Skip to content
Economic Politică

Soviani: Bugetul pe 2019 duce fanteziile la extrem. Vom asista la măsuri disperate

Romania Libera

Bugetul pe 2019 a fost adoptat azi de Guvern, după amânări la întârzieri și controverse aprinse.

Cifrele prezentate, atât de premierul Viorica Dăncilă, cât și de ministrul de Finanțe, arată viziune extrem de optimistă pentru 2019, iar multe opinii de specialitate acuză guvernanții că realitatea de-a dreptul roză prezentată nu are nimic de-a face cu situația economiei românești.

Pentru o opinie avizată, PSNews a luat legătura cu analistul economic Radu Soviani, care ne-a declarat următoarele:

Bugetul 2019 este o minciună bazată pe altă minciună, pornind de la premise false (realitățile economice ale anului 2018 distorsionate prin falsificarea deficitului) și ducând fanteziile la extrem.

Este un buget construit pe dorințe, nu pe realități. Principala dorință care reiese din construcția acestui buget este ”de-aș mai duce-o până la toamnă”.

În mod evident bugetul nu pornește de la realitatea economică a anului 2018 (premisa construcției) ci de la dorințele manifestate pentru realitatea economică a anului 2018. Bugetul este construit în așa fel încât să nu crape până în luna octombrie 2019, adică să reziste până în campania electorală. Decembrie 2019 (post-alegeri prezidențiale) va fi o lună extrem de dureroasă, întrucât toată mizeria ascunsă sub preș va ieși, dintr-o dată, afară.

Principala vulnerabilitate este cea a veniturilor supra-estimate și a prognozei de creștere economică umflată. Nu există niciun motiv pentru ca în 2019 creșterea economică să fie mai mare decât cea din 2018. Agricultura nu poate trage creșterea eocnomică mai sus, întrucât deja sunt doi ani excepționali la rând (2017 și 2018) și sunt rarisime situațiile în care agricultura crește mai mult de 2 ani consecutivi”, a mai spus Radu Soviani.

Nici industria nu va trage economia în sus, întrucât partenerii principali ai exporturilor – Uniunea Europeană – vor crește mai puțin decât anticipațiile, unii parteneri fiind deja în recesiune iar consumul pe plan intern va fi inhibat pe de-o parte de scumpirea creditelor, pe de altă parte pentru că ritmul de majorare al salariilor nu poate fi de 15%, cum estimează bugetul prin prognozarea unui câștig salarial mediu brut până la 5.163 de lei.

În condițiile în care nu sunt legi care să poată confirma creșteri ale salariilor bugetarilor de peste 15% în 2019, probabil că bugetul se bazează, pentru a-și supraestima veniturile, pe majorări de salarii în sectorul privat de peste 20%, ceea ce este total nerealist.

Pentru ca economia să crească mai mult decât anul trecut, ori ar trebui să fie stimulată economic, ori să beneficieze de o conjunctură extrem de favorabilă externă. Stimulul economic nu există (și nici nu este necesar), întrucât se anunță restrângerea deficitului de la 2,88% la 2,5%, iar din extern nu avem de ce să vină vreun stimul: economiile încetinesc, dobânzile se majorează și acolo”, a adăugat el.

În concluzie, bugetul pe 2019 este supra-fantezist, construit pe fanteziile bugetare din 2018. Nici în 2018 PIB-ul nu poate fi de 949,6 miliarde de lei decât umflat din pix, iar deficitul bugetar, categoric, a depășit 3%. În opinia mea, deficitul bugetar de 2,55% va fi atins cel mai târziu în luna august, iar constatarea unei realități diferite față de cea programată prin buget va conduce la o scădere a ratingului României și la probleme suplimentare mai devreme.

Probabil în aprilie-mai, când vom asista la o nouă rundă de măsuri disperate, gen OUG 114. Mă aștept ca o primă măsură să fie încetarea de virări de sume către Pilonul II, într-o manieră la fel de primitivă ca OUG 114, peste noapte, fără sens. Ceea ce vedem acum în proiecțelul ăsta de buget arată că nu se pupă cifrele: reduci deficitul, dar îți cresc veniturile fără stimuli”, apreciază Soviani.

Văd și o ”scăpare” a doamnei Dăncilă, în jurul falsificării prognozelor de venit. A spus domnia sa că ”impozitul pe venit la bugetul de stat merge în proporție de 100% la bugetele locale, respectiv 22 de miliarde de lei”.

Păi anul trecut încasările bugetului de stat din impozit pe salarii/venit au fost de 22 de miliarde de lei. Realmente, nu este posibil să îți crească și numărul de angajați, să îți crească și salariile și să ai în 2019 aceiași sumă ca în 2018. Este o realitatea paralelă, cea în care a fost construită bugetul”, concluzionează analistul economic.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *