Serbia – Protest față de creșterea prețurilor: consumatorii boicotează supermarketurile

Supermarketuri
Sursă foto: Pexels

Serbia s-a alăturat mișcării de boicotare a supermarketurilor, o tendință care a început în Croația și s-a răspândit rapid în alte țări din Balcanii de Vest. Asociația pentru protecția consumatorilor, Efektiva, a făcut apel la consumatorii din Serbia să boicoteze cinci lanțuri importante de magazine, din cauza prețurilor excesive.

Boicotul vizează lanțurile de supermarketuri Delhaize, Mercator, Univerexport, DIS și Lidl. Efektiva a declarat că este normal ca prețurile să crească din cauza inflației, dar nu cu suma care este reflectată pe etichetele de preț ale magazinelor. Mișcarea a luat amploare și în alte țări din Balcanii de Vest, cum ar fi Bosnia și Herțegovina, Muntenegru și Slovenia, scrie Euronews.

Succesul unui boicot depinde de mai mulți factori, potrivit lui Veljko Mijušković, profesor la Facultatea de Economie a Universității din Belgrad, care a vorbit cu Euronews.

Printre factori se numără durata boicotului, nivelul de acțiune colectivă a consumatorilor și răspunsul lanțului de magazine la boicot.

El a adăugat că experții au îndemnat la o investigație și o analiză a calculării valorilor excesive, în urma căreia va fi clar „unde există o creștere a prețului care determină consumatorii finali să plătească semnificativ mai mult pentru un anumit tip de produse aici (în Serbia) în comparație cu alte țări”.

Experții au declarat că soluția pentru scăderea prețurilor din supermarketuri depinde de guvern. Numai acestea pot introduce subvenții pentru produsele alimentare de bază, pot facilita introducerea de noi vânzători pe piață și pot reduce dependența de produsele importate prin încurajarea producției interne.

Un raport al administrației fiscale croate a arătat că boicotul din Croația a dus la scăderea vânzărilor cu 53% față de săptămâna precedentă.

Citește mai multe AICI.

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: