Skip to content
Politică

Trei probleme de rezolvat pentru guvernul Cîțu în 2021

Inquam Photos / Octav Ganea

Cabinetul condus de Florin Cîțu se pregătește să pășească în noul an și acesta va fi acompaniat de câteva întrebări fundamentale la care va trebui să răspundă. Vă propun să concentrăm atenția pe trei dintre acestea.

Gestionarea epidemiei și reconstrucția economică

Prima și cea mai presantă întrebare e cum va gestiona cabinetul condus de Florin Cîțu epidemia de Covid-19 din țară și reconstrucția economică post-Covid? În ciuda faptului că în țară vor ajunge mai multe tranșe din vaccinul anti-Covid, guvernul va avea bătăi de cap în ceea ce privește campania de vaccinare din cauza curentului conspiraționist și anti-științific care se opune vaccinării. Sănătatea publică reprezintă o prioritate esențială, iar guvernul va trebui să recupereze la capitolul credibilitate pentru a mitiga efectele negative ale campaniei anti-vaccin. Totodată, reconstrucția economică post-Covid va reprezenta o provocare majoră la care guvernanții vor trebui să găsească soluții în timp util. Economia a avut de suferit enorm de pe urma pandemiei, însă nou cabinet poate recupera deficitul de imagine al cabinetului anterior prin implementarea unor măsuri inteligente care să repornească economia. Rămâne de văzut dacă actualul cabinet va găsi aceste măsuri.

Relația din interiorul guvernului

O altă întrebare legitimă ține de relațiile din interiorul cabinetului Cîțu și totodată de relațiile din interiorul majorității parlamentare care susține actualul cabinet. Se știe că există tensiuni atât între PNL și USR-PLUS, cât și în interiorul partidelor. În PNL tensiunile au atins cote alarmante în timpul negocierilor pentru distribuția portofoliilor în actual guvern, iar multe nume care au făcut parte din cabinetul anterior nu s-au mai regăsit în actualul cabinet. Tensiunile sunt în stare latentă însă ele pot exploda oricând la suprafață cu consecințe nefaste pentru guvernare. Stilurile de guvernare pot fi diferite la PNL și USR-PLUS, iar certurile frecvente dintre parteneri i-ar putea determina pe cei de la UDMR să iasă din coaliția de guvernare și să caute să formeze o nouă majoritate cu PSD. Mai există posibilitatea să asistăm la un scenariu în care nici un partid nu va putea forma o majoritate, dar va menține un guvern sprijinit tacit din parlament. În acest caz cabinetul va fi deosebit de instabil, putând fi dărâmat la prima moțiune de cenzură. De aceea devine foarte important felul în care vor reuși să gestioneze tensiunile inevitabile din interiorul coaliției de guvernare. Pierderea unui partener de guvernare, ar putea duce la colapsul guvernului.

Relațiile guvern – președinte și parlament – președinte

Instalarea actualului guvern condus de Cîțu a dus la finalul perioadei de coabitare. O perioadă dificilă în care președintele nu a avut relații strălucite cu premierul după alegerile parlamentare din cauza faptului că aceștia proveneau din partide diferite. Consecințele erau negative în special la nivelul executivului de vreme ce arhitectura regimului politic din România dezvăluie un executiv bicefal în care președintele și premierul ar trebui să fie pe aceeași pagină.  Iată că acum perioada de coabitare ia sfârșit. Avem un președinte și un premier proveniți de la același partid. Lucrul acesta ar putea duce însă la o relație de subordonare a premierului în fața președintelui, ca în cazul cuplului Băsescu – Boc. De relațiile dintre premier și președinte va depinde eficiența puterii executive. Președintele are propria sa agendă – reforma constituțională anunțată încă dinaintea alegerilor prezidențiale din toamna anului trecut. Pentru aceasta însă președintele are nevoie de super-majoritate parlamentară de 2/3. Așadar va fi interesant de urmărit și care va fi relația lui Klaus Iohannis cu parlamentul. După alegerile din 2016, majoritatea parlamentară de atunci i-a fost ostilă președintelui. Acum Iohannis are un aliat important și în Parlament, de vreme ce majoritatea este construită în jurul PNL.

Buna guvernare va depinde așadar în bună măsură de felul în care guvernanții vor răspunde la aceste întrebări fundamentale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *