Skip to content
Politică

Strategiile partidelor pe Facebook: PSD atacă PNL, USRPLUS critică pe toată lumea, PNL își laudă realizările

axios.com

Campania electorală pentru alegerile parlamentare din 2020 s-a mutat în mediul online, iar partidele și-au adaptat strategia de reclame în funcție de contextul actual. Strategiile din mediul online sunt foarte diferite, atât în ceea ce privește mesajul partidului, cât și target-ul stabilit în reclamele plătite.

PNL

PNL este partidul care investește cei mai mulți bani în campania online, până în ultima săptămână. Peste 2,8 milioane de lei a plătit PNL pe reclamele de pe Facebook, începând cu 28 martie 2019. O sumă relativ mică dacă ținem cont de faptul că au trecut 4 campanii electorale: europarlamentare, prezidențiale, locale și acum parlamentare.

PNL a ales să-și promoveze perioada de guvernare pentru a atrage voturile cetățenilor în campania electorală pentru alegerile parlamentare. Mesajele pe care le transmit liberalii în mediul online sunt toate concentrate pe ceea ce a făcut PNL la Guvern sau pe ceea ce își propune să facă în următorii ani.

De asemenea, Klaus Iohannis și Nicușor Dan fac parte din campania PNL și sunt promovați pe Facebook. Implicarea președintelui României în campania electorală este un subiect foarte dezbătut, mai ales în condițiile în care Constituția nu permite acest lucru. Doar în luna noiembrie, PNL a lansat 12 campanii plătite pe Facebook pentru promovarea lui Klaus Iohannis, atât prin materiale video, cât și bannere electorale.

De multe ori, PNL, ajutat de Future Inovation – o firmă de casă a partidului care le face campaniile online de câțiva ani – lansează reclame cu un buget mic, probabil pentru a testa audiența (utilizatorii), apoi revine și promovează aceeași reclamă, însă cu un buget mai mare. Reclamele PNL ajung mai degrabă la un electorat de sex masculin decât la femei și urmăresc votanții tineri și cei cu vârsta sub 54 de ani. PNL încearcă să cucerească online-ul cu un număr foarte mare de reclame, însă fiecare promovată cu un buget mic.

Spre exemplu, PNL are reclame cu buget de 200-300 lei, la nivelul întregii țări. Deși ajunge la un reach de 60-70k de vizualizări, această reclamă poate fi văzută de mai multe ori de aceeași persoană; înseamnă că n-a avut un target bine specificat, ci pur și simplu a fost lansată la întâmplare pe internet.

USRPLUS

USRPLUS este partidul care din martie 2019 a investit 1,9 milioane de lei în reclamele de pe Facebook, dar are o strategie diferită decât de PNL. Dacă partidul lui Orban mizează pe mai multe reclame, promovate cu buget mic, USRPLUS lansează mai puține reclame, însă cu un buget mult mai mare.

USRPLUS are reclame în care atacă atât PNL, cât și PSD. A ales să-și promoveze candidații prin antiteză cu candidații de la celelalte partide. Astfel, USRPLUS are reclame în care îl critică pe Eugen Teodorovici, din PSD, sau Mihăiță Găină, din PNL. Pentru fiecare reclamă, USRPLUS a investit între 2.000 și 3000 de lei.

USRPLUS își proiectează reclamele spre electoratul de sex masculin, lucru ce se poate observa imediat. Bărbații sunt cei care văd cel mai des reclamele USRPLUS chiar și atunci când e vorba de un candidat feminin, cum e cazul Simonei Spătaru. Astfel, se poate spune că electoratul USRPLUS e majoritar de sex masculin, cu vârsta până în 44 de ani și din cele mai mari județe ale țării.

USRPLUS ajunge foarte puțin cu reclamele sale în județele din sudul țării, în Moldova și în cele dominate de comunitatea maghiară. Reclamele USRPLUS înregistrează frecvent rezultate bune în București (cea mai mare parte), Timiș, Iași, Brașov, Cluj și Constanța.

Partidul condus de Barna și Cioloș nu are mesaje pentru femei și nici nu se chinuie să comunice cu acestea prin reclame. Doar materialul video cu Oana Pelea îi ajută pe cei din USRPLUS să ajungă la un public dominat de femei.

PSD

PSD a cheltuit 1,8 milioane de lei, din martie 2019, pentru reclamele pe Facebook. În această campanie electorală, PSD are mai multe reclame decât USRPLUS, însă mai puține decât PNL. Totuși, PSD alocă mai mulți bani pentru fiecare reclamă decât PNL.

Campania PSD se bazează pe atacuri la PNL și la guvernul condus de Ludovic Orban. Spre exemplu: „Pe 6 decembrie vaccinează-te anti-Orban”. Însă PSD este partidul care reușește să ajungă cel mai mult la votanții de sex feminin. Partidul lui Marcel Ciolacu aleargă foarte rar după voturile tinerilor, ci mai mult se concentrează pe persoanele cu vârsta peste 44 de ani și uneori pe categoria 35-44 de ani.

În campania cu „bunicool”, PSD a mers strict pe voturile celor tineri, doar că reclama respectivă nu reflectă deloc imaginea bunicilor din România. Video-ul folosit de PSD este cu siguranță dintr-o altă țară. Câți nepoți din România vorbesc cu bunicii lor pe internet?! Câți bunici din România știu să folosească telefonul mobil, nici nu mai vorbim de iMac.

Dintre toți candidații PSD, doctorul Alexandru Rafila este cel mai promovat de partid. De asemenea, PSD o promovează și pe doctorul Bianca Purcărin, candidată în Bacău. E o strategie pentru a ataca credibilitatea PNL în gestionarea pandemiei coronavirus.

Mai e doar o săptămână până în ziua alegerilor parlamentare, pe 6 decembrie 2020, și vom afla în curând cine a avut cel mai mult de câștigat cu campaniile online promovate pe Facebook și pe toate celelalte platforme deținute de gigantul american.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *