Skip to content
Politică

Totul până la bani. Norica Nicolai arată ce NU a spus Toader: Numai mâine nu-i poimâine! EXCLUSIV

radiocluj.ro

Eurodeputatul Norica Nicolai (vicepreședinte al grupului ALDE din Parlamentul European) a acordat miercuri o declarație pentru PSnews.ro, în care a arătat ce NU a spus ministrul Justiției, Tudorel Toader, în conferința de presă din aceeași zi, unde a prezentat propunerile de modificare a legilor justiției.

Astfel, întrebată dacă propunerile privind legile justiției denotă o intenție serioasă a ministrului de resort sau dacă acesta pur și simplu joacă teatru, încercând să păstreze aparența unui guvernant care nu și-a uitat fișa postului, Norica Nicolai a răspuns: „Sper să nu fie a doua variantă. O parte din propunerile făcute sunt necesare și, mai ales, coerente. Sper, însă, ca aceste propuneri să și rămână într-un text de lege, ca decizii ale Parlamentului, și să nu începem o bătălie pentru a încerca să înlăturăm o serie de prevederi care nu sunt favorabile unora sau altora. Dar, în general (sigur: cu mai multe precizări), propunerile sunt corecte. E vorba de organizarea justiției. Rămân de rezolvat chestiunile care țin de competențe, de nevoia de a reevalua Codul Penal și cel de Procedură Penală, mai ales că mai mult de jumătate din aceste coduri sunt în afara limitelor constituționale – declarate prin decizii ale Curții Constituționale”.

În ciuda impresiei general favorabile pe care i-au creat-o propunerile ministrului, europarlamentarul a atras atenția asupra unor aspecte pe care demnitarul a omis să le aștearnă pe hârtie – de exemplu, răspunderea și disciplinară (nu doar materială) a magistraților, în situația în care un judecător și procuror continuă să facă abuzuri.

„În mod normal, acțiunea în regres este obligatorie. Sigur că va trebui într-un fel să fie puse în lege niște condiții (să vedem dacă este intenție, dacă este culpă), dar este absolut necesară o acțiune în regres împotriva deciziilor care au produs prejudicii statului român și decizii declarate ca atare (de pildă, de CEDO), atunci este obligatorie răspunderea materială a magistraților. Va trebui să se discute și despre răspunderea disciplinară, pentru că dacă, de exemplu, un magistrat comite în mod repetat astfel de erori și statul român este condamnat, atunci trebuie să vedem dacă competențele lui profesionale îl mai recomandă pentru a fi menținut în sistem. Aceasta este problema cel mai simplu de rezolvat. Eu cred că putem face răspunderea magistraților în cadrul Legii nr. 303/2004, și nu printr-o lege separată (aceasta eventual doar dacă trebuie adăugat ceva despre chestiunile disciplinare)”, a detaliat Nicolai.

În altă ordine de idei: președintele Consiliului Național al ALDE România a elogiat creșterea vârstei pentru accesul la funcția de judecător. Pe de altă parte, Norica Nicolai a atras atenția că Tudorel Toader nu a spus nimic despre limitarea numărului de mandate pentru șefii de instanțe sau parchete.

„În general, propunerile sunt corecte – inclusiv modificarea privind accesul la funcția de judecător peste limita de 30 de ani și cu experiență juridică în alte domenii este ABSOLUT necesară. E foarte corect – multe state au aceste prevederi în lege și ele funcționează foarte bine.

Încă o chestiune pe care n-am văzut-o și aștept s-o văd: e vorba de majorarea mandatelor pentru funcțiile de conducere. În lege, după părerea mea, trebuie să se precizeze clar numărul de mandate pe care o persoană le poate avea – pentru că putem ajunge, dacă nu avem o prevedere clară, la o perpetuare pe funcție a unor persoane, ceea ce nu e corect, din punctul de vedere al managementului (și de instanță, și de parchet), a explicat fostul procuror.

Chestionată dacă prelungirea mandatelor pentru șefii de parchete și instanțe reprezintă un compromis avansat de către ministrul Justiției, după ce același Tudorel Toader a impus o vechime mai mare pentru asemenea funcții, Norica Nicolai a replicat: „Nu; problema este că mandatelor în curs nu li se pot aplica prevederile legale, mai ales că nu avem o lege în vigoare pe chestiunea asta. Dar în lege trebuie să se precizeze OBLIGATORIU dacă aceste persoane mai pot avea al doilea mandat sau nu. Iar opinia mea este că, dacă acceptăm ideea de mandat de 4 ani pentru funcțiile de conducere, nu trebuie să acceptăm și ideea de al treilea mandat pentru aceeași persoană”.

Ultima problemă discutată cu europarlamentarul ALDE s-a referit la faptul că Tudorel Toader continuă să amâne propunerile legislative privind grațierea și pragul abuzului în serviciu, deși România riscă o amendă uriașă din partea Curții Europene a Drepturilor Omului (CEDO).

„Sunt două lucruri care mi se par foarte urgente. Unu: punerea în acord a textelor de lege cu deciziile Curții Constituționale (și la Codul Penal, și la Procedură) nu trebuie să mai întârzie, pentru că suntem într-o situație de precaritate legislativă – ați văzut foarte bine: unele instanțe consideră că acele texte nepuse în acord sunt abrogate și opinia mea, la fel, este că ele sunt abrogate; deci suntem într-un vid legislativ și ceva trebuie să pui în loc pentru astfel de fapte. Iar doi: numai mâine nu-i poimâine – în octombrie (dacă nu mă-nșel), CEDO ne va întreba din nou ce am făcut. Și atunci eu sper ca să luăm niște măsuri, pentru a evita consecințele unei decizii de condamnare la CEDO. Așadar, va trebui să decidem: pe sistemul de executare a pedepselor (dacă mergem și pe formule alternative de executare), pe o lege de grațiere (pentru că se impune – avem multe persoane în vârstă în penitenciar, pentru care a sta în închisoare nu mai e nici măcar o formă de reeducare)”, a încheiat Nicolai.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *