Skip to content
Societate

SONDAJ Jumătate dintre români cred că Biserica ar trebui să sprijine campania de vaccinare. În ce vaccin au cea mai mare încredere

Inquam Photos/Octav Ganea
" "

Un sondaj realizate de către INSCOP  Research şi Verifield, în parteneriat cu Centrul de Cercetare în Comunicare şi Inovare Socială (CoRe), arată că Biserica, indiferent de confesiune, ar trebui să sprijine campania de vaccinare. Totodată, studiul arată că doar o treime dintre respondenţi consideră că informaţiile legate de vaccinul anti-COVID oferite de autorităţi sunt utile şi suficiente, în timp ce aproape jumătate cred că sunt insuficiente.

Potrivit studiului, 92.6% dintre români au auzit de campania de vaccinare a populaţiei împotriva Covid-19 începută de ţările Uniunii Europene, inclusiv România, la finalul lunii decembrie. 7.2% nu au auzit de această campanie, iar 0.3% nu ştiu sau nu răspund.

" "
" "

56.6% dintre participanţii la sondaj sunt de părere că până acum campania naţională de vaccinare împotriva Covid-19 a fost pregătită foarte bine sau bine, 39.3% că a fost pregătită prost sau foarte prost. Nu ştiu sau nu răspund 4.1%.

Analiza socio-demografică: Apreciază că până acum, campania a fost pregătită bine sau foarte bine în special persoanele peste 60 de ani, respondenţii cu studii superioare, inactivii pasivi, cei care nu au cont pe reţele sociale şi respondenţii care câştigă peste 3000 de lei.

În opinia a două treimi dintre respondenţi (66%) implicarea Armatei în derularea campaniei naţionale de vaccinare este o idee foarte bună sau bună. Doar 30% consideră implicarea instituţiei drept o ideea proastă sau foarte proastă. 4% nu ştiu sau nu răspund.

Analiza socio-demografică: Respondenţii peste 60 de ani, cei inactivi pasivi, gulerele gri şi persoanele cu studii superioare apreciază implicarea Armatei în derularea campaniei de vaccinare drept o idee bună şi foarte bună  într-o proporţie mai ridicată decât restul categoriilor socio-demografice.

Sunt de părerea contrarie în special tinerii între 18 şi 29 de ani, cei inactivi potenţial activi şi respondenţii fără venit.

49.8% dintre respondenţi sunt de părere că Biserica, indiferent de confesiune, ar trebui să sprijine campania de vaccinare, în timp ce 46.3% se opun acestei idei, iar 4% nu ştiu sau răspund.

Analiza socio-demografică: Sunt de părere că Biserica, indiferent de confesiune, NU ar trebui să sprijine campania de vaccinare în special locuitorii din regiunea Centru şi respondenţii între 18 şi 29 de ani, respectiv cei cu vârsta între 30 şi 44 de ani.

Implicarea cultelor religioase în campania de vaccinare este nepopulară în rândul românilor cu vârsta sub 45 de ani. Publicul în rândul căruia bisericile beneficiază de încredere şi susţinere este, însă, în principal compus din persoane cu vârsta peste 45 de ani. Implicarea cultelor în campanie este, deci, utilă pentru că ajută la cristalizarea deciziei pentru grupurile cele mai vulnerabile de populaţie”, a declarat Barbu Mateescu, sociolog, membru în Consiliul Consultativ al Strategic Thinking Group.

Cât priveşte informaţiile legate de vaccinul anti-Covid şi campania naţională de vaccinare oferite de autorităţi până acum, 32.6% dintre respondenţi apreciază că acestea sunt utile şi suficiente, 49.5% că sunt utile, dar insuficiente, iar 15.1% că sunt inutile. Nu ştiu sau nu răspund la această întrebare 2.8%. Distribuţia opiniilor populaţiei este clară şi indică în mod necesar o densitate şi o diversitate mai mare a informaţiilor oficiale despre vaccinurile anti-COVID19 şi vaccinare.

Analiza socio-demografică: Sunt de părere că informaţiile legate de vaccinul anti-Covid şi campania naţională de vaccinare oferite de autorităţi până acum sunt utile şi suficiente în special gulerele gri şi respondenţii care lucrează la stat.

Consideră că informaţiile legate de vaccinul anti-Covid şi campania naţională de vaccinare oferite de autorităţi până acum sunt utile, dar insuficiente mai ales persoanele care au studii superioare, cele care locuiesc în urbanul mare şi respondenţii care câştigă peste 3.000 de lei.

Persoanele care au studii primare, gulerele albastre şi respondenţii fără venit consideră într-un procent mai ridicat că informaţiile legate de vaccinul anti-Covid şi campania naţională de vaccinare oferite de autorităţi până acum sunt inutile.

Dintre diversele formulele de vaccin deja avizate pentru utilizare sau aflate în fazele finale de avizare, românii au cea mai mare încredere în cel dezvoltat de Pfizer – BioNTech.

Astfel, 51.6% dintre români declară că au multă şi foarte multă încredere în vaccinul Pfizer – BioNTech (SUA – Germania), în timp ce 33.6% declară că puţină şi foarte puţină încredere, iar 9.2% că nu au auzit de acest vaccin. Nu ştiu sau răspund 5.6%.

În vaccinul Moderna au încredere multă şi foarte multă 44.1% dintre respondenţi, în timp ce 38.6% declară că au puţină şi foarte puţină încredere, iar 11.6% că nu au auzit de acest vaccin. 5.7% nu ştiu sau răspund.

Au încredere multă şi foarte multă în vaccinul Oxford- AstraZeneca 38.5% dintre respondenţi, în timp ce 35.7% declară că au puţină şi foarte puţină încredere, iar 17.3% că nu au auzit de acest vaccin. 8.5% nu ştiu sau răspund.

În vaccinurile dezvoltate de China au încredere multă şi foarte multă 17,8% dintre respondenţi, în timp ce 58,7% declară că au puţină şi foarte puţină încredere, iar 16.4% că nu au auzit de aceste vaccinuri. Ponderea non-răspunsurilor în acest caz este de 7.1%.

17.7% dintre români declară că au multă şi foarte multă încredere în vaccinul Sputnik (Rusia), în timp ce 55.2% declară că au puţină şi foarte puţină încredere, iar 19% că nu au auzit de acest vaccin. 8.1% este ponderea non-răspunsurilor.

Studiul de faţă este rezultatul efortului pe care-l fac entităţile din acest parteneriat de a susţine informarea opiniei publice din România în chestiunea combaterii COVID 19. Aceste date ne ajută să înţelegem modul în care este perceput procesul de vaccinare, gradul de informare şi procesele aferente unor decizii asumate”, a declarat Ioan Hosu, doctor în sociologie, director al Centrului de Cercetare în Comunicare şi Inovare Socială (CoRe) din cadrul Facultăţii de Ştiinţe Politice, Administrative şi ale Comunicării, Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca.

În cazul în care datele epidemiologice vor indica nevoia unei vaccinări sezoniere anti-COVID19 (la fel ca în cazul vaccinării pentru virusul gripal), 57.6% dintre cei intervievaţi ar fi dispuşi să se vaccineze anual, 37.2% nu ar fi dispuşi, iar 5.2% nu ştiu sau nu răspund.

Analiză socio-demografică: Persoanele peste 60 de ani, inactivii pasivi, gulerele albe şi persoanele cu un venit luna peste 3.000 de lei declară într-un procent mai ridicat că ar fi dispuse să se vaccineze anual.

Sondajul de opinie „Percepţia publică asupra vaccinării. Încrederea românilor în vaccinarea anti COVID19” a fost realizat de către INSCOP Research şi Verifield, în parteneriat cu Centrul de Cercetare in Comunicare si Inovare Sociala (CoRe) din cadrul Facultăţii de Ştiinţe Politice, Administrative şi ale Comunicării, Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca la comanda think-tankului STRATEGIC Thinking Group – Asociaţia Grupul de Gândire Strategică (www.strategicthinking.ro), în cadrul unui proiect independent de cercetare iniţiat şi coordonat de Asociaţie.

Datele au fost culese  în perioada 13 ianuarie  – 3 februarie 2021 prin metoda CATI (interviuri telefonice).  Volumul eşantionului multistadial stratificat a fost de 1200 de persoane, reprezentativ pe categoriile socio-demografice semnificative (sex, vârstă, ocupaţie) pentru populaţia neinstituţionalizată a României, cu vârsta de 18 ani şi peste. Eroarea maximă admisă a datelor este de ± 2,8% la un grad de încredere de 95%.

" "

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *