După aproape doi ani de contracție, în 2024, românii au cumpărat mai multe produse de larg consum și electro-IT pe care au cheltuit, în total, 127.3 miliarde de lei. Industria FMCG a avut un avans de 8% față de anul trecut, în valoare, iar cea de electro-IT de 9.6%. S-a cumpărat tot mai multă mâncare online, însă comerțul tradițional are cea mai mare cotă de piață, retailerii au deschis mai puține magazine și 21% din ce s-a vândut a fost la promoție.
Încetinirea inflației a permis, în 2024, revenirea pe creștere a consumului cantitativ atât în industria bunurilor de larg consum (FMCG) cât și în cea electro-IT, potrivit unui studiu „Barometrul de retail” al companiei de cercetare NIQ-GfK, ce acoperă circa 62,000 de magazine la nivel național.
Valoric, plusul a fost de 8,3%, până la un total de 127.3 miliarde de lei în 2024, pentru ambele industrii, cu un avans de 8% la produsele de larg consum și de 9,6% pe segmentul electro-IT. Pe lângă inflație și puterea de cumpărare, în 2024 vânzările au fost influențate și de alți factori, cum ar fi schimbările climatice și de legislație, obiceiuri de consum sau activitatea și dezvoltarea formatelor de retail.
Spre exemplu, anotimpul cald început încă din martie a dus la creșterea cu două cifre a vânzărilor de înghețată și a aparatelor de aer condiționat, în timp ce o parte din vânzările de bere s-au mutat din magazine în HoReCa. Creșterea cu 10% a TVA la produsele cu conținut ridicat de zahăr a dus la scăderea sau stagnarea volumelor în industria de dulciuri, ciocolată și sucuri carbogazoase, în timp ce restricțiile de preț impuse în retail la unele alimente de baza au impulsionat de exemplu vânzările de lactate.
Citeste mai mult AICI
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News