Skip to content
Politică

Știrea de 5 miliarde de euro și o avertizare serioasă pentru Comarnic-Brașov

Aceasta este, pe scurt, decriptarea celei mai importante știri de săptămâna aceasta care sună sec, așa: Proiectul ,,Rețea de infrastructură rutieră integrată pentru zona orbitală din București’’ (centura de Sud a Bucureștiului) a primit finanțare de un miliard de Euro de la Comisia Europeană. Mergând pe firul banilor vom vedea că este vorba despre mult mai mult decât un miliard și despre deconspirarea unor interese ticăloase, vechi de cel puțin 7 ani, care ar fi fraudat bugetul de cel puțin 5 miliarde de Euro.

Pentru ce sunt banii

Pe scurt, pentru construirea a 51 de kilometri a Autostrăzi – Centură Sud – a Bucureștiului, inclusiv pentru modernizarea unor porțiuni din actuală centură, niciodată finalizată. 200 de milioane de Euro vin de la partea Română și un miliard de la Comisia Europeană.

Știrea ne duce în urmă cu 6 ani, atunci când guvernul României condus atunci de Victor Ponta (al cărui mandat de premier a început în 7 mai 2012), intenționa să privatizeze pe ascuns și pe nimic autostrăzile României. În 28 februarie 2013, Compania de Autostrăzi scotea spre concesiune (parteneriat public-privat) o bucată de 48 de kilometri din Centura de Sud a Capitalei, aceiași finanțată acum gratis de Comisia Europeană. Paradoxal, guvernul Ponta de atunci, își asumase public că toate cheltuielile de infrastructură posibile a fi făcute din bani europeni, urmau să se facă din această finanțare.

Cel care câștiga concesiunea primea, pe șest, Autostrăzile A1 și A2, construite din bani publici (București-Pitești și București Constanța) pentru ,,întreținere și operare’’. Cu alte cuvinte, primea autostrăzi finalizate de peste 3 miliarde de Euro, pentru a pune barieră și a lua banii de pe autostrăzile pentru care nu a făcut nicio investiție. Se angaja în schimb să construiască 48 de kilometri din centura de Sud a Capitalei, să atragă banii, să pună stații de taxare și să își scoată cele 2,57 de miliarde de Euro (cu tot cu TVA) din taxarea tututor autostrăzilor finalizate ale României de la acel moment (106 kilometri din București-Pitești și 201 kilometri din București-Constanța)

Spuneam încă de atunci că alăturarea operării și întreținerii autostrăzilor A1 și A2 pentru un banal contract de concesiune în vederea construcției a 48 de kilometri de centură reprezintă de fapt oferirea finanțării și a unui mega-profit garantat viitorului câștigător.

,,Datorită faptului că unele dintre proiectele de dezvoltare a infrastructurii de transport rutier presupun alocarea unor sume foarte mari, constrângerile impuse de Uniunea Europeană privind deficitul bugetar de 3% pentru România nu permit finanțarea directă din bugetul de stat a construcției acestor proiecte în următorii ani’’ se spunea ticălos în nota de fundamentare a privatizării pe șest a autostrăzilor A1 și A2, semnată de directorul Direcției Concesiuni, Narcis Neaga și de Directorul General al CNADNR, Mircea Pop. Șase ani mai târziu, Narcis Neaga este directorul general al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR). Așa cum am decriptat pentru Psnews în urmă cu o săptâmână (aici), CNAIR continuă să facă demersuri pentru a nu construi infrastructură și autostrăzi din bani europeni, disimulat prin anunțul patriotard că România va construi autostrăzi printr-o companie proprie, subordonată CNAIR, care nu are angajați și utilaje, în fapt, mimarea concurenței față de companii chineze sau turcești care par a fi deja selecționate.

După devoalarea în 2013 a faptului că guvernul Ponta vrea să facă cadou, în mod ticălos, autostrăzile A1 și A2 la scutul unui contract de concesiune, șmenul parteneriatului public-privat a căzut. În 2013, patru asocieri de companii își depuseseră oferte pentru participarea la acest șmen, după ce guvernul le-a dat asigurări că în cadrul concesiunii, statul va plăti diferența între ceea ce au calculat investitorii că vor obține și eventualele nerealizări (paradoxal, măsuri care ar fi crescut deficitul bugetar, contrar notei de fundamentare). Asocierile Vinci-Aktor-Strabag, UMB-Tehnostrade, Impregilio-Selini și Astaldi- Eurosconstruct Trading au depus în 2013 ofertele pentru participarea la ,,concesiunea’’ centurii de Sud. Primii 3 s-au regăsit alături de compania China Communications Construction Company Ltd, în licitațiile pentru concesiunea în Comarnic-Brașov, încercată tot sub guvernul Ponta în iunie 2015, o megaescrocherie de 8,6 miliarde de Euro (detalii, aici). Motivarea concesiunii pentru Comarnic Brașov? Nu există cele 1,66 de miliarde de Euro necesare construcției de 53 de kilometri de autostradă.

La 6 ani după prima tentativă de șmen în privința Centurii de Sud a Bucureștiului, Comisia Europeană demonstrează că există bani europeni, gratis, și pot fi accesați, eliminând frauda de peste 6 miliarde de Euro de la Buget (cele 2,36 de miliarde cât ar fi costat concesiunea, cele peste 3 miliarde cât au costat deja A1 și A2 plus un influx pozitiv de 1 miliard de Euro fonduri europene atrase).

Tot la 6 ani după, o altă guvernare decât Ponta insistă pentru construirea în concesiune a autostrăzii Comarnic Brașov, în parteneriat ,,public-privat’’, guvernul tocmai începând negocierile cu, ghiciți cine? China Communications Construction Company (CCCC) și turcii de la Makyol Insaat Sanay Turzim.

Aceasta în condițiile în care încă din urmă cu un an, comisarul european Corina Crețu atrăgea atenția public că există bani europeni care pot fi alocați inclusiv pentru Comarnic-Brașov. ,,Fac apel la dumneavoastră să continuați dezvoltarea altor proiecte,, cum ar fi legătura rutieră între Brașov și Comarnic’’ scria comisarul european într-o scrisoare din 25 aprilie 2018 către Ministrul Transporturilor. Este important de precizat că, liderul consorțiului cu care guvernul României a început negocierile pentru Comarnic Brașov – China Communications Construction Company s-a aflat timp de 8 ani, din 2009 până în 12 ianuarie 2017 pe lista neagră a Băncii Mondiale, urmare a politicii băncii de toleranță zero față de fraudă și corupție.

Concluziv, tentativa de concesiune a Centurii de Sud a Bucureștiului, care ar fi atras o fraudă la buget de peste 5 miliarde de Euro, pentru că ,,nu sunt bani’’ a fost dejucată fără niciun dubiu săptămâna aceasta când proiectul centurii a fost avizat pentru a primi bani europeni. Urmează ca o tentativă de fraudă mult mai mare, construirea ,,în parteneriat public-privat’’ a autostrăzii Comarnic-Brașov, o escrocherie de proporții prin prisma calculelor să fie dejucată mult mai rapid, niciun guvern nemaiavând vreo scuză pentru a nu apela la bani europeni, gratis, pe care altfel i-am pierde și în frauda bugetului de stat, în vederea construcției ,,Comarnic-Brașov’’.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *