În România, accidentele ce implică trotinete electrice au crescut semnificativ în ultimii ani, atrăgând atenția autorităților și a opiniei publice. Dacă în orașe precum Parisul, închirierea lor a fost interzisă prin lege, în țara noastră o reglementare legală întârzie nejustificat. Nu mai departe de ieri, am asistat la deraierea unui tramvai din cauza unei trotinete lăsate pur și simplu pe șină.
În Sibiu, un băiat în vârstă de 13 ani este în comă după ce a căzut cu trotineta, pe o stradă din zona mall-ului. Acesta nu purta cască. În București, un tânăr de 22 de ani este cercetat penal pentru ucidere din culpă, fiind plasat sub control judiciar, după ce a trecut pe roşu la semafor şi a lovit cu trotineta electrică o bătrână, pe o trecere de pietoni, victima decedând la spital.
Statistici naționale
În ultimii trei ani (30 iunie 2021 – 30 iunie 2024), în România au avut loc 396 de accidente grave cu trotinete electrice, soldate cu 24 de decese și 374 de răniți grav. Cele mai afectate județe: București (187 de accidente grave), Brașov, Vaslui, Mehedinți, Mureș, Iași, Galați, Bihor: 10-16 răniți grav fiecare.
În primele șase luni din 2025 doar în București au fost 140 de accidente, soldate cu două decese.
Cele mai frecvente cauze:
- Viteza excesivă și frâne ineficiente.
- Lipsa echipamentului de protecție (cască).
- Utilizarea trotinetelor electrice de către copii sub vârsta legală.
Accidentele cu trotinete electrice sunt o problemă în creștere în România, cu un impact semnificativ asupra siguranței rutiere. Este esențial ca autoritățile să implementeze măsuri de reglementare și educație pentru a reduce aceste incidente.
Titi Aur: Trotineta electrică, aproape nereglementată în România
Pilotul de raliuri Titi Aur atrage atenția, în contextul recentelor accidente tragice care implică și trotinetele că în România siguranţa rutieră nu există şi că acest lucru „nu este pe masa guvernanţilor”.
„La noi, siguranţa rutieră nu există. Neexistând pe lista celor care ne conduc, circulaţia se derulează într-o junglă. Mai mult, a apărut trotineta electrică, care, odată cu telefonul mobil, cele două evoluţii tehnice extraordinare nu fac decât să aducă mai multe cauze din care avem accidente cu morţi şi răniţi grav. Telefonul mobil prin distragerile la care ne supune, fiind tentaţi să îl folosim, iar trotineta electrică prin faptul că este aproape nereglementată. În România, se prevede că trebuie să ai 14 ani şi să mergi pe carosabil. Punct. Altceva nu se prevede.
(…) În Olanda, dacă te prinde cu trotineta că merge mai mult de 25 de km/h pe stradă, se confiscă. De ce? Pentru că devine pericol public. La noi, nimeni nu te controlează la trotinetă, nimeni nu te educă, nimeni nu te sancţionează şi bineînţeles că vom avea din ce în ce mai multe accidente şi cu trotinetă, dar şi cu maşini. Avem foarte mult sânge pe şosele, dar acest lucru nu există pe masa guvernanţilor. Niciun partid, niciun guvern, nimeni nu este interesat de acest aspect. Atâta timp cât vom rămâne în situaţia asta, vom asista la tragedii în continuare, tragedii imense. Deocamdată nu s-a atins coarda sensibilă a guvernanţilor. Nu există acest aspect”,”, a declarat, Titi Aur potrivit News.ro. .
În imaginile virale tinerii circulă cu trotinete electrice încălcând legislația, mergând pe contrasens, ori butonând telefonul.
Ce spune legea în România
Potrivit legislației în vigoare, pentru a conduce o bicicletă sau o trotinetă electrică pe drumurile publice conducătorul acesteia trebuie să aibă vârsta de cel puțin 14 ani, conform art. 70 alin. (2) din O.U.G. nr. 195/2002 republicată, privind circulația pe drumurile publice.
Cadrul legislativ incident referitor la regulile de circulație pe care trebuie să le respecte conducătorul unei trotinete electrice prevede:
– în timp ce se deplasează în interiorul localităților, dacă drumul este prevăzut cu o pistă pentru biciclete, trotinetele electrice vor fi conduse numai pe pista respectivă. În lipsa acestei piste, circulația trotinetelor electrice este permisă numai pe sectoarele de drum unde viteza maximă admisă pentru circulația vehiculelor este de 50 km/h (art. 40 alin. (3) din O.U.G. nr. 195/2002 republicată, privind circulația pe drumurile publice);
– se interzice conducătorului de bicicletă sau trotinetă electrică să circule pe trotuare, cu excepția cazului când pe acestea sunt amenajate piste pentru biciclete (art. 161,alin. (1) lit. c. din H.G. 1391/2006 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice).
Elementele de protecție sunt un alt aspect important de respectat de către cei care folosesc ca mijloc de deplasare trotinete electrice sau biciclete, pornind de la vesta reflectorizantă și până la casca de protecție.
Reglementarea trotinetelor electrice în diverse țări europene
În Europa, reglementările privind trotinetele electrice variază semnificativ de la o țară la alta, reflectând diferențe în prioritățile de siguranță, infrastructură și politici de mobilitate urbană. În timp ce unele orașe promovează utilizarea acestora, altele impun restricții stricte sau chiar interdicții totale.
Franța – Paris: Interzicere completă a trotinetelor electrice de închiriat
În urma unui referendum din aprilie 2023, în care 90% dintre participanți au votat împotriva trotinetelor electrice de închiriat, Parisul a devenit prima capitală europeană care le-a interzis complet. De la 1 septembrie 2023, serviciile de închiriere publică au fost eliminate, iar operatorii precum Lime, Dott și Tier au retras flotele de pe străzi. Totuși, trotinetele electrice personale rămân legale, dar utilizarea lor este reglementată strict.
Germania – Reguli clare și siguranță sporită
În Germania, trotinetele electrice sunt legale dacă sunt limitate la 20 km/h și sunt echipate cu lumini, frâne și reflectoare. Vârsta minimă pentru utilizare este de 14 ani, iar utilizatorii trebuie să poarte o vestă reflectorizantă pe timp de noapte. Este obligatoriu să se utilizeze pistele pentru biciclete, iar circulația pe trotuar este interzisă.
Italia – Reguli stricte pentru siguranță
Italia a introdus reglementări stricte pentru trotinetele electrice, inclusiv obligativitatea purtării căștii și asigurarea de răspundere civilă. Aceste măsuri au fost implementate pentru a combate comportamentele imprudente și accidentele, în contextul unei creșteri a utilizării acestora în orașe precum Roma și Milano .
Spania – Reguli locale variate
În Spania, reglementările privind trotinetele electrice variază în funcție de oraș. De exemplu, în Barcelona, utilizatorii pot fi amendați cu până la 500 € pentru circulația pe trotuar sau pentru nerespectarea limitelor de viteză. De asemenea, utilizarea trotinetelor electrice în transportul public și parcarea acestora în locuri neautorizate sunt interzise.
Olanda – Reguli stricte pentru trotinetele electrice
În Olanda, trotinetele electrice nu sunt permise pe drumurile publice decât dacă sunt omologate și înregistrate. Utilizatorii trebuie să aibă cel puțin 16 ani și să dețină un permis de moped. Aceste reglementări reflectă o abordare precaută față de siguranța rutieră.
Suedia – Reguli clare și siguranță sporită
În Suedia, trotinetele electrice sunt permise, dar utilizatorii trebuie să aibă cel puțin 15 ani și să poarte cască dacă au sub 15 ani. Utilizarea lor pe trotuar este interzisă, iar echipamentele de siguranță, cum ar fi frânele și luminile, sunt obligatorii.
Finlanda – Restricții pentru copii și licențe pentru operatori
Finlanda a implementat noi reglementări care interzic utilizarea trotinetelor electrice de către copii sub 15 ani și impun licențe municipale pentru companiile de închiriere. De asemenea, au fost stabilite limite de viteză de 25 km/h și interdicții privind utilizarea sub influența alcoolului sau drogurilor.
Irlanda – Reguli stricte pentru utilizatori
În Irlanda, utilizatorii de trotinete electrice trebuie să respecte limitele de viteză, să aibă un dispozitiv de avertizare sonoră, cum ar fi un clopoțel sau o horn, și să poarte îmbrăcăminte de înaltă vizibilitate. De asemenea, este interzisă utilizarea telefonului mobil sau ascultarea muzicii în timp ce se conduce.
România – Reguli în evoluție
În România, trotinetele electrice sunt legale și pot circula pe drumurile publice, cu respectarea anumitor reguli, cum ar fi limitarea vitezei și utilizarea echipamentului de protecție. În orașe precum București, Cluj-Napoca și Timișoara, serviciile de închiriere sunt disponibile, iar autoritățile locale implementează reglementări specifice pentru a asigura siguranța utilizatorilor și a pietonilor.
Toate aceste situații exemplificate la începutul acestui articol nu mai pot fi tratate ca simple accidente izolate, ci ca semnale de alarmă.
Lipsa unor reguli clare și aplicate cu strictețe transformă trotinetele electrice dintr-un mijloc de transport modern într-un pericol public.
Este nevoie de o reglementare mai aspră, menită să protejeze atât utilizatorii, cât și pietonii, pentru ca străzile orașelor noastre să nu devină terenuri ale hazardului. Legislația trebuie să țină pasul cu realitatea și să pună pe primul loc siguranța oamenilor.
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News