Sindicatul acuză: Mihai Jurca ar fi fentat legea pentru 17 mașini la Cancelaria prim-ministrului

Magicianul de la Cancelarie? Mihai Jurca, acuzat că a fentat legea pentru 17 mașini no
Sursa foto: Inquam Photos / Octav Ganea

Sindicatul Angajaților din Aparatul de Lucru al Guvernului îl acuză pe Mihai Jurca, șeful Cancelariei prim-ministrului, că a încheiat un contract de leasing pentru 17 autoturisme, deși ordonanțele de urgență interzic explicit astfel de achiziții pentru instituțiile publice. În timp ce Executivul vorbește despre austeritate, sindicaliștii spun că Jurca a transformat Cancelaria într-un „laborator de fente legale”.

Esențial:

  • Contextul scandalului

  • Ce acuză sindicatul

  • Replica Cancelariei prim-ministrului

  • Care sunt legile invocate

  • Posibile consecințe și verificări

În parcarea Palatului Victoria au apărut recent 17 mașini Dacia Duster pick-up, achiziționate printr-un contract de leasing operațional. Sindicatul acuză că acest lucru s-a făcut prin încălcarea O.U.G. nr. 34/2023 și O.U.G. nr. 156/2024, care interzic instituțiilor publice să cumpere sau să închirieze autoturisme.

Contextul scandalului

În parcarea Palatului Victoria au apărut recent 17 mașini Dacia Duster pick-up, achiziționate printr-un contract de leasing operațional. Sindicatul acuză că acest lucru s-a făcut prin încălcarea O.U.G. nr. 34/2023 și O.U.G. nr. 156/2024, care interzic instituțiilor publice să cumpere sau să închirieze autoturisme.

Ce acuză sindicatul

  • contractul ar fi fost semnat printr-un „artificiu legal”;

  • regulamentul Cancelariei ar fi fost modificat ad-hoc pentru a permite achiziția;

  • instituția nu avea parc auto reglementat conform O.U.G. 80/2001;

  • mesajul transmis ar fi unul toxic: „legea e pentru fraieri, puterea găsește portițe”.

Replica Cancelariei prim-ministrului

Mihai Jurca respinge acuzațiile și susține că:

  • leasingul operațional a fost realizat prin SEAP, conform legii;

  • mașinile sunt vehicule utilitare (categoria N1), nu autoturisme, deci nu intră sub interdicția OUG;

  • costul este de aproximativ 80.000 lei pe lună, față de 480.000 lei cât costa anterior serviciul auto prin RAAPPS – rezultând o economie de 400.000 lei lunar.

Care sunt legile invocate

  • O.U.G. 34/2023 și O.U.G. 156/2024 → interzic leasingul și achiziția de autoturisme pentru instituțiile publice;

  • O.U.G. 80/2001, art. 5 alin. (3) → instituțiile pot deține parc auto doar prin hotărâre de Guvern.

Sindicatul susține că acestea au fost încălcate, însă Cancelaria invocă interpretarea că vehiculele utilitare N1 nu se încadrează în categoria „autoturisme”.

Posibile consecințe și verificări

Cazul ar putea fi verificat de Curtea de Conturi și, eventual, de instanțele de judecată. Verdictul final depinde de interpretarea legală: dacă leasingul de vehicule N1 intră sau nu sub interdicția ordonanțelor și dacă regulamentul intern modificat are forță juridică suficientă.

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: