KPMG, firma angajată să calculeze pentru Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) prețurile de referință pentru RCA, va opera mai multe schimbări ale formulei de calcul, astfel încât rezultatul final să reflecte cu mai mare precizie realitatea din piață, au declarat, pentru Economica, surse din zone diferite. Această mișcare, susțin alte surse, ar putea fi una cu bătaie pe termen lung, în condițiile în care, după ce expiră actuala formă de plafonare a prețurilor maxime pentru asigurarea de răspundere civilă auto, tariful de referință are șanse să devină ancora de care se va lega un viitor sistem de reglare a prețurilor care să nu fie contestat de Comisia Europeană.
Automobilele înregistrate în București și Ilfov, adică în jur de 1,5 milioane de unități sau circa 15-20% din totalul autovehiculelor din România, vor constitui o categorie specială în calculul tarifului de referință RCA, au arătat, pentru Economica,surse din mai multe zone. Mai mult, KPMG, consultantul de „big four” care a câștigat licitația pentru calculul tarifului de referință va opera și alte modificări ale sistemului de analiză, astfel încât cifrele finale să reflecte cât mai exact realitatea din piață. Modificările s-ar face la solicitarea ASF, care este beneficiarul analizei KPMG și entitatea care concepe raportul final.
Soferii din București și Ilfov vor avea un tarif de referință mai mare, în condițiile în care frecvența și valoarea daunelor înregistrate în această zonă sunt cele mai mari din țară. La nivel de frecvență, au arătat în mai multe rânduri reprezentanți ai asigurătorilor și ai ASF, capitala României ocupă chiar un loc fruntaș în Europa. Potrivit surselor citate, dacă în Paris, de exemplu, se întâmplă, în perioada de valabilitate a asigurării, trei accidente la 100 de polițe RCA, în București media merge spre 11, în timp ce la nivel național frecvența daunei este undeva între 3% și 5%.
De asemenea și costul reparațiilor este, în București și celelalte orașe mari, semnificativ mai ridicat decât în zonele rurale sau orașele mici. Cum tariful de referință este calculat plecând de la daunalitate, o separare a zonei București-Ilfov (județ în cazul căruia practic mașinile înamtriculate tot în București circulă cu precădere) ar reflecta mai clar condițiile reale. De altfel, asigurătorii deja aplică prețuri mai mari celor care au mașini înmatriculate în București și zonele urbane cu aglomerări mari, după ce au introdus în propriile formule actuariale și criteriul daunalității zonale. O schimbare a referinței ar putea însemna, însă, pe termen mai lung, ceva mai mult decât „penalizarea de risc” aplicată de firmele de asigurare, posibilitate pe care o vom explica ceva mai jos.
Alte modificări: tarif în funcție de puterea mașinii nu de capacitatea cilindrică, dar și segment special pentru camioanele mari, care produc multe accidente. Când se vor aplica și cum vor influența prețurile efective de vânzare, acum plafonate, la milioane de valori. Rol sporit pentru tariful de referință
Totuși, spun sursele noastre, adaptarea sa la condițiile actuale ale pieței (în care asigurătorii au introdus mai multe criterii de calcul a prețului deci avem, practic, milioane de tarife pe piață) este cu bătaie pe termen lung, în măsura în care ele vor reprezenta baza în jurul căreia se va construi un sistem care să nu permită explozia prețurilor după expirarea pafonării RCA. Mai clar spus, este posibil ca discutatele modificări ale legislației RCA să includă, cel puțin pentru unele segmente de clienți, și un nivel maxim de preț legat direct de tariful de referință care să nu mai fie contestat de Comisia Europeană, așa cum a fost impunerea ca prețurile să fie calculate strict în funcție de vârsta șoferului și capacitatea cilndrică a motorului.
Citește mai mult AICI
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News