Skip to content
Comisia Europeană Politică

Siegfried Mureșan: Guvernul Dăncilă trebuie să facă toate eforturile pentru a obţine funcţia de vicepreşedinte al CE

Noul președinte al Comisiei Europene va fi votat pe 16 iulie și, imediat după aceea, Guvernul de la București trebuie să negocieze comisarul european și o funcție de vicepreședinte al CE. În schimb, dacă premierul Dăncilă alege să plece în vacanță, meciul e încheiat și pierdut, spune europarlamentarul PNL Siegfried Mureșan.

Conducerea Uniunii Europene se reconfigurează în această perioada, în funcție de rezultatele alegerilor din 26 mai, și acesta este momentul propice pentru că România să negocieze pozițîi cheie, din care să își poată manifestă voință și puterea de a promova valorile europene, atât în propriul interes, cât și în interesul întregii uniuni.

În Parlamentul European lucrurile par să se fi clarificat. Avem un vicepreședinte în grupul politic cel mai puternic, Siegfried Mureșan (PPE) și, în premieră, deținem președinția unui grup politic, nou format, Dacian Cioloș (Renew Europe).

La rândul său, Rovana Plumb este vicepreședinte al PES, dar, din păcâte, PSD a ratat oportunitatea de a obține pentru România chiar funcția de președinte al Parlamentului European, susține Siegfried Mureșan, unul dintre participanții la negocierile de la cel mai înalt nivel.

Mai mult, PSD continuă să lanseze atacuri la adresa partenerilor europeni cu care ar trebui să încheie înțelegeri privind pozițiile cheie.

Siegfried Mureșan subliniază ferm că acesta este momentul în care Guvernul Dăncilă trebuie să facă toate eforturile pentru a obține o poziție de vicepreședinte al Comisiei Europene, dovedind totodată că are candidați bine pregătiți și credibili.

Dar, dacă doamna Dancila dorește să meargă în vacanță și să înceapă demersurile abia la toamna, pot să va spun că meciul este încheiat și este pierdut. (…) Riscăm că acea persoană, dacă nu este bine pregătită, să fie respinsă de președintele CE, cum s-a întâmplat cu dl Varujan Vosganian în 2007, riscăm să fie respinsă la audierile din PE, cum s-a întâmplat cu premierul sloven în 2014, și riscăm să facem din această nominalizare un mare eșec pentru România„, subliniază Siegfried Mureșan, într-un interviu acordat ziare.com.

Spuneți-ne mai întâi de ce ar fi important să obținem pentru România o poziție de vicepreședinte al Comisiei Europene? Este doar o chestiune de orgoliu național sau ea conferă anumite puteri suplimentare celui care o deține?

În actuală Comisie Europeană, principalii parteneri de dialog ai președintelui CE au fost vicepreședințîi. Ei au coordonat muncă legislativă pe câte un domeniu, deoarece pe temele sectoriale există mereu suprapuneri. Există suprapuneri între educație și digitalizare, există suprapuneri între infrastructură și politică de mediu, sau între combaterea schimbărilor climei și agricultură. De aceea, pentru a eficientiza muncă CE, președintele Jean-Claude Juncker a luat o decizie foarte bună – de a desemna vicepreședinți care să coordoneze muncă mai multor comisari.

Acești vicepreședinți au devenit principalii interlocutori ai președintelui CE. Au fost, practic, „instrumentele” prin care președintele Juncker a condus Comisia Europeană, de aceea, aceste funcțîi de vicepreședinți au căpătat o importantă majoră în Comisia Juncker și mă aștept să își păstreze această importantă și în viitoarea comisie.

De aceea, solicit Guvernului Dancila să își propună și să realizeze toate demersurile pentru a obține pentru România o poziție de vicepreședinte al CE.

Cine ar trebui să negocieze pentru că România să obțînă o funcție de vicepreședinte al CE – premierul Dancila, ministrul de Externe Meleșcanu, președintele Iohannis, europarlamentarii PSD?

Credibilitatea premierului Dancila, la fel că și credibilitatea PSD și a ALDE, sunt foarte mici la nivel european, de aceea, pentru a obține o poziție de vicepreședinte al CE, Guvernul României trebuie realizeze că trebuie să includă toate instituțiile statului – parlamentari români care pot relaționa și interacționa cu parlamentari din alte țări, europarlamentari cunoscuți, credibili și apreciați la nivel european, întreg aparatul diplomatic al României și, desigur, să treacă la o consultare strânsă cu președintele României, deoarece este o diferența că de la cer la pământ între credibilitatea de care se bucură președintele pe plan european și credibilitatea (de care nu se bucură) premierul Dancila.

Așa cum am văzut în ultimele luni, PSD nu poate obține de unul singur nimic bun pentru România. PSD nu a depus nici măcar o candidatura a României pentru Agenția europeană a Muncii, nou înființată, deși României i s-ar fi cuvenit deținerea acestei agențîi.

PSD nu a fost capabil să obțînă președinția Parlamentului European în această săptămâna, deși Consiliul European a spus foarte clar că președinția PE trebuie să revină în prima jumătate a acestei legislaturi unui socialist din estul UE.

Dacă PSD ar fi avut o fărâmă de credibilitate și un om politic cunoscut, apreciat la nivel european, ar fi putut obține pentru România poziția de președinte al Parlamentului European. E clar că PSD de unul singur nu poate, trebuie să folosească toate resursele credibile pe care România le are.

Neoficial, credeți că România ar putea obține totuși o funcție de vicepreședinte al CE ocolind PSD, adică prin intermediul altor negocieri, informale?

Scrisoarea de desemnare a viitorului comisar european va fi trimisă de prim-ministrul Guvernului României, deci sunt anumite lucruri pe care le putem obține noi, dar și decizii unde pur și simplu nu îi putem substitui.

O lume ideală e o lume în care PSD și ALDE nu mai sunt la guvernare și atunci sigur că știm sigur ce avem de făcut, ce demersuri diplomatice sunt necesare. Știm cu cine să vorbim la nivel european, știm la ce uși să batem, știm că acele uși se vor deschide și că vom obține decizii favorabile României.

Dar atâta timp cât Viorica Dancila este prim-ministru și ea trebuie să discute cu prim-miniștrii din alte țări. Înțeleg sensul întrebării dvs și da, negociem „într-un picior”.

Cum arată calendarul, când se vor face pașii următori până la intrarea în activitate a noii Comisii Europene? Când se vor lua deciziile privind desemnarea comisarului european din partea României și când vom află domeniul care îi va fi repartizat?

În primul rând, Parlamentul European va vota marți, 16 iulie, noul președinte al Comisiei Europene. Repet, pentru a auzi și doamna Dancila: marți, 16 iulie, nu pe 17 iulie cum greșit a declarat doamna Dancila vineri, la Brăila.

Imediat după ce este votat noul președinte al CE, Guvernul României trebuie să ia legătură cu președintele ales al CE pentru a discuta portofoliul și a convinge că are candidați bine pregătiți pentru poziția de vicepreședinte al Comisiei Europene.

Dar, dacă doamna Dancila dorește să meargă în vacanță și să înceapă demersurile abia la toamna, pot să va spun că meciul este încheiat și este pierdut. La toamna deja vor avea loc audierile noilor comisari, în luna septembrie, la fel că în anul 2014, iar la 1 noiembrie nouă Comisie Europeană își va începe activitatea.

Se tot vehiculează scenariul că Viorica Dancila s-ar putea autopropune sau ar putea fi desemnată formal de Guvernul pe care îl conduce că viitor comisar din partea României, cu acordul tacit al președintelui Iohannis, care ar putea astfel numi un alt guvern, eventual de tehnocrați, care să se ocupe de organizarea alegerilor prezidențiale, locale și parlamentare. Ce credeți despre o astfel de perspectiva?

Îmi aduce aminte de realitatea anului 2014 când premierul în funcție eșuat al Sloveniei s-a autopropus pentru poziția de comisar european și a fost respins de Parlamentul European, că urmare a unei prestațîi lamentabile în cadrul audierii.

Sper că noi să nu trecem în anul 2019 printr-un astfel de moment penibil.

Anticipați că PSD va desemna pentru funcția de comisar european o persoană bine pregătită profesional, cu credibilitate la Bruxelles, sau tot un om de partid care va primi astfel o sinecură, așa cum face PSD-ALDE cu toate numirile pe plan intern, începând cu structurile guvernamentale și locale, și până la ANRE, că să dăm doar un exemplu recent?

Cea mai mare greșeală pe care PSD o poate face este să încerce să gândească această nominalizare în logică internă, de partid. Dacă PSD va gândi această nominalizare a viitorului comisar european și demersul de a obține poziția de vicepreședinte al CE într-o logică pură de partid și va alege să trimită pe cineva din jurul mesei de la conducerea PSD, va face un mare deserviciu României.

Riscăm că acea persoană, dacă nu este bine pregătită, să fie respinsă de președintele CE, cum s-a întâmplat cu dl Varujan Vosganian în 2007, riscăm să fie respinsă la audierile din PE, cum s-a întâmplat cu premierul sloven în 2014 și riscăm să facem din această nominalizare un mare eșec pentru România. Sper că nu va fi cazul și sper că Guvernul va înțelege ce are de făcut.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *