Skip to content
Societate

Tot ce trebuie să știi despre testele PISA

tes.com

Clasamentul PISA 2018 publicat la începutul lunii decembrie de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OCDE) reflectă o poziţionare a sistemului naţional de educaţie din România sub valorile medii înregistrate la nivelul ţărilor participante.

Ce sunt testele PISA

Programul pentru evaluarea internaţională a elevilor (Programme for International Student Assessment – OECD / PISA) este o evaluare standardizată internaţional, cu scopul de a măsura cât de bine sunt pregătiţi elevii de 15 ani să facă faţă provocărilor vieţii active sau vieţii educaţionale, fie că se vor confrunta cu piaţa muncii, fie că îşi vor continua studiile.

Programul OECD-PISA furnizează datele şi informaţiile esenţiale pentru realizarea de studii şi analize ulterioare, care să fundamenteze deciziile de politici publice în domeniul educaţiei şi învăţământului.

Testele PISA sunt ușor atipice pentru România în sensul că nu măsoară conținuturi ale programei, ci măsoară competențe. Ce înseamnă să fii competent cu matematica? Înseamnă să poți să folosești matematica ca pe orice alt instrument în interacțiunea ta cu viața cotidiană. Capacitatea de a înțelege o problemă și de a o rezolva are două componente – ușurința aritmetică și raționament matematic. Ușurința aritmetică este ușurința cu care rezolvi ecuația. Capacitatea de raționament matematic este capacitate de a înțelege despre ce ești întrebat.

Cum arată un model de test PISA

Iată cum arată un model de test la Citire/Lectură din 2015.

GRAFFITI

Cele două scrisori sunt luate de pe Internet şi se referă la graffiti. Graffiti este un gen de pictură ilegală sau de scriere pe pereţi sau oriunde în altă parte. Referă-te la aceste scrisori pentru a răspunde la următoarele întrebări.

“Sunt neagră de supărare deoarece pereţii şcolii sunt curăţaţi şi redecoraţi pentru a patra oară pentru a scăpa de graffiti. Creativitatea este admirabilă dar oamenii ar trebui să găsească modalităţi de a se exprima care să nu impună societăţii cheltuieli suplimentare.

De ce să dăunezi reputaţiei tinerilor pictând graffiti acolo unde este interzis să o faci? Artiştii profesionişti nu îşi înşiră picturile pe stradă, nu-i aşa? În loc de asta, ei caută fonduri şi câştigă faimă prin expoziţii legale.

După părearea mea, clădirile, gardurile şi băncile din parc sunt şi ele opere de artă. Este chiar jalnic să strici arhitectura cu graffiti şi mai mult decât atât, această metodă distruge stratul de ozon. Sincer, nu pot să înţeleg de ce aceşti artişti criminali se mai obosesc dacă “operele lor de artă” sunt mereu îndepărtate imediat.”

Helga

“Gusturile nu se discută. Societatea este invadată de comunicare şi reclamă. Lozincile companiilor, nume de magazine. Afişe mari supărătoare pe străzi. Sunt ele acceptabile? Da, cele mai multe. Sunt graffiti acceptabile? Unii oameni spun da, alţii nu. Cine plăteşte preţul pentru graffiti?

Cine plăteşte în final preţul pentru reclame? Bună întrebare. Consumatorul.

Persoanele care pun panouri publicitare vă cer permisiunea? Nu. Atunci pictorii de graffiti ar trebui să facă la fel? Nu este totul doar o problemă de comunicare – propriul tău nume, numele găştilor şi opere de artă mari pe stradă?

Gândiţi-vă la hainele cu dungi şi cadrilate care au apărut în magazine cu câţiva ani în urmă. Şi la costumele de ski. Modelele şi culorile erau furate direct chiar de pe pereţii înfloraţi. E chiar amuzant că aceste modele şi culori sunt acceptate şi admirate, dar graffiti care au acelaşi stil sunt considerate îngrozitoare.

Sunt vremuri grele pentru artă.”

Sofia

Întrebarea 1: Scopul fiecărei scrisori este:

Să explice ce înseamnă graffiti.
Să prezinte o părere despre graffiti.
Să demonstreze popularitatea graffiti-urilor.
Să spună oamenilor cât de mult se cheltuie pentru îndepărtarea graffiti-urilor.

Întrebarea 2: Helga se referă la “cheltuielile” pe care graffiti le impune societăţii. Una dintre acestea este costul îndepărtării graffiti-urilor din locurile publice. La ce altă “cheltuială” se mai referă Helga?…………………………………………………………………………………………………….

Întrebarea 3: De ce se referă Sofia la reclamă? …………………………………………………………………………………………………………………

Intrebarea 4A: Cu care dintre cele două autoare eşti de acord? Explică-ţi răspunsul folosind propriile cuvinte pentru a te referi la ceea ce se spune într-una sau în ambele scrisori…………………………………………………………………………………………………………………

Întrebarea 4B: Putem discuta despre ce spune o scrisoare (conţinutul ei).

Putem discuta despre felul în care este scrisă o scrisoare (stilul ei). Indiferent cu care scrisoare eşti de acord, în opinia voastră, care crezi că este mai bună? 

Pentru ce vârste sunt destinate testele PISA

Vârsta de 15 ani este aleasă deoarece, în majoritatea ţărilor OECD, elevii se află aproape de finalul învăţământului obligatoriu şi, astfel, pot fi măsurate majoritatea cunoştinţelor, deprinderilor şi atitudinilor dobândite în cei aproximativ zece ani de educaţie instituţionalizată. Cunoştinţele, deprinderile şi atitudinile dobândite până la această vârstă reflectă abilitatea elevilor de a continua să înveţe de-a lungul întregii vieţi prin aplicarea a ceea ce au învăţat în şcoală în afara acesteia, evaluându-şi propriile alegeri şi luând decizii personale în legătură cu opţiunile lor.

PISA nu investighează modul de performare a unui anumit curriculum şcolar, ci ceea ce ştiu şi pot face elevii în mod real, practic, la finalul învăţământului obligatoriu, precum şi abilitatea lor de a reflecta activ asupra propriului proces de cunoaştere şi asupra propriilor experienţe de învăţare.

Misiunea OECD este aceea de a oferi asistență de dezvoltare statelor. Cu o forță de muncă necalificată, România va fi competitivă. Peste trei ani acești copii o să aibă 18 ani și o parte dintre ei o să intre în rândul forței de muncă.

Cei mai buni elevi din lume, potrivit testelor PISA

Ţările cu cei mai buni elevi din lume care excelează în toate ariile acoperite de testele PISA (Citire, Ştiinţe şi Matematică) sunt Finlanda, Australia, Hong Kong (China), Japonia şi Noua Zeelandă.

În medie, în ţările care participă la studiile Organizaţiei pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică (OECD), 16,3% dintre elevi sunt foarte buni doar la una dintre materiile pentru care sunt evaluaţi în testele PISA. Elveţia, spre exemplu, are o rată mare de elevi (24%) foarte pricepuţi la matematică, însă rata de la Citire este de 8%, iar cea de la Ştiinţe, de 10%. Situaţia este similară în sud-estul Asiei, în Hong Kong, Coreea de Sud, Macao, Shanghai, Sngapore sau Taipei, unde elevii sunt mai buni la matematică decât la citire sau la ştiinţe. Tocmai de aceea, elevii buni la toate sunt o raritate, arată raportul PISA.

În Coreea de Sud şi Singapore, elevii de nivel mediu au rezultate similare la matematică, citire şi ştiinţe, însă Singapore are o rată aproape dublă când vine vorba de elevii care învaţă foarte bine la tot, adică 12% faţă de 7% în cazul Coreei de Sud. În acelaşi timp, ţări precum Estonia, Franţa, Suedia şi Statele Unite au doar 5% elevi de top la toate materiile, dar rata elevilor de nivel mediu este mai mică în Franţa, Suedia şi Statele Unite decât în Estonia.

Ce măsuri va lua ministrul educației după rezultatele dezastruoase ale elevilor la testele PISA

Ministrul Educaţiei, Monica Anisie, a declarat că va trebui să găsească soluţii astfel încât România să nu se mai afle la coada clasamentului testelor PISA.

Intervenţia trebuie să fie rapidă prin programele pe care Ministerul Educaţiei ar trebui să le dezvolte în cadrul şcolii, în această perioadă în care atâţia miniştri s-au perindat. Este problemă de sistem, ar trebui să înţelegem că şi profesorii trebuie să se pregătească în aşa fel elevii încât să existe corelaţia cu piaţa muncii şi cu viaţa de zi cu zi, să fie reală, iar teoria pe care o învaţă să poată fi aplicată”, a precizat Monica Anisie.

Ea a adăugat că elevii ale căror cunoştinţe au fost verificate prin aceste teste PISA sunt cei care au învăţat după programele vechi, nu cei care învaţă după noile programe, aprobate în 2016: „Poate peste trei ani când vor fi evaluaţi şi cei care au învăţat după noile programe vom avea rezultate mai bune”.

Ce înseamnă analfabetism funcțional

Dacă ești analfabet funcțional înseamnă că știi să citești, știi literele, dar nu înțelegi ceea ce ai citit. Analfabetul funcțional poate să reproducă verbal sau în scris un text, dar nu îl înțelege suficient pentru a-l folosi în alt context. Semnele grafice sunt recunoscute, dar conținutul de idei nu este înțeles decât, cel mult, la un nivel foarte superficial. Persoanele cu probleme de analfabetism funcțional sunt cele care au urmat școala, și care fie au obținut o diplomă corespunzătoare unui nivel de educație, fie au părăsit școala înainte de a obține o diplomă (abandon școlar), dar care, în ambele situații, nu dețin suficiente competențe de bază.

Ce țări participă la testele PISA

Cele mai recente teste PISA au fost realizate în mai 2018, pe 600.000 de tineri din 79 de ţări şi teritorii, un eşantion reprezentativ pentru 32 de milioane de elevi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *