Tragedia de la Crevedia s-a repetat. Bilanțul exploziei din Vrancea

incendiu-vrancea
Sursă foto: ISU Vrancea

UPDATE 14:15

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a transmis, joi, în urma exploziei unei conducte de gaze care trecea sub șantierul Autostrăzii Moldovei, că Documentația Tehnică pentru obținerea Autorizației de Construire a fost realizată de SC Consitrans SRL, în baza tuturor avizelor necesare obținute inclusiv de la Transgaz. De asemenea CNAIR mai spune că firma de construcții Spedition UMB, prin subcontractantul de specialitate, a depus la Transgaz Documentația Tehnică necesară relocării efective a conductei de gaz care intersectează autostrada dar, totodată, Compania Națională mai transmite că antreprenorul nu efectua lucrări de relocare a rețelei de gaz, ci doar lucrări de îmbunătățire a terenului de fundare a corpului autostrăzii.

Potrivit sursei citate, Studiul de fezabilitate a fost elaborat de SC Consitrans SRL Bucureşti, iar indicatorii tehnico-economici au fost aprobaţi prin HG nr.903/ 13.07.2022.

”Documentaţia Tehnică pentru obţinerea Autorizaţiei de Construire (DTAC) a fost realizată de SC Consitrans SRL, în baza tuturor avizelor necesare obţinute inclusiv de la Transgaz:

– Aviz favorabil Transgaz nr. 219/2197 din 04.01.2021

– Aviz favorabil CTE Transgaz nr.387/29.11.2021”, au precizat reprezentanţii CNAIR.

 

Astfel, în baza acestei documentaţii, MTI a emis Autorizaţia de Construire nr.11 din 27.03.2023.

 

De asemenea, a fost elaborat Proiectul Tehnic (PT) tot de către SC Consitrans SRL şi aprobat în CTE CNAIR, în data de 22.07.2022. Prin decizia Directorului General al CNAIR a fost desemnată, în data de 22.05.2023, echipa de consultanţă a proiectului, constituită din angajaţi ai DRDP Iaşi. Această echipă de supervizare a emis Ordinul de Începere a lucrărilor în data de 29.03.2023.

 

”Antreprenorul, prin subcontractantul de specialitate, a depus la Transgaz Documentaţia Tehnică necesară relocării efective a conductei de gaz care intersectează autostrada. Din informaţiile pe care le avem pânâ la această oră, Antreprenorul Spedition UMB nu efectua lucrări de relocare a reţelei de gaz, ci doar lucrări de îmbunătăţire a terenului de fundare a corpului autostrăzii”, a transmis CNAIR.

 

Potrivit sursei citate, CNAIR a solicitat, joi, echipei de supervizare un raport special cu privire la împrejurările în care a avut loc evenimentul.

 

”În acest moment se desfăşoară cercetări ale instituţiilor abilitate ale statului, iar CNAIR nu se poate pronunţa asupra cauzelor care au provocat deflagraţia din noaptea de 21.09.2023. Ne exprimăm speranţa că cercetările desfăşurate în cazul acestui accident nu vor provoca întârzierea lucrărilor”, se mai arată în comunicatul companiei.

–––––––––-

La nici trei săptămâni după exploziile de la Crevedia, o nouă tragedie a avut loc în Vrancea.

O explozie urmată de incendiu a avut loc pe şantierul Autostrăzii Moldova, în noaptea de miercuri spre joi. A luat foc o magistrală de gaz. În urma exploziei, patru muncitori au murit şi alţi cinci au fost răniţi. Tragedia s-ar fi produs pe fondul unei erori umane, magistrala de gaz de la Călimănești ar fi fost lovită accidental de muncitorii UMB (Umbrarescu) care lucrau în schimbul de noapte la Autostrada A7, însă cercetările continuă.

Magistrala de gaz se afla la o adâncime de 30 de centimetri. Locul ei era la 180 cm, spun experții. Iar declarația de joi dimineața a directorului general al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) Cristian Pistol este una halucinantă: el remarcă faptul că „încă o dată se dovedeşte că meseria de constructor este grea şi presupune riscuri”.

Nicușor Halici, prefectul județului Vrancea, a declarat la Digi24 că „va trebui să vedem dacă proiectantul a prevăzut în proiect această conductă, existența ei, adâncimea ei. Se spune că era la o adâncime de doar 30 cm. Trebuie mers pe firul fiecărui risc care a declanșat această deflagrație”.

Director Transgaz: Nu au fost respectate condiţiile din avizul emis la începerea lucrărilor pe A7

Constructorul care lucrează pe șantierul Autostrăzii Moldovei NU făcea lucrări de relocare și nici de foraj în zona magistralei de gaze, iar poziția conductei Transgaz era cunoscută de constructor și figura în planurile de șantier (studiul de fezabilitate) a precizat pentru RRA, Cristian Pistol, directorul General al CNAIR.

Planul roşu de intervenţie a fost activat la ora 01:30. Incendiul a fost lichidat după aproximativ trei ore. Au intervenit şase autospeciale de stingere cu apă şi spumă, patru ambulanţe SMURD, o autospecială de transport persoane şi victime multiple ISU Vrancea şi cinci ambulanţe ale SAJ Vrancea. Alimentarea cu gaze naturale nu a fost întreruptă la Focşani, Adjud şi Odobeşti.

Dosar penal după explozie

În urma exploziei urmate de incendiu de pe autostrada A7, din județul Vrancea, polițiștii fac cercetări pentru ucidere din culpă, vătămare corporală din culpă, distrugere și neluarea măsurilor de securitate în muncă.

„Polițiști rutieri și de ordine publică au acționat pe Drumul Național 2 E 85 și arterele secundare, între Călimănești și Mărășești, pentru fluidizarea traficului și asigurarea unui perimetru de siguranță. (…) La locul producerii, din cursul nopții, sub coordonarea procurorului de caz din cadrul Parchetului de lângă Tribunalul Vrancea, se află o echipă complexă formată din ofițeri specialiști – Serviciul Investigații Criminale și criminaliști care efectuează cercetarea la fața locului pentru stabilirea tuturor împrejurărilor în care s-a produs evenimentul. În această cauză a fost întocmit un dosar penal în care se efectuează cercetări sub aspectul săvârșirii infracțiunilor de ucidere din culpă, vătămare corporală din culpă, distrugere, neluarea măsurilor legale de securitate și sănătate în muncă precum și nerespectarea măsurilor legale de securitate și sănătate în muncă”, a transmis, joi, Poliția Vrancea.

Informațiile despre victime

Cinci victime au fost transportate prin diferite forţe la CPU Adjud, cu arsuri pe suprafaţa corporală şi 4 persoane carbonizate găsite de forţele de intervenţie la faţa locului şi declarate decedate, a transmis DSU.

Cel mai tânăr dintre muncitorii decedați avea 30 de ani, abia se căsătorise și urma să devină tată. Cei patru muncitori cu vârste între 30 și 47 de ani erau din Vrancea, Neamț și Bacău.

Incendiul, stins după 3 ore

A fost stabilit un perimetru de siguranţă pe o distanţă de aproximativ de 500 de metri în jurul zonei afectate, iar echipele de intervenţie au lucrat la localizarea incendiului, lichidându-l.

„De asemenea, în proximitatea zonei de manifestare a fost transmis un mesaj de avertizare prin intermediul sistemului RO-alert. Planul Roşu de Intervenţie a fost dezactivat la ora 3:30, iar echipajele de intervenţie rămân active pentru investigarea completă a cauzelor şi gestionarea consecinţelor acestui incident”, a mai transmis DSU.

Localnicii din Călimănești au asistat neputincioși, flăcările fiind înalte de peste 100 de metri. Unii dintre ei spun că au crezut că este seism, pentru că „vibra tot prin casă”.

„Ne-am dat seama că e e ceva de gaz aici, conductă lângă noi. Au venit imediat mașini de pompieri. Ne-au zis să ieșim din case, să fim pregătiți în caz de…. Două ore a ars aici flacăra de 100 și ceva de metri înălțime. Vibrau prin casă dulapurile, căni, ușile”, spune un localnic pentru Digi24.

 

Starea supraviețuitorilor

Cele două persoane rănite în urma exploziei produse pe şantierul Autostrăzii Moldova transportate la spitalele Floreasca şi ”Bagdasar Arseni” din Bucureşti au arsuri pe mai mult de 40% din suprafaţa corpului. În cazul celui de la Spitalul ”Bagdasar-Arseni”, urmează să se întrunească o comisie medicală pentru a decide cu privire la oportunitatea transferului în străinătate. Ceilalţi trei răniţi, transportaţi la spitalul din Adjud, au fost deja externaţi.

Pacientul aflat la Spitalul ”Bagdasar-Arseni”, în vârstă de 61 de ani, are arsuri de gradul l-ll pe 40 % suprafaţa corporală. El a fost dus la sala de operaţii şi urmează să se întrunească o comisie medicală pentru a decide cu privre la oportunitatea transferului la o unitate medicală din străinătate. În cazul pacientului adus la Spitalul Floreasca, arsurile sunt tot pe 40% din suprafaţa corpului, însă sunt de gradele ll – lll, afirmă reprezentanţi ai unităţii sanitare. Acesta se află în curs de investigare. Ceilalţi trei răniţi, transportaţi la Spitalul Municipal Adjud au fost deja externaţi, având arsuri superficiale, a precizat pentru News.ro managerul unităţii sanitare, Nicoleta Ivanciu.

ITM Vrancea face verificări

Inspectorul şef al ITM Vrancea, Eliza Botezatu, a declarat, joi dimineața, la Digi 24, că inspectorii fac verificări pentru a stabili dacă s-au respectat sau nu normele de securitate şi sănătate în muncă.

„Există o comisie mixtă, dat fiind faptul că este un accident colectiv, vor veni inspectori din cadrul Inspecţiei Muncii Bucureşti”, a arătat Botezatu.

Şefa ITM Vrancea a menţionat că nu are cunoştinţă de alte sesizări privind acest şantier.

Ministrul Energiei, Sebastian Burduja a declarat joi că din ce a discutat cu Transgaz, nu există niciun fel de culpă a Transgaz în această speţă a exploziei de pe şantierul Autostrăzii Moldova. „Ce m-a interesat pe mine, ca ministru, este ca furnizarea gazului să nu aibă de suferit”, a mai spus ministrul, el precizând că prin măsurile pe care Transgaz le-a luat azi-noapte, nu au fost afectaţi consumatorii.

Ministrul Energiei a declarat pentru Digi24 că a discutat cu şeful Transgaz şi compania va veni cu precizări publice, referitor la ceea ce s-a întâmplat acolo, din perspectiva Transgazului.

„Ce m-a interesat pe mine, ca ministru, este ca furnizarea gazului să nu aibă de suferit şi am înţeles că, prin măsurile pe care Transgaz le-a luat azi-noapte, nu au fost afectaţi consumatorii şi se străduiesc să nu fie nimeni afectat”, a spus Sebastian Burduja, citat de news.ro. Ministrul a mai arătat că ceea ce s-a întâmplat la faţa locului urmează să fie clarificate.

 

Ce spune Transgaz

„Poziţia Transgaz este că toate aceste lucruri au fost respectate, toate procedurile, din perspectiva Transgaz. Sunt convins că Transgaz va lămuri toate lucrurile care ţin de mandatul şi răspunderea pe care le are. Sunt convins că este o anchetă şi se va determina cine a greşit. Cei care au greşit trebuie să răspundă exemplar. Din ce am discutat cu Transgaz, nu există niciun fel de culpă a Transgaz în această speţă, sunt convins că, urmare a anchetei se vor determina vinovaţii şi ei trebuie să răspundă exemplar”, spune Burduja.

Inspectoratul pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) Vrancea a transmis, joi dimineaţă, că explozia, urmată de incendiu, de pe şantierul Autostrăzii Moldova s-a produs din cauza fisurării magistralei de transport gaze naturale şi apariţiei scânteilor mecanice, în urma lucrărilor pe şantier.

„În urma cercetărilor efectuate, s-a constatat că a fost o explozie urmată de incendiu din cauza fisurării magistralei de transport gaze naturale şi apariţiei scânteilor mecanice, urmare a executării lucrărilor pe şantierul autostrăzii A7”, au arătat reprezentanţii ISU Vrancea.

Autor

  • Simona-Maria Chirciu, editor coordonator. Simona-Maria Chirciu este Doctor în Științe Politice, autoare și expertă pe drepturile omului. Cu o experiență de peste 7 ani în presa scrisă și online, a ținut ateliere pe Media Literacy, tehnici de manipulare și Fake News.

    View all posts

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: