Skip to content
Politică

Sociologul Nicolae Ţîbrigan, despre influenţa propagandei ruse în campania pentru alegerile europarlamentare din România

YouTube

Propaganda pro-Kremlin din România abordează o arie vastă de teme, de la narațiuni anti-americane, „România – colonia SUA”, anti-NATO – inutilitatea scutului antirachetă, a bazelor NATO, şi la RO-EXIT – cu discursuri de tip post-colonial și marea conspirație a Occidentului împotriva României pentru a bloca investiţiile şi crea neîncredere în UE şi NATO în rândul populaţiei, a declarat, într-un interviu pentru Jurnaliştii.ro, sociologul Nicolae Ţîbrigan.

Nicolae Ţîbrigan: ”Rusia pare să dezvolte tipuri de tematici pentru fiecare țară în parte, iar unele narațiuni sunt „reciclate” chiar la nivel regional (Europa de Est – Statele Baltice, Polonia, România, Bulgaria, Ucraina, R. Moldova), acestea din urmă se referă la tematici mai generale cum ar fi: accentuarea poziției Rusiei ca putere globală, necesitatea unei „lumi multipolare”, pictarea unui Occident decadent din punct de vedere moral și spiritual, scindarea iminentă a Europei„.

Dacă e să ne referim strict la propaganda pro-Kremlin la noi în țară, vom constata o vastă arie de teme, de la narațiuni anti-americane și „România – colonia SUA”, anti-NATO – inutilitatea scutului antirachetă și a bazelor NATO, la RO-EXIT cu discursuri de tip post-colonial și marea conspirație a Occidentului împotriva României (vezi discursul despre blocarea investițiilor și a dezvoltării portului Constanța pentru a nu periclita, chipurile, portul Hamburg).

Celălalt nivel de canale media identificate se referă la posturile publice care preiau fără discernământ aproape toate știrile din domeniul militar, acționând de multe ori inconștient drept „purtătoare de cuvânt” ale Ministerului rus al Apărării. De exemplu, goana după rating și accesări pe online, împing principalele posturi de televiziuni să preia orice „petardă” informațională lansată de Moscova despre „armele miraculoase” supersonice sau electronice care, chipurile, ar face inutil scutul antirachetă de la Deveselu.

Astfel de mesaje au efect de a spori neîncrederea populației în capacitățile de apărare a statului și a crea curente care să influențeze decidenții în necesitatea abandonării programelor de modernizare militară în favoarea altor proiecte mai „pacifiste”. La fel se întâmplă și cu declarațiile oficialilor ruși sau a documentarelor ruse preluate și difuzate pentru a crea audiență, fără a exista în cadrul materialului o evaluare a mesajului de către un expert care să-l decripteze publicului, sau măcar a unui comentariu din partea redacției. Din păcate, la acest nivel, destul de popular în rândul populației, dezinformarea și propaganda pro-Kremlin este amplificată și distribuită indiferent de conținutul aberant sau toxic al acestora, relatează jurnalistii.ro

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *