Șerban Nicolae: Sistemul judiciar românesc a suferit, mai ales în ultimii 12 ani, efectele nefericite a numeroase experimente. Nu detaliez acum care au fost cauzele care au generat aceste modificări haotice, contradictorii și ineficiente, fiind suficient faptul că toate barometrele de opinie indică o proporție îngrijorătoare a neîncrederii populației în sistemul judiciar românesc. Primul obiectiv cred că trebuie să fie renunțarea la Mecanismului de Cooperare și Verificare (MCV), ca indicator al compatibilității funcționale a justiției românești la standardele Uniunii Europene. Suntem, totuși, de zece ani membri ai UE și e profund nefirească menținerea României pe o poziție de inferioritate în această privință. Esențială este încrederea cetățenilor în înfăptuirea justiției. Populația trebuie să aibă convingerea că, în contactul cu instanțele, cu organele de anchetă, cu celelalte componente ale autorității judecătorești, au parte de un tratament legal, corect, profesionist și imparțial. În acest context, răspunderea magistraților este o componentă vitală. Nu doar răspunderea patrimonială. Din numeroasele contacte personale, știu că judecătorii și procurorii înșiși sunt preocupați, de bună-credință, de standardele proprii de calitate profesională și morală. Credibilitatea unor judecători care au gestionat cauze sancționate, ulterior, la Curtea Europeană a Drepturilor Omului (CEDO), credibilitatea unor procurori ale căror anchete sunt infirmate drastic în instanță are grav și iremediabil de suferit, punând sub semnul întrebării continuarea activității în condiții de înalt profesionalism și legalitate. Totodată, combaterea corupției trebuie să continue, fenomenul fiind prezent în toate componentele publice ale societății românești, chiar dacă în măsuri diferite. Inclusiv în justiție, din păcate. De aceea, cred că trebuie regândită, prin dezbatere asumată, publică și deplin transparentă, o nouă strategie anti-corupție. De asemenea, trebuie regândită organizarea administrativă a actului de justiție, pentru a diminua efectele parazitare ale unor proceduri insuficient gândite sau rezultate din măsuri experimentale, incoerente și confuze. În același timp, cred în continuare că populația are în mod semnificativ de suferit de pe urma cotei scăzute de eficiență în combaterea faptelor anti-sociale grave care afectează direct viața de zi cu zi a oamenilor. Conflictele personale, cruzimile de orice natură, violențele fizice și psihice sunt mult mai aproape de viața oamenilor, iar efectele negative se resimt mult mai rapid și mult mai profund.

Valentin Busuioc: Ați accepta să deveniți ministru al Justiției? Au existat discuții pe această temă în partid?

Șerban Nicolae: Discuții au fost, ca și în cazul altor colegi dintre cei care au fost implicați în elaborarea programului de guvernare. Mă onorează nominalizările făcute de mulți dintre colegii din PSD, precum și de către persoane publice din afara partidului, dar, cu toate acestea, pentru perioada următoare, consider că pot fi mult mai eficient în Senatul României. Există o explicație foarte simplă. Mai ales în perioada care urmează, activitatea exclusiv parlamentară mi-ar da libertatea de a mă consacra doar reformelor preconizate în acest domeniu, fără a fi nevoit să gestionez și numeroasele și foarte concretele probleme de natură administrativă specifice guvernării. Eu ministru am mai fost (pentru Relația cu Parlamentul în guvernul Adrian Năstase – n.r.). Și secretar de stat (în Ministerul Afacerilor Interne – n.r.) și consilier al președintelui României (Ion Iliescu – n.r.). Nu mai am acea presiune – firească și acceptabilă la început de carieră – care să mă facă să văd într-o asemenea nominalizare o șansă cu care nu te mai întâlnești prea curând și pe care nu trebuie s-o ratezi. Decizia finală este, însă, una de echipă și țin cont de opiniile colegilor mei și de imperativele colective.

Valentin Busuioc: Care este stadiul parlamentar al proiectului dumneavoastră de lege privind blocarea privatizărilor strategice și restituirea integrală a activelor privatizate fraudulos? Ce efecte sperați de la această lege, odată promulgată?

Șerban Nicolae: Propunerea legislativă este înregistrată la Senat. A primit deja avizul favorabil, cu observații și propuneri din partea Consiliului Legislativ și este foarte posibil ca, între timp, să se fi pronunțat și Guvernul. Cel mai probabil, la reluarea activității legislative, după constituirea Parlamentului nou-ales, propunerea va intra în dezbaterea comisiilor și a plenului Senatului, ca primă cameră sesizată. Important, pentru mine, este faptul că această inițiativă, chiar dacă este individuală, este perfect compatibilă cu programul de guvernare propus, cu viziunea colegilor mei și a președintelui PSD, Liviu Dragnea. Sper că, odată adoptată inițiativa legislativă, interesele naționale ale statului în economie (concept consacrat chiar prin Constituția României) își recapătă statutul firesc și importanța cuvenită. Nu cred că există parlamentar rațional și de bună-credință care să nu fie de acord cu ideea că ceea ce se poate recupera din ceea ce s-a preluat în mod fraudulos de la stat trebuie să se întoarcă la proprietarul legitim. Principiul restitutio in integrum este deopotrivă valabil și în cazul privatului, și în cazul statului și trebuie să fie consacrat legislativ ca atare.

Valentin Busuioc: Ce inițiative legislative pregătiți pentru mandatul 2016-2020?

Șerban Nicolae: Nu pot face predicții pe această temă. Ca membru al majorității parlamentare, am obligația de a armoniza, în prealabil, orice inițiativă personală cu obiectivele Guvernului pe care îl susțin. E și o condiție de funcționalitate. Nu sunt în competiție legislativă nici măcar cu ceilalți parlamentari, cu atât mai puțin cu Executivul pe care îl susțin. Necorelarea cu inițiativele guvernamentale poate crea confuzii, blocaje sau chiar  efecte contrare. Cred că am să mă concentrez pe legislația specifică justiției. Nu cred că există teme tabu, iar o dezbatere onestă și transparentă este prima condiție a unui rezultat optim în materie de legiferare.

Valentin Busuioc: După ce Liviu Dragnea a propus eliminarea a 102 taxe nefiscale, acum, același Dragnea dorește să amâne reducerea TVA, a „taxei pe stâlp” și a accizelor. De ce această schimbare? Considerați că amânările au fost cauzate de faptul că PSD a venit în campanie cu o serie de promisiuni privind creșteri salariale?

Șerban Nicolae: Nicidecum. Din câte cunosc, inițiativa consultării i-a aparținut lui Dacian Cioloș. Și a fost un demers corect, din partea unui om responsabil. Tranziția guvernamentală (practic neîncepută și încă departe de finalizare în acest moment) ridică unele dificultăți în privința capacității de implementare a măsurilor date cu începere de la 1 ianuarie 2017. Ar putea apărea blocaje în construcția bugetară și asta nu este o temă de competiție politică. Poziția lui Liviu Dragnea nu s-a schimbat, decizia fiind asumată și păstrată. Chiar dacă actualul prim-ministru s-a răzgândit, sunt convins că soluția corectă se va impune, iar noul Guvern va aplica programul de guvernare întocmai, inclusiv în ceea ce privește măsurile de relaxare fiscală privind eliminarea sau, după caz, diminuarea unor impozite și a unor taxe fiscale și nefiscale. Decizia Curții Constituționale privind inițiativa majorării unor salarii în sectoare bugetare esențiale – sănătate și învățământ – este de salutat și e încă un argument că procedăm corect, în interesul cetățenilor României.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *