Skip to content
Externe

Ucraina are blocate 15 miliarde de dolari în cereale pe care nu le poate vinde. „Coridoarele de solidaritate”, soluția găsită de CE

twitter

Pe lângă transformarea gazului în monedă de schimb și chiar de șantaj împotriva țărilor „neprietene”, care au condamnat invadarea Ucrainei, Rusia a provocat și o creștere a prețului la cereale în întreaga lume, cu riscul înfometării a zone întregi de pe glob prin blocarea porturilor ucrainene.

Încă din primele zile ale invaziei Ucrainei de către Rusia, porturile țării la Marea Neagră au devenit inactive, blocate de minele și navele de război rusești.

Toate porturile ucrainene au fost inactive de a doua sau a treia zi de război”, a declarat Andrei Stavnițer, coproprietar al portului de marfă TIS din Iujne, chiar lângă Odesa.

Sunt aproximativ 80 de nave blocate în porturile ucrainene. Unele dintre ele sunt goale. Unele au marfă. Echipajele lor s-au dispersat în întreaga lume. Sunt în esență nave fantomă care nu pot părăsi Ucraina„.

Portul de la Yujhne, cel mai mare port comercial al Ucrainei la Marea Neagră, nu face excepție, a declarat Stavnitser pentru Current Time , canalul în limba rusă al RFE/RL în cooperare cu VOA.

Stavnițer, în vârstă de 39 de ani, este unul dintre cei mai bogați 100 de oameni din Ucraina, potrivit revistei Forbes, și cofondator și coproprietar al TransInvestService (TIS), care operează cinci terminale de marfă în Yujne.

Este o infrastructură uriașă care în mod normal urlă ca o fabrică sau o mină”, a spus el. „Acum este absolut liniște. Doar pescăruși și corbi. Cinci mii de muncitori stau acasă, sperând la ceva mai bun.”

Închiderea Mării Negre pentru transportul maritim ucrainean a fost o lovitură dură pentru economia țării, spune Stavnițer, conform Europa Liberă.

Semănatul sub bombardamente

Cele 30 de milioane de tone de cereale care se află în prezent depozitate în Ucraina ar valora aproximativ 15 miliarde de dolari dacă țara le-ar putea aduce pe piață. „Este o lovitură colosală pentru economia ucraineană și pentru fermierii ucraineni”, spune Stavnițer.

Datorită unei recolte extraordinare de anul trecut, fermierii ucraineni au reușit să semene anul acesta, în ciuda războiului.

Aceștia sunt oameni curajoși care seamănă în fiecare zi sub bombardamente”, a spus el. „Sunt prieten cu mulți dintre ei și îmi trimit fotografii cu rachete, schije, muniții neexplodate și cratere în câmpurile pe care le lucrează”.

Bărbatul spune că nu este imposibil ca transportul să poată fi făcut, chiar dacă războiul continuă și a dat exemplul din Somalia, unde „navele de marfă sunt escortate de nave militare”, a spus el.

„S-a întâmplat în Somalia și în alte conflicte”.

Dacă, de exemplu, navele militare turcești ar putea escorta transportul nostru, Ucraina ar putea relua exportul și hrănirea lumii”, a adăugat el. „Acest lucru ar putea fi organizat prin intermediul Națiunilor Unite. Un fel de coridor umanitar pentru a lăsa navele să treacă”.

Acest lucru ar permite Ucrainei să exporte cele 30 de milioane de tone la îndemână și să elibereze depozitul pentru recolta din acest an”, a adăugat Stavnițer. El spune că situația este cât se poate de urgentă pentru că instalațiile Ucrainei nu sunt proiectate pentru depozitarea pe termen lung a cerealelor.

Întregul articol poate fi citit aici

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *