Skip to content
Economie Politică

Soviani dezvăluie dedesubturile participării CNAIR la licitațiile pentru autostrăzi. Care vor fi efectele

Romania Libera
" "

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc, a anunțat, în cursul săptămânii, că Statul intenționează, prin Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), să construiască autostrăzi de la zero, prin intermediul companiei pe care o deţine, Antrepriza de Construcţii.

Aceasta va participa la licitaţii alături de celelalte companii private interesate şi nu va fi în niciun fel favorizată, a declarat el, joi.

" "
" "

Pentru o opinie avizată asupra acestei inițiative a Guvernului, PSNews a luat legătura cu analistul economic Radu Soviani.

În principiu este absolut în regulă ca statul să participe cu o companie proprie la licitațiile de lucrări de autostrăzi. Doar că intenția anunțată de ministrul Transporturilor doar pretextează asta, nu și urmărește obținerea de prețuri mai mici și celeritate în construcția de autostrăzi”, a declarat Radu Soviani, în exclusivitate pentru PSNews.

În primul rând, Antrepriza de Construcții a fost înființată în urmă cu un an (martie 2019) și se află în proprietatea CNAIR -Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere. Motivul înființării a fost ”constructorii își bat joc de proiecte”, iar menirea Antreprizei era de a finaliza proiectele de care constructorii ”și-au bătut joc”. În sine, este hilar motivul: cine a acordat contractele constructorilor care ”își bat joc de proiecte”? Chiar CNAIR, care în conceperea caietelor de sarcini a permis câștigarea contractelor de licitație publică de către constructori ”care își bat joc de proiecte”.

Prin urmare, motivația înființării antreprizei este neserioasă. Spre exemplu, de ce Bechtel nu a fost neserioasă în Albania sau în Croația, unde au construit autostrăzi cu 6-8 milioane de Euro pe kilometru, dar ”și-au bătut joc”, prin nefinalizare, de autostrada Transilvania – care în 2011 era cea mai scumpă autostradă din lume, cu prețuri de până la 25 de milioane de Euro pe kilometru ?

Pentru că în fapt cei care validează licitațiile, reprezentanții Statului, sunt neserioși”, a adăugat el.

Pe de altă parte, măsura propusă este ticăloasă, întrucât ea ascunde renunțarea la construcții din bani europeni. În cazul în care Antrepriz de Construcții, companie de Stat, ar câștiga licitația lansată de deținătorul ei (CNAIR), este de așteptat ca orice altă companie să conteste rezultatul ei și să fie întârziat astfel, iar nu accelerat, procesul de construcție de autostrăzi. Cred că asta va oferi un nou argument ticălos celor care vor fi miniștri ai Transporturilor sau șefi la CNAIR doar pentru A NU FACE autostrăzi, nu pentru a face.

În al treilea rând, Antrepriza asta nu există încă în calitate de constructor: nu are utilaje, nu are personal suficient și prin urmare NU ARE nici știința construirii de autostrăzi. Toate acestea (în principal achiziția de utilaje, dar și de personal) riscă să o facă din start mai scumpă decât competitorii onești, singurul criteriu pe care îl putem banui fiind cel că ar aplica o marjă de profit mai mică decât competitorii. Dar, atunci când CNAIR lansează la licitație valoarea estimată a unui proiect, evident că poate IMPUNE o marjă de profit mai mic, deci din păcate și acest argument cade”, spune Soviani.

Din păcate, prin această inițiativă patriotardă, care ar putea fi benefică dacă ar fi serioasă, se încearcă, în opinia mea, mai multe ticăloșii însumate: achiziții de utiliaje de către noua companie supraevaluate și fără garanția unor contracte, compromiterea finanțărilor din fonduri europene, sabotarea licitațiilor încă înainte de a începe, pentru a se ajunge în final la ceea ce vrea această administrație și au vrut și toate celelalte – eliminarea licitațiilor pentru autostrăzi.

Toate administrațiile au vrut același lucru și în mare au și obținut: fie că au încredințat direct cu efecte păguboase, fie că au mimat licitațiile – gen autostrăzile construite cu Nelu Iordache sau cazul Transalpina, având același efect: datorie publică și întârzierea dezvoltării României prin neconstruirea infrastructurii rutiere CRITICE, în beneficiu privat”, a concluzionat analistul economic.

" "

1 comentariu la “Soviani dezvăluie dedesubturile participării CNAIR la licitațiile pentru autostrăzi. Care vor fi efectele

  1. Autostrada Albania 2 miliarde euro pentru 137 km, adica 14,59 mil. euro / km, inclusiv costul exproprierilor. Vezi https://balkaninsight.com/2014/04/23/albania-kosovo-highway-costs-soar-to-2-billion-euro si https://www.theguardian.com/world/2014/apr/14/us-ambassador-kosovo-construction-contract-firm-highway

    Autostrada construita in Croatia este un subect controvesrsat fiind suceptibil de mita si alte infractiuni. Vezi https://corpwatch.org/article/croatia-croatia-pulls-out-highway-construction-deal-bechtel

    Deci, Dl. Soviani nu cunoaste realitatea sau dezinformeaza cind afirma costuri de 6-8 mil. euro/km cind pretul este de 14,59 mil. euro / km, in conditiile in care FMOI si banca Mondiala au refuzat sa finanteze proiectele fiind susceptibile de frauda, la costuri mai mari cu 40% decit pretul de cost practicat de UE.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *