Skip to content
Sănătate

STS, precizări care scot la lumină erorile din campania de vaccinare. Platforma, „pusă în producție” pe 28 decembrie, dată la care Guvernul anunța că e „operațională”

Inquam Photos/Octav Ganea

Platforma pentru programare la vaccinare a ridicat numeroase probleme cetățenilor români, dar în spatele ei se ascund deciziile Guvernului care nu a fost capabil să estimeze corect termenele de livrare a platformei și s-a grăbit chiar dacă lucrările la sistemul informatic nu fuseseră finalizate. 

Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) a răspuns întrebărilor PS News privind construcția platformei, precizând că platforma pentru programare a fost pusă în producție pe data de 28 decembrie 2020. Deși termenul inițial de livrare al platformei era 15 ianuarie 2021, Comitetul Național de Coordonare a Activităților privind Vaccinarea împotriva COVID-19 (CNCAV) a decis să devanseze pentru 11 ianuarie 2021. Guvernul s-a grăbit cu campania de vaccinare din România, chiar dacă nu era suficient de pregătit.

„Termenul de livrare a platformei informatice a fost, inițial, stabilit pentru 15 ianuarie 2021, ulterior fiind devansat pentru 11 ianuarie 2021, date la care era estimată livrarea primelor doze. Întrucât acestea au sosit mai repede în țară, la solicitarea CNCAV, pentru a putea fi vaccinate persoanele incluse în etapa I, platforma de programare a fost pusă în producție la data de 28 decembrie 2020”, explică reprezentanții STS într-un răspuns exclusiv către PS News.

Un detaliu foarte important în răspunsul dat de STS redacției noastre este următoarea precizare: „platforma de programare a fost pusă în producție la data de 28 decembrie 2020”. Cu alte cuvinte, platforma nu era finalizată și era departe de termenul de 11 ianuarie 2021, stabilit de CNCAV, când trebuia livrată în forma finală. 

Tot pe 28 decembrie 2020, Guvernul trimitea un comunicat în care anunța că platforma de programare era „operațională” și se puteau programa persoanele din etapa I. E o mare diferență între „este operațională”, cum anunța Guvernul, și „a fost pusă în producție”, cum anunță STS. 

Din această situație se înțelege că Ministerul Sănătății a dat acces la platforma de programare înainte ca STS să finalizeze lucrările la această platformă. Nu ar trebui să ne surprindă numeroasele probleme, deoarece pe 28 decembrie STS doar ce a pus-o „în producție”. 

De asemenea, mai aflăm că STS și reprezentanții CNCAV s-au întâlnit și au discutat pentru prima dată pe 7 decembrie 2020, dar la acea întâlnire „nu au fost formalizate cerințe către STS”. 

În prima etapă de vaccinare, au fost incluși doar angajații din domeniul sănătății și social, deci angajați ai statului. Ministerul Sănătății cu siguranță avea lista cu toți angajații statului și ar fi putut să-i programeze și fără platforma online. 

Aceste erori de organizare a campaniei de vaccinare în România se răsfrâng și asupra platformei, deoarece CNCAV nu a luat în considerare toate detaliile și apoi a început să se grăbească pentru a da startul campaniei de vaccinare în rândul cetățenilor. Fiind un sistem informatic cu o arhitectură complexă, nu putea fi lansat de pe o zi pe alta, așa cum a vrut Ministerul Sănătății condus de Vlad Voiculescu. 

Redăm mai jos răspunsul complet al Serviciului de Telecomunicații Speciale oferit exclusiv pentru PS News: 

„Platforma https://programare.vaccinare-covid.gov.ro/ a fost dezvoltată exclusiv de Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS) pe baza cerințelor operaționale formulate de Comitetul național de coordonare a activităților privind vaccinarea împotriva COVID-19 (CNCAV). 

De asemenea, STS asigură suportul tehnic de specialitate pentru funcționarea sistemelor și echipamentelor IT&C puse la dispoziția CNCAV și autorităților medicale implicate în acțiunea de vaccinare a populației. Potrivit Hotărârii nr. 1.031 din 27 noiembrie 2020 privind aprobarea Strategiei de vaccinare împotriva COVID-19 în România, STS asigură echipamentele și softurile necesare pentru transmiterea informațiilor, precum și securitatea datelor.

În data de 7 decembrie 2020 a avut loc prima întâlnire între echipa de dezvoltare a STS și reprezentanți ai CNCAV, în cadrul căreia au avut loc discuții preliminare privind cerințele operaționale. În urma întâlnirii, nu au fost formalizate cerințe către STS.

Termenul de livrare a platformei informatice a fost, inițial, stabilit pentru 15 ianuarie 2021, ulterior fiind devansat pentru 11 ianuarie 2021, date la care era estimată livrarea primelor doze. Întrucât acestea au sosit mai repede în țară, la solicitarea CNCAV, pentru a putea fi vaccinate persoanele incluse în etapa I, platforma de programare a fost pusă în producție la data de 28 decembrie 2020.

Precizăm că este un sistem informatic dinamic cu o arhitectură complexă, dezvoltat conform cerințelor operaționale ale CNCAV, actualizate gradual și implementate în cel mai scurt timp. 

În speranța că datele puse la dispoziție sunt utile, vă asigurăm de întreaga disponibilitate și deschidere în furnizarea informațiilor de interes public.”

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *