Skip to content
Politică

Un mare tun se pregătește sub ochii noștri: Republica Socialistă PSD / EXCLUSIV

ph-online.ro

Redacția PSnews.ro vă prezintă mai jos în ce fel un mare tun se pregătește chiar sub ochii noștri – mai precis, cum vrea PSD să readucă România la condiția de republică socialistă. Și avem în vedere aici atât un plan gândit la nivel național, cât și copia lui în miniatură, urzită pentru București (după al doilea intertitlu al textului de față).

O idee pe cât de controversată, pe atât de marginalizată de către presă a izvorât din mințile celor care au elaborat programul de guvernare al PSD. Ne referim la Fondul Suveran de Dezvoltare şi Investiţii (FSDI). La mijlocul lunii februarie, președintele Partidului Social Democrat, Liviu Dragnea, anunța cu surle și tobe la Radio România Actualități că FSDI „a generat un interes uriaş în mediile internaţionale, în mediile financiare internaţionale, începând din America şi terminând cu Norvegia”.

Același Dragnea continua explicațiile referitoare la modul în care va funcționa fondul:

„Toate companiile de stat din România profitabile vor fi incluse în acest Fond, care va emite obligaţiuni, care pot fi cumpărate de orice cetăţean şi de orice firmă. Statul va rămâne 100% acţionar, nu va vinde nicio acţiune de acolo, pentru că sunt companii strategice şi, de asemenea, acest Fond, aşa cum se întâmplă şi în alte părţi din lume, împreună cu fondul de investiţii mari şi cu bănci internaţionale, cu care am şi avut discuţii oficiale, vor face joint venture cu care se vor finanţa investiţii mari, strategice. (…)

Vor începe să construiască fabrici, capacităţi de producţie, în zone unde existau dar în perioada 1997-1998, 1.300 de fabrici şi uzine din România au fost tăiate, lichidate şi un milion şi jumătate de români au rămas pe drumuri şi va începe o reindustrializare a României”.

În aceeași perioadă, Mediafax făcea o sinteză a modului în care a fost gândit acest FSDI:

„Cele peste zece miliarde de euro care se vor strânge la în acest fond vor intra în următorii patru ani în economie, urmând să fie construite un spital republican şi a opt regionale, autostrăzi, dar şi linii de căi ferate rapide. Se vor crea 850.000 de noi locuri de muncă cu normă întreagă. (…)

Statul român, prin Ministerul Economiei, va avea calitatea de acţionar unic pe toată perioada de funcţionare a Fondului Suveran de Dezvoltare şi Investiţii (FSDI). (…)

Obiectivul FSDI este de a stimula dezvoltarea economică prin investiţii în infrastructură şi companii strategice şi întărirea rolului statului prin administrarea adecvată a participaţiilor minoritare şi obţinerea de lichidităţi din emisiunea de obligaţiuni, valorificarea anumitor active, dividende şi alte surse atrase în proiectele de investiţii.

Alături de FSDI, cel târziu în al doilea semestru din 2017, urmează să fie creat un Fond Naţional de Dezvoltare (FND), care va cuprinde companii unde statul deţine participaţii şi care în prezent sunt administrate de AVAS, dar şi companii de stat care nu vor putea fi incluse în FSDI din cauza interdicţiei europene, (în unele cazuri, companiile de producţie şi distribuţie nu pot fi administrate de aceeaşi enitate, evitându-se în acest fel comportamentul de monopol). Ca urmare a acestor reglementări, Transelectrica şi Transgaz vor fi administrate şi deţinute de FND, iar Hidroelectrica sau Romgaz de către FSDI. Urmează ca AVAS să se desfiinţeze. Ca şi FSDI, FND va rămâne pe toată perioada de funcţionare în proprietatea exclusivă a statului român.

Modelele utilizate pentru înfiinţarea FSDI sunt cele ale fondurilor suverane din Norvegia, Franţa, Italia sau Polonia”.

Diavolul se ascunde în detalii

Iar aceste detalii au fost oferite cu maximă seninătate de către însuși Liviu Dragnea, cel care se lăuda, la instalarea cabinetului Sorin Grindeanu, că era singurul politician care cunoștea cap-coadă programul de guvernare.

Reluăm acea parte a declarațiilor lui Dragnea care au implicații mult mai sumbre decât s-ar putea bănui la prima vedere:

„Toate companiile de stat din România profitabile vor fi incluse în acest Fond, care va emite obligaţiuni, care pot fi cumpărate de orice cetăţean şi de orice firmă. Statul va rămâne 100% acţionar, nu va vinde nicio acţiune de acolo, pentru că sunt companii strategice”.

Cum se traduce asta? Simplu: tu, stat român, deții sau controlezi niște companii care – de bine, de rău – sunt profitabile, dintr-un motiv sau altul (management performant, condiții naturale, context economic etc.). Ce ar face orice om cu un minim simț al afacerilor? Ar căuta să îmbunătățească indicatorii economici ai respectivelor firme: prin aducerea în funcții de răspundere a unor oameni care știu ce înseamnă competitivitatea, prin atragerea de colaborări, investiții etc.

În schimb, ce înțelege să facă guvernul dominat de către PSD? Să mențină statul „100% acționar” și să nu vândă nicio acțiune. Ați ghicit: în limbajul comun, asta se numește „naționalizare”. Iar dacă am învățat ceva din tranziția postdecembristă, acel lucru este că statul s-a dovedit un manager prost (desigur: cu excepții pe care le putem număra pe degete): a birocratizat cât a putut firmele din propriul portofoliu (lipsa de reacție rapidă ducând la pierderea unor oportunități economice), le-a căpușat prin contracte acordate cu dedicație clientelei de partid, ba chiar a mers până acolo încât a închis ochii la furturi efective din patrimoniul acelor companii, soldate cu vânzarea acestora la fier vechi.

E greu să comprimi în câteva paragrafe una dintre cele mai dure lecții ale ultimului sfert de veac: imensa hoție din avutul statului. Oricum: cine are memoria celor 27 de ani de capitalism de cumetrie scurși până acum cunoaște mult mai bine situația decât poate fi ea prezentată în câteva rânduri. Noi ne-am simțit datori să facem recapitularea de mai sus, fiind conștienți că, în general, memoria colectivă este scurtă, permițându-i istoriei să se repete.

Așchia nu sare departe de trunchi

Pe aceeași gândire a naționalizării a mers primarul general al Bucureștilor, Gabriela Firea. Edilul a primit deja acordul de la Consiliul General (pe 28 februarie) pentru înființarea a nu mai puțin de 19 societăți, prin care Primăria Capitalei să se ocupe de:

  • furnizarea energiei electrice și termice
  • iluminatul public
  • administrarea spitalelor
  • construirea de baze sportive și terenuri de sport
  • promovarea orașului
  • administrarea parcurilor
  • pază
  • consolidarea clădirilor cu risc seismic
  • administrarea spațiilor publicitare
  • dispecerat de taxi, potrivit Ziare.com.

Logica Gabrielei Firea a fost aceea de a elimina „corupția și birocrația” din administrație. Ironia face ca tocmai statul (e adevărat: în mic, la nivelul unei administrații locale) să fie chemat a elimina unul dintre elementele care au făcut ca etatizarea să fie hulită de către adepții pieței libere: BIROCRAȚIA.

Cât privește CORUPȚIA, demersul de eradicare a acesteia este de înțeles, dar până la un punct: acela în care administrația locală ar urma să își favorizeze propriile firme, ajutându-le să câștige o poziție de monopol pe piață.

De altfel, însuși președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chirițoiu, a atras atenția asupra acestui aspect, într-o declarație oferită luni pentru PSnews.ro.

CITIȚI ȘI: Planurile Gabrielei Firea, sub lupa Consiliului Concurenței? EXCLUSIV

Ca și cum nu ar fi fost de ajuns, la finele lunii februarie, planul Gabrielei Firea de a înființa un dispecerat de taxi în București a fost aspru criticat de către Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), un patronat din sectorul transporturilor rutiere.

Înfiinţarea unui dispecerat comun nu este oportună pentru taximetriştii din Bucureşti şi nici nu va rezolva problema pirateriei, aşa cum se pretinde. Este doar o formă de naţionalizare a afacerilor noastre private, care va genera haos pe piaţa în care activăm şi va scoate în şomaj circa 1200 de angajaţi ai dispeceratelor”, se precizează în comunicatul COTAR citat de Digi24.ro.

Ca o paranteză: problema taximetriei din Capitală este mai complexă decât atât, principala „bubă” fiind cea a companiilor licențiate în Ilfov care operează în București, cu încălcarea flagrantă a Legii nr. 38/2003.

Dar să nu deviem

Am așternut toate aceste rânduri ca să vă arătăm cum, în spatele unor telenovele politice – precum cea dintre Liviu Dragnea și Victor Ponta -, se ascund niște probleme care, dacă nu sunt dezbătute cum trebuie, fără fanatisme, riscă să îi afecteze pe termen lung pe români. Iar întrebarea este: dacă, din cauza unui management defectuos, toate aceste companii de stat sau ale administrațiilor locale (pe care PSD-ul le prezintă ca pe niște nave-amiral ale economiei românești) vor produce găuri sensibile în bugetul central ori în cele locale, de unde va tăia bani următoarea guvernare – fie ea roșie sau de altă culoare – pentru compensarea acestor goluri? Cine va avea de suferit? Cine va organiza următorul mare și furios protest împotriva unora care vor fi făcut harcea-parcea economia?

3 comentarii la “Un mare tun se pregătește sub ochii noștri: Republica Socialistă PSD / EXCLUSIV

  1. Mă scuzi, dar când o companie este deja 100% deținută de stat, tu cum naibii vorbești de naționalizarea acestor companii? SUNT DEJA NAȚIONALIZATE! În mintea ta le renaționalizezi?
    Cât despre propunerile doamnei Firea, în cele din urmă cine altcineva decât statul trebuie să se ocupe de chestii precum iluminatul public, administrarea spitalelor, a parcurilor etc?
    Abia aștept să văd compania privată pe care o doare în cot că o stradă nu este bine iluminată noaptea. Măcar un politician știi că poți să-l elimini din funcție dacă nu și-a îndeplinit sarcinile, o campanie privată poate avea grijă să aibă practic monopol și o doare undeva, că primăria tot la ai ar ajunge.
    Voi de ce dracu’ credeți că noi nu avem străzi în țara asta? Puținele firme care funcționează nu au o competiție adevărată și își permit să facă tâmpenii fiindcă oricum nu are altcineva cine să câștige licitațiile.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *