Un nou mod de a face educaţie la liceu. Marea reformă pentru clasele IX-XII începe în 2026

Sursa foto: Unsplash - (Augustin-Foto) Jonas Augustin

Reforma curriculară pentru învăţământul liceal a intrat într-o etapă-cheie odată cu aprobarea noilor planuri-cadru şi lansarea oficială a pilotării alternative. Începând cu anul şcolar 2026–2027, liceele din România vor avea posibilitatea de a-şi construi propriul traseu educaţional, într-un cadru reglementat, dar mult mai flexibil decât cel tradiţional.

În emisiunea „Viitor pentru România”, de la Prima News, reprezentanţi ai Ministerului Educaţiei, ai societăţii civile şi ai mediului educaţional au explicat detaliat cum funcţionează această transformare şi ce oportunităţi aduce.

Ce înseamnă pilotarea planurilor-cadru?

Este, în esenţă, un program care permite liceelor să propună şi să implementeze variante proprii de plan-cadru, adaptate nevoilor elevilor, specificului local şi resurselor proprii. Spre deosebire de modelul „unic” aplicat până acum în toată ţara, planul pilot încurajează diferenţierea şi inovaţia. Liceele care aleg această opţiune vor trebui să respecte un trunchi comun de discipline şi competenţe, astfel încât să asigure pregătirea pentru examenele naţionale – în special Bacalaureatul. Însă în afara acestui trunchi comun, vor avea o marjă amplă de manevră: pot crea noi discipline, pot colabora cu parteneri externi (universităţi, ONG-uri, companii), pot redistribui orele între clase sau pot introduce module interdisciplinare.

„Nu e vorba să lăsăm şcolile să facă ce vor, ci să le oferim libertatea de a face ce au nevoie. Important e ca la final elevii să atingă aceleaşi competenţe de bază”, a explicat în emisiune prof. Gabriel Vrînceanu, şeful Serviciului Curriculum din cadrul Ministerului Educaţiei.

Citeste mai mult AICI

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: