Skip to content
Opinii

A treia săptămână de campanie îi dă fiori reci lui Victor Ponta

Am intrat în campania electorală sub spectrul amenințărilor președintelui Traian Băsescu la adresa candidaților la prezidențiale. Printr-un scenariu bine pus la punct, tema agentului acoperit a apărut pe scena politică, a fost întreținută prin subiecte conexe, iar după o perioadă de letargie, în care toată lumea se întreba ce se mai aude cu „agentul acoperit”, a fost detonată la începutul celei de-a doua săptămâni din campania electorală. Însă deocamdată, ce părea a fi la un moment dat cel mai important eveniment al campaniei nu pare decât o temă care n-a influențat cu nimic jocul electoral.

Paradoxul campaniei electorale de până acum e că Victor Ponta n-a fost „atins” de dezvăluirea președintelui, un subiect în care era implicat, ci de anchetele DNA din a treia săptămână de campanie, dezvăluri ce au scos la suprafață și au amplificat bătălia pentru putere din interiorul PSD.

Duminică seara și luni dimineața sunt momente importante în cursul scenei politice, cu atât mai mult în campania electorale. Taberele folosesc momentele pentru a-și impune punctul de vedere în bătălia pentru stabilirea agendei la început de săptămână. Așa se explică invazia de candidați și de subiecte din fiecare duminică seară pe televizuinile de știri.

Victor Ponta a dorit același lucru duminică seară într-o apariție la Antena 3. Prin mesajele transmise, actualul premier a încercat aducerea în discuție, în ultima săptămână de campanie, refacerea USL-ului prin parteneriatul cu partidul lui Călin Popescu Tăriceanu, încercând astfel să resusciteze electoratul fostei alianței și să atragă, pe ultima sută de metri, votanți, fie ei membri, simpatizanți sau simpli electori, din tabăra liberală.

Însă punctul culminant al apariției lui Victor Ponta mi s-a părut altul. Pentru prima dată în această campanie electorală, candidatul PSD a vorbit despre cum în 2004 și 2009 românii au votat cu Traian Băsescu deoarece au văzut „răul” în Adrian Năstase și Mircea Geoană, iar acest vot impotrivă ne-a adus în situația de avea ceva și mai „rău”, 10 ani cu Traian Băsescu.

Poate vă întrebați de unde această temă? Și de ce acum? Simplu. Cele întâmplate în cea de-a treia săptămână de campanie, coroborate cu din ce în ce mai desele campanii pentru conștientizarea importanței votului, constituie cel mai mare risc pentru Victor Ponta. Anchetele DNA în care sunt implicați oameni importanți din PSD și stenogramele din care reieșeau luptele interne din interiorul partidului și metodele prin care membrii săi duc acest război pot fi începutul sfârșitului pentru Victor Ponta: momentul în care o mare parte din electorat începe să-l identifice pe candidatul PSD cu „răul” și să „conșientizeze” că acesta nu trebuie să ajungă președintele României.

E vorba despre o imagine generală pe care electoratul și-o proiectează înainte de turul II de scrutin, indiferent de ce s-a întâmplat în primul tur, indiferent dacă au votat sau pe cine a votat. Turul II al prezidențialelor e o alegere complet diferită de primul tur, un alt tip de alegeri, chiar dacă ambele sunt etapele ale alegerii președintelui. În consecință, ce se va întâmpla de acum și până pe 16 noiembrie va fi crucial. De abia acum putem spune că a început cu adevărat campania electorală.

Vor fi multe aspecte care vor influența rezultatul final, de la percepția asupra rezultatelor din primul tur, la luptele interne și până la prestația candidaților. Însă hotărâtoare în perspectiva turului II de scrutin vor fi prezența la vot și modul în care electoratul își va proiecta imaginea de ansamblu. Iar din aceste privințe, cea de-a treia săptămână de campanie a fost una foarte proastă pentru Victor Ponta. Subiectul alegerilor din 2004 și 2009 abordat în emisiunea de duminică seară arată că un nou candidat al PSD se poate afla din nou în situația de a pierde alegerile prezidențiale pentru că poate fi identificat cu „răul”.

2 comentarii la “A treia săptămână de campanie îi dă fiori reci lui Victor Ponta

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *