Skip to content
Economie

STUDIU Un produs de bază costă cu 21% mai mult în București decât în restul țării

Inquam Photos/Cornel Putan

Bucureștiul începe să facă notă discordantă față de restul țării în ceea ce privește evoluția retailului modern. Datele aferente primelor aproximativ două luni ale acestui an indică faptul că marii jucători internaționali au început să crească cu precădere în orașele mici și în mediul rural. În plus, apar discrepanțe în ceea ce privește prețurile- în București sunt în medie cu 21% mai mari decât în restul țării, iar promoțiile din Capitală își pierd din importanță. Mai mult, magazinele din capitală vând mai puțin, potrivit economica.net.

În primele două luni ale acestui an, retailerii moderni au vândut cu 6,3% mai mult decât în perioada similară a anului trecut, arată un studiu realizat de compania de monitorizare RetailZoom. Demarajul vânzărilor din 2021 este însă unul mai  lent comparativ cu 2020 vs 2019 când, în aceeași perioadă, analiștii vorbeau despre creșteri de 17,2%. În plus, marii jucători au început să bată pasul pe loc în capitală, unde au creșteri în vânzări mai mici decât cele din orașele mai mici.

Cele mai dinamice grupe de produse au fost: mâncarea pentru animale (21,7%), băuturile alcoolice (17,5%) și mâncarea semi și gata preparată (13,1%). Deschiderile de magazine dețin o contribuție mai mică la creștere în 2021 față în anii anteriori, cauzate de vânzările medii pe magazin mai mici.

Mult mai scump în București

O altă particularitate a perioadei analizate se referă la faptul că Bucureștiul a devenit mult mai scump decât restul țării dacă ne uităm la produsele alimentare și nealimentare de bază, iar vânzîrile scad. Prețul pentru astfel de produse este în medie cu 21% mai mare în București față de restul țării. În schimb, în rural sunt prețurile sunt similare cu cele din mediul urban.

Creșterile de preț în lunile ianuarie februarie au fost în general de 5 ,3%, sub creșterea medie înregistrată în 2020 vs 2019 de 6,7%. Mâncarea s-a scumpit în medie cu 5, 7%, produsele de îngrijire personală cu 0,7%, iar cele pentru casă cu 4,3%.

Capitala se evidențiază și prin faptul că importanța promoțiilor este în scădere, în timp ce crește pentru toate zonele țării. Ponderea cea mai mare a promoțiilor se regăsește în comunitățile urbane mici și in rural. Mai exact, potrivit RetailZoom,  importanța promoțiilor ca procent din valoarea vânzărilor a fost de 15,6% în București, față de 22,7% în restul țării. Acest lucru înseamnă că vânzările generale sunt mai puțin influențate de promoții în Capitală față de celelalte zone ale țării.

În orașele mari și medii, 21,9% dintre vânzări sunt generate de produse la promoție, în timp ce în rural și orașele mici procentul ajunge la 24%.

Majoritatea categoriilor monitorizate au înregistrat vânzări determinate de acțiuni promoționale în pondere de cel puțin 10%. Între categoriile cu ponderi mari ale vânzărilor promoționale (minim 30%) se află produsele pentru machiaj, balsamul, carnea, dezinfectantul de mâini practic.

Articolul integral AICI.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *