Intrarea în perioada de pre-campanie electorală pentru alegerile prezidențiale, dublată de oficializarea candidaturilor, dar și de evenimente politice importante, precum exacerbarea tensiunilor din coaliția PSD-PNL sau decizia CCR privind candidatura Dianei Șoșoacă au dus la o intensificare a comunicării liderilor politici în ultima lună, aceștia generând peste 900 de postări relevante pe canalele proprii de Facebook, un volum semnificativ mai ridicat decât cel din intervalul anterior, conform datelor procesate cu ajutorul NewsVibe, platformă de media intelligence cu suport AI.
Perspectiva campaniei electorale iminente face ca ritmul comunicării pe aceste subiecte să se intensifice. Dar, spre deosebire de perioada precedentă de analiză, acum nu a existat un eveniment deosebit care să ducă la o intensificare a comunicării liderilor, ci mai degrabă o sumă de evenimente care au generat reacții: depuneri de candidaturi, decizia CCR, schimburi de replici între principalii competitori politici, dar și inundațiile care au stimulat liderii să se implice comunicațional, scrie informat.ro.
Lider la capitolul intensitate a comunicării rămâne președinta SOS, Diana Șoșoacă; ritmul postărilor acesteia a crescut notabil comparativ cu perioada precedentă. Diana Șoșoacă este urmată în clasament de Marcel Ciolacu și Nicolae Ciucă, liderii PSD și PNL, cu 95, respectiv 94 de postări, de aproape 3 ori mai puține decât cele ale președintei SOS România.
Chiar dacă principalii candidați la președinția României au crescut ritmul postărilor, se remarcă faptul că și Primarul Capitalei, Nicușor Dan, rămâne în acest top, continuând să o devanseze pe candidata USR la președinție, Elena Lasconi.
Grafic NewsVibe. Topul liderilor politici, după numărul de postări pe Facebook în ultima lună
În topul liderilor politici cu o creștere a intensității comunicării (creștere a ritmului postărilor) în ultimele 30 de zile se află nume din zona partidelor aflate în opoziție: Dragoș Pîslaru și Ramona Strugariu (REPER), Eugen Tomac (PMP), Dacian Cioloș (REPER). Apar însă și nume de lideri precum Cristian Popescu Piedone sau Klaus Iohannis.
Principalii candidați la președinția României se află în partea a doua a clasamentului după accelerație – cu alte cuvinte, comunicarea acestora pe propriile canale a fost mai degrabă constantă pe parcursul perioadei de analiză, fără a crește semnificativ în intensitate în ultima parte a acesteia.
Grafic NewsVibe. Topul liderilor politici, după intensificarea comunicării, în ultima perioadă a intervalului de analiză
Zilele cu acumulări mai mari de mesaje ale liderilor politici sunt 16 septembrie – pe fondul inundațiilor din Moldova, dar și al Consiliului Național al PNL, când Nicolae Ciucă a fost desemnat candidat al partidului; 26 septembrie și 1 octombrie, cu multe postări ale liderilor pe teme diverse, dar și cu atacuri reciproce; 3 și 10 octombrie, când Diana Șoșoacă și-a depus candidatura, iar ulterior, decizia CCR de interzicere a candidaturii sale a generat multiple reacții.
Grafic NewsVibe. Evoluția volumului de postări Facebook ale liderilor politici români în ultima lună, precum și a impactului estimat al acestora.
Teme centrale în comunicare. În afară de termeni care au în mod obișnuit o frecvență mare în comunicarea liderilor politici, precum România, români și Europa, regăsim de această dată și o invocare repetată a PSD, dar și a lui Marcel Ciolacu. Există, de asemenea, mențiuni despre Curtea Constituțională și Diana Șoșoacă. Totodată, s-a vorbit mai mult și despre Comisia Europeană sau Uniunea Europeană.
Grafic NewsVibe. Cuvintele cheie folosite cel mai frecvent în comunicarea pe Facebook a liderilor politici în ultima lună
Contexte principale ale comunicării. Spre deosebire de luna anterioară, când se comunicase mult despre Guvernare și Politică internă, acum există interes și pentru tematici asociate categoriilor: Alegeri, Război & conflicte militare.
Grafic NewsVibe. Domenii despre care au postat cel mai mult liderii politici în ultima lună.
Trenduri vizuale. La nivel de emoji, se remarcă folosirea drapelului maghiar, a RO și HU, a acelor simboluri care indică surpriză, tristețe, acord și dezacord, dar și ideea de cursă (electorală).
Grafic NewsVibe. Top emoji în comunicarea pe Facebook a principalilor lideri politici, în ultima lună.
La nivelul celor mai utilizate hashtag-uri, se disting cele care fac referire la nume ale candidaților la președinție sau concepte utilizate de aceștia în comunicare: #elenalasconi; #inslujbatarii; #guvernampentruoameni. Se remarcă însă și multe hashtag-uri care au legătură cu Primarul Capitalei: #nicusordan; #Bucuresti; #pmb.
Grafic NewsVibe. Top hashtags în comunicarea pe Facebook a principalilor lideri politici, în ultima lună.
Notă. Au fost incluși în analiză principalii lideri politici activi pe Facebook (actualul președinte și premier, primarul Capitalei, actuali și foști președinți de partide, precum și lideri informali semnificativi pentru formațiunile lor politice).
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News