Totul despre programul Rabla pentru sobe. Cum aplici și ce condiții trebuie să îndeplinești

soba lemn
Sursă foto: Facebook

Ai o sobă veche? Schimb-o cu banii statului! Programul Rabla pentru sobe va fi lansat în curând cu un sprijin de 10.000 de lei de gospodărie, a anunțat ministrul Mediului, Mircea Fechet. Acest program își propune să înlocuiască sobele vechi, cu randament ineficient, cu unele noi. Finanţarea este parțială și se acordă pentru achiziționarea unei singure sobe. Contribuția proprie în procent este de 30% și va fi suportată de către solicitant. Cei care vor să beneficieze de acest sprijin de la stat trebuie să se înscrie pe site-ul Ministerului Mediului.

În prima faza, programul se adresează comunelor din cele 28 de județe din zona montană fiind un program pilot.

Cu un buget de 500 de milioane de lei pot fi înlocuite aproximativ 50 de mii de sobe care poluează. Noile sobe vor funcționa pe lemn, peleţi sau brichete şi vor avea o putere nominală de minim 8kw și maximum 35 kw. În funcție de cât de bine este izolată casa respectivă se poate încălzi o suprafață de 200 m pătrați. Specialiştii în energie spun că putem economisi până la 1400 de lei în lunile de iarnă.

Cum se procedează. Care sunt condițiile

Cetățenii se vor înscrie într-o platformă și decontarea acestor cheltuieli se va face prin intermediul primăriei. După ce Ghidul de finanțare se va publică pe pagină de internet a AFM, va exista un anunț de deschidere a sesiunii de înscriere pentru solicitanţi UAT şi a sumelor alocate în cadrul programului cu titlu de finanțare.

Cerearea și documentele se vor depune de către primării într-o aplicație dedicată, iar după analizarea lor, se vor publica rezultatele procesului de analiză a cererilor de înscriere și se vor încheia contractele de delegare. Se va publica o listă a localităților care au încheiat contracte de delegare.

A doua etapă va fi cea de aplicare efectivă pentru sprijin din partea potențialilor beneficiari. Aceștia vor fi înscriși în aplicație, iar apoi vor primi sprijinul prin intermediul primăriilor.

AFM poate organiza una sau mai multe sesiuni de înscriere, în limita sumei alocate cu titlu de finanțare.

Condițiile pe care cetățenii trebuie să le îndeplinească pentru a fi eligibili în acest program:

  • să fie cetățeni români
  • să aibă domiciliu în locuința pentru care este solicitată finanțarea
  • să fie proprietarul respectivei locuințe
  • să nu aibă datorii la stat

-Imobilul pe care se implementează proiectul nu trebuie să fie afectat de sarcini în favoarea unei persoane juridice sau a unei entităţi care desfăşoară activităţi economice, cu excepţia cazului în care este afectat de o ipotecă imobiliară; de asemenea, destinaţia construcţiei, aşa cum reiese din extrasul de carte funciară, este doar pentru locuinţă sau anexe care o deservesc.

-Nu este eligibil imobilul cu proprietăţi comune şi proprietăţi individuale, sub formă de bloc/condominiu, cu mai mult de două apartamente.

Sobele pentru încălzirea locuințelor, alimentate cu combustibil solid sub forma lemnelor pentru foc, a peleților și a brichetelor sunt de mai multe tipuri:

  • sobe;
  • termosobe
  • șeminee
  • termoșeminee

Nu se acordă sprijin nici pentru persoanele care sunt condamnate pentru infracţiuni împotriva mediului, prin hotărâre judecătorească definitivă. În cazul acestui criteriu, eligibilitatea se poate verifica prin declaraţie pe propria răspundere a solicitantului de finanţare.

Un studiu realizat de mai multe organizații europene arată că o sobă pe lemne veche generează 1.329 de grame de emisii de particule/GJ (Giga Joule), iar o sobă modernă produce 375 de grame de emisii de particule/GJ.

Sobele noi trebuie să respecte standardele directive eco-design, adică randamentul, de minimum 80% și asta presupune că:

  • emisiile de particule sunt sub 40 de grame pentru fiecare metru cub de combustibil solid
  • emisiile de compuși organici volatili sunt sub 120 de grame pe aceeași unitate de măsură
  • monoxid de carbon sub 1.500 mg și emisii de oxizi de azot sub 300 mg pe metru cub.

Oricine dorește să-și înlocuiască sobă veche se poate înscrie direct în platforma informatică pusă la dispoziție de AFM, în limita bugetului alocat fiecărei primării în parte.

Primăriile se pot înscrie în program prin Administrația Fondului pentru Mediu. Fiecare dintre cei care s-au înscris vor primi un voucher cu care vor putea cumpăra noua sobă.

În cadrul unei sesiuni de înscriere, un solicitant poate transmite o singură cerere de înscriere, prin intermediul aplicaţiei informatice dedicate Programului, pusă la dispoziţia UAT-urilor pe pagină de internet a AFM.

Solicitantul UAT (primăria) depune următoarele documente:

  1. cererea de înscriere, semnată de reprezentantul legal al solicitantului UAT sau de împuternicitul acestuia, cu semnătură electronică calificată bazată pe un certificat calificat emis de un prestator de servicii de încredere conform Regulamentului (UE) 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE;
  2. actul administrativ prin care persoană împuternicită să semneze cererea de înscriere este mandatată de către reprezentantul legal în acest sens, după caz;
  3.  actul de identitate al reprezentantului legal sau, după caz, al împuternicitului solicitantului UAT, în termen de valabilitate la dată depunerii cererii de înscriere;
  4.  documentul doveditor al deschiderii de către solicitantul UAT la Trezoreria Statului a contului de venituri încasate de la Fondul pentru mediu. Contul va avea cod/indicator bugetar „21.43.02.20 – alte subvenţii primite de la administraţia centrală pentru finanţarea unor activităţi“;
  5. hotărârea autorităţii deliberative a solicitantului UAT, din care rezultă acordul cu privire la participarea în cadrul programului.

AFM comunică solicitanţilor UAT admişi informări prin e-mail, cu confirmare de primire, privind aprobarea finanţării şi le transmite contractul de delegare în vederea semnării.

Înscrierea solicitanţilor de finanţare în cadrul programului se efectuează în aplicaţia informatică, la o dată ulterioară publicării listei de beneficiari eligibili care va fi precizată în anunţul de deschidere a sesiunii de înscriere. Se pot înscrie în program solicitanţii de finanţare, persoane fizice, cu domiciliul în rază teritorială a UAT-urilor incluse în listă în limita sumelor prevăzute, cu titlu de finanțare, în contractul de delegare.

Un solicitant de finanţare poate participa o singură dată în cadrul unei sesiuni de înscriere, pentru un singur aparat pentru încălzirea locuinței.

 

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și:

Media PNL