Invitat în studioul „Puterea Știrilor”, decanul Facultății de Administrarea Afacerilor din ASE, liberalul Tănase Stamule, a apreciat noile legi ale Educației propuse de ministrul Ligia Deca, susținând că ele aduc legislația „la provocările secolului XXI, de la relația mediului universitar cu mediul de afaceri la relația cu instituțiile, la internaționalizare a procesului de învățare”. De asemenea, el a contrazis ideea apărută în spațiu public, potrivit căreia proiectele de lege ar fi fost redactate fără consultarea părților interesate. „Toți rectorii au fost chemați și și-au dat cu părerea”, a spus Stamule.
„Totodată, în lege există o introducere a învățământului dual la nivel universitar, care iarăși este foarte importantă, mai ales că avem o mare parte din absolvenții de liceu care nu merg pe bacalaureatul clasic și vor merge pe zona de dual, în sensul de oameni care doresc meserii și atunci pot continua pe un învățământ doar universitar. Cumva va consolida partea aceasta de meserii. Deci legea este o îmbunătățire foarte bună”, a afirmat Stamule la „Puterea Știrilor”.
Liberalul a adăugat că , deși au fost și opinii contrare, într-un final „nimeni nu contestă noile legi ale Educației”, mai ales că ministerul a consultat toți „actorii relevanți din sistem”. „Nu poți să vorbești cu toată planeta pentru a face o lege”, a completat Stamule.
„Există o autonomie la nivel, s-a păstrat și chiar s-a consolidat autonomia în rândul universităților și, din ce știu eu din discuțiile dintre universități, nu au existat frici. A ieșit un rector, cred că să spună ceva, dar nimeni nu contestă noua lege, pentru că sunt foarte multe lucruri care reglementează situații de astăzi care erau făcute așa, la limită, adică erau erau de bun simț, dar nu exista un cadru legal clar pentru ele.
Toți rectorii au fost chemați și și-au dat cu părerea. Noi, de la Academia de Studii Economice, avem zeci de amendamente care au fost acceptate în actuala lege. Deci a fost o ședință a senatului nostru unde domnul rector ne-a prezentat propunerile astea, le-am dezbătut intern și ne-am dus cu ele la minister și au fost incluse cea mai mare parte dintre ele în actuala formă a legii. Deci povestea asta că nu s-a vorbit… iarăși, cu cine să se vorbească? Au vorbit cu actorii relevanți din sistem.
Nu poți să vorbești cu toată planeta pentru a face o lege. S-a vorbit cu universitățile, s-a vorbit cu asociațiile de studenți, s-a vorbit cu mediul de afaceri. În primul rând, nu știu cât de mult au citit studenții legea, dar legea rezolvă niște probleme pe partea de internaționalizare. Acum, există o linie directă ca prioritate a ministerului, de la reglementarea de dublu diplomă, astăzi nu puteam avea. Adică de diplome, cum să spun, transversale, pe competențe transversale. Deci există o reglementare în zone cerute de studenți și care nu puteau fi făcute legal în România. Adică, dacă tu vrei să ai competențe din două domenii, acum se pot face din construcția de diplome, este mult flexibilizată”, a conchis Tănase Stamule
Principalele prevederi ale legilor Educației
Reducerea analfabetismului funcțional – 5 din 10 elevi de 15 ani au competențe matematice sub nivelul minim. 4 din 10 elevi citesc un text și nu pot formula o concluzie. Vrem să profesionalizăm cariera didactică – profiluri foarte clare de formare
Liceele pedagogice și universitățile vor forma profesorii de învățământ primar. Profesia didactică necesită studii superioare
Se va înființa corpul de mentorat. Vom generaliza masteratul didactic care include 80% practică – cei care se înscriu primesc bursă lunară egală cu salariul brut. La 5 ani, cadrele didactice vor obține credite de formare. Se înființează un centru național de formare didactică. Ne dorim educatori și profesori motivați și susținuți. Salarizarea cadrelor didactice va fi progresivă. Norma didactică va fi redusă pentru cadrele didactice cu vechime peste 15 ani
Se acordă o primă de două salarii de bază la pensionare. Ne dorim să generalizăm învățământul tehnologic dual. În ruta duală completă este inclus și învățământul superior. Sprijinim suplimentar consorțiile de nivel dual. Vor fi crescute bursele- bursa de merit, de la 250 la 450 de lei / Bursele pentru olimpici- burse de 700 de lei / Cei cu performanțe înalte vor putea promova 2 ani într-un an
Admiterea la liceu
Evaluarea Națională rămâne în formula de acum, cu probe scrise la limba română și matematică. Se introduce ideea de concurs la profilurile liceelor care au concurență dovedită, dacă acestea doresc. Pentru profilurile unde se face concurs se pot alege două probe – de exemplu, chimia și biologia pentru acest profil
Pentru 60% din locurile de la profilurile vizate se poate da concurs. Restul de 40% din locuri rămân pentru repartizare computerizată. Subiectele vor fi standardizate, unice, cu un grad de dificultate adecvat competiției
Bacalaureat
Se va plia pe fiecare profil. Vor exista două probe de competențe lingvistice la limbă străină, pentru a crește potențialul de angajare. Va exista o probă complementară pentru competențe de bază. Notarea se va face prin admis/respins. În sesiunile de vară-toamnă elevii vor avea mai puține probe de examen – în timpul anului școlar vor putea fi susținute mai multe probe
Mandatele rectorilor – 5 ani Poate fi reînnoit o singură dată. O persoană nu poate fi rector mai mult de 10 ani. Procedura de retragere a titlului de doctor va fi una clară. Nu se mai poate renunța unilateral la titlul de doctor. Tezele vor fi făcute publice într-o platformă, înainte de susținere.
În cazul în care există suspiciuni cu privire la rezoluţia dată de către Comisia de Etică a universității, CNATDCU va rezolva contestaţiile. În cazul în care CNATDCU decide că o teză este plagiată, există o direcţionare clară legală pentru ca cei care au emis diploma, adică rectorul să meargă în instanţă şi să ceară anularea titlului sau dacă nu a produs încă efecte juridice, o poate revoca
Se poate retrage acreditarea domeniului din cadrul universităţii ca instituţie organizatoare de doctorat, ceea ce înseamnă retragerea dreptului universităţii de a mai admite noi studenţi la doctorat. În cazul în care se constată abateri mai grave sau repetate, se poate merge până la retragerea autorizaţiei de funcţionare a instituţiei de învăţământ superior”, a mai arătat ministrul.
Sunt prevăzute şi sancţiuni pentru conducătorii de doctorat, membrii comisiei de susţinere sau alte persoane implicate în incidente dovedite de fraudare în procesul de emitere a titlurilor de doctor. CNATDCU va rămâne garantul calităţii şi integrităţii tezelor de doctorat. CNATDCU propune motivat inclusiv invalidarea acestora în procesul iniţial de susţinere.