Românii pun cu precădere în coșul produselor esențiale, cum ar fi uleiul de floarea-soarelui, zahărul și laptele, având o sensibilitate crescută la preț și nevoia de a controla cheltuielile zilnice. Cu toate acestea, produsele premium câștigă din ce în ce mai mult teren, în special în mediul urban, categoriile precum panificația și gustările dulci numărându-se printre preferatele consumatorilor, se arată într-un studiu realizat de Footprints AI. Zilele preferate pentru cumpărături sunt cele de salariu.
Retailerii din România vând mai degrabă femeilor, care generează aproape 60% din tranzacțiile din retailul românesc, familiilor cu copii, care aduc aproape 35% din vânzări și segmentului de 35-54 de ani care domină consumul prin stabilitate financiară și orientare către produse de calitate, potrivit unui studiu realizat de Footprints AI, companie românească de tehnologie ce produce și comercializează una dintre cele mai avansate platforme de retail media și retail data insights din lume și operează cea mai extinsă rețea de retail media din România și din Europa Centrală și de Est.
Cât despre zilele în care românii pun cel mai mult în coș, datele companiei arată că cele mai mari vânzări au loc în jurul zilelor de salariu, adică pe 5 și 20 ale fiecărei luni.
„Românii își sincronizează achizițiile cu zilele de salariu, cele mai multe tranzacții fiind înregistrate în jurul zilelor de 5 și 20 ale lunii. Intervalul orar preferat pentru cumpărături este între 11:00 și 13:00, când predomină cumpărăturile planificate, iar serile sunt rezervate pentru achiziții rapide după programul de muncă”, potrivit studiului.
Cele mai mari rulaje se înregistrează în București, liderul național în vânzări, cu 10,49% din volumul vânzărilor, urmat de Timișoara (7,23%) și Cluj-Napoca (4,58%). Însă, regiunea Sud își consolidează poziția de lider național, contribuind cu 24,16% din vânzările totale, grație centrelor urbane dezvoltate și obiceiurilor tradiționale de cumpărare.
„Retailul românesc reflectă o combinație între pragmatism și dorința de răsfăț, iar românii reprezintă cel mai atipic segment de cumpărători, alocând peste 27% din bugetul gospodăriei pentru alimente și băuturi nealcoolice, cel mai mare procent din Uniunea Europeană, conform Eurostat, unde media este de puțin peste 17%” comentează analiștii companiei.
Studiul, bazat pe date anonimizate colectate de la peste 8,5 milioane de consumatori români, mai indică faptul că prioritare sunt produselor alimentare de bază, cum ar fi uleiul de floarea-soarelui, zahărul și laptele, care domină coșul de cumpărături. Cu toate acestea, produsele premium câștigă din ce în ce mai mult teren, în special în mediul urban. Categorii precum panificația furnizată (9,45% din totalul vânzărilor) și gustările dulci (9,66%) se numără printre preferatele consumatorilor, indicând o tendință spre confort și auto-răsfăț.
În zonele rurale, comportamentul de cumpărare se orientează în special spre produse esențiale precum uleiul, zahărul și lactatele, consumatorii fiind mai atenți la preț și la necesitățile de bază. În contrast, în marile orașe, românii preferă produse premium și convenabile, incluzând gustările dulci, apa minerală și carnea procesată, ceea ce indică o adaptare la un stil de viață dinamic și urbanizat.
Carnea de porc și pui rămâne o categorie centrală în coșurile zilnice ale românilor, reprezentând împreună 48% din totalul consumului acestui segment (27% carne de porc și 21% carne de pui), conform datelor Footprints AI. În același timp, lactatele, precum iaurtul, sana și kefirul, au înregistrat o creștere semnificativă, datorită interesului crescut pentru produse sănătoase. Gustările dulci și sărate reprezintă împreună 17,5% din volumul vânzărilor, rămânând extrem de populare, cu vârfuri de consum în sărbătorile de iarnă și de Paște.
În aceeași categorie a preferințelor, băuturile alcoolice și tutunul reprezintă împreună 6,5% din totalul cheltuielilor gospodăriilor din România, conform Eurostat, un procent semnificativ peste media europeană de 4,4%. Berea continuă să ocupe, însă, un loc semnificativ, reprezentând aproape 8% din totalul vânzărilor, fiind asociată cu evenimente sociale și consum crescut în sezonul cald, potrivit datelor Footprints AI.
Studiul Footprints AI evidențiază și impactul semnificativ al sezonalității și al sărbătorilor religioase asupra comportamentului de consum. În perioadele de sărbătoare, cum ar fi Paștele și Crăciunul, vânzările de ouă și zahăr înregistrează creșteri substanțiale. În timpul verii, consumul de băuturi carbogazoase, deserturi răcoritoare și înghețată crește semnificativ. De asemenea, cârnații vrac și produsele pentru grătar ating vârfuri de vânzări, aliniindu-se preferințelor pentru socializare în aer liber. În sezonul rece, carnea congelată și preparată devine o alegere populară.
„Analiza comportamentului de consum din România reflectă o dinamică complexă, în care consumatorii își gestionează bugetele cu atenție, dar nu renunță la mici plăceri. Retailerii și brandurile care înțeleg aceste nuanțe și își ajustează strategiile în consecință vor avea un avantaj competitiv semnificativ. Prin intermediul platformei Footprints AI, oferim insight-uri valoroase care ajută companiile să optimizeze stocurile și strategiile de marketing, adaptându-se în timp real la nevoile pieței”, spune Dan Marc, CEO si cofondator Footprints AI, menționând că acest echilibru între pragmatism și dorința de calitate devine o direcție majoră pentru 2025.
La nivel global, industria retail media este estimată să atingă o valoare de peste 100 de miliarde de dolari până în 2026, conform Boston Consulting Group. În România și în regiune, acest domeniu este încă emergent.
Footprints AI este liderul în soluții de retail media, oferind agențiilor și brandurilor o platformă avansată de analiză, automatizare și inteligență artificială pentru planificarea și derularea campaniilor publicitare omnichannel. Platforma permite targetare precisă și analizează în timp real impactul asupra vânzărilor, la nivel de produs și magazin.
Pentru retailerii cu prezență fizică interesați să genereze venituri suplimentare din publicitate, Footprints AI transformă traficul anonim și comportamentul de cumpărare în audiențe media folosind tehnologia proprie bazată pe inteligență artificială. Soluția garantează o creștere de până la 10 ori a veniturilor din surse non-trade în doar 3 luni, fără a compromite controlul asupra datelor.
Footprints AI operează cea mai avansată rețea de retail media din Europa Centrală și de Est.
Citește mai mult AICI
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News