Skip to content
Politică

UPDATE Guvernul ar putea să îşi asume răspunderea în Parlament pe certificatul Covid. Solicitarea lui Ciolacu la ședința coaliției

Inquam Photos / George Calin

UPDATE 14:35

Purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Cărbunaru, a declarat, luni, după şedinţa de Guvern, că au existat discuţii privind subiectul asumării răspunderii Guvernului pe certificatul verde, însă nu a dorit să spună dacă se va întâmpla acest lucru.

Întrebat despre asumarea răspunderii Guvernului, în Parlament, pe proiectul certificatului verde, Cărbunaru a răspuns: „Au existat discuţii în legătură cu acest subiect. În momentul în care vom avea elemente noi, le vom comunica. Când vom avea elemente concrete, voi reveni”. 

—————————

Guvernul condus de Nicole Ciucă ar putea să își asume răspunderea pe certificatul verde. Surse politice au dezvăluit pentru PS News că în cadrul întâlnirii de luni dintre liderii PNL, PSD și UDMR, președintele Marcel Ciolacu a propus coaliției ca Guvernul să își asume răspunderea în Parlament pentru adoptarea Legii privind utilizarea certificatului Covid la locul de muncă. O astfel de decizie ar urma să fie luată în cursul zilei de luni, au mai explicat sursele citate.

Știre inițială

Preşedintele PSD, Marcel Ciolacu a declarat, luni, că în cadrul întâlnirii coaliţiei se va discuta despre proiectul certificatului verde, şi modul în care va fi înaintat în Parlament, el precizând că este nevoie ca această lege să fie adoptată până la finalul anului.

Marcel Ciolacu a afirmat că vor lămuri toate aspectele legate de certificatul verde, în coaliţie.

Cred că este nevoie ca acest proiect să fie adoptat până la finalul anului”, a spus Ciolacu.

Preşedintele PSD a mai spus că senatorul Adrian Streinu Cercel a făcut o informare în şedinţa conducerii PSD cu privire la acest subiect al certificatului verde.

Ciolacu a mai spus că testele antigen sunt incluse în certificatul verde. ”Când vom avea o decizie o vom comunica”, a mai spus el, precizând că speră ca astăzi să se ajujngă la o concluzie.

Ce prevede proiectul privind certificatul COVID care se discută în Coaliție:

Certificatul STOP COVID se eliberează în urma îndeplinirii uneia dintre următoarele condiţii: vaccinarea cu schema completă împotriva virusului SARS-CoV-2 /dovada trecerii prin boală /rezultatul negativ certificat al unui test RT-PCR (valabil 72 de ore) sau antigen rapid (valabil 48 de ore).

Angajatorii din sectorul public și privat au obligația de a solicita certificatul STOP COVID-19 fiecărui angajat la intrarea la locul de muncă în cazul înregistrării unei creșteri săptămânale a numărului de cazuri confirmate la nivel national, pe parcursul a trei săptămâni consecutiv.

Analiza situației epidemiologice se face de către INSP în fiecare zi de luni pentru săptămâna anterioară.

Obligația solicitării certificatului STOP COVID-19 intră în vigoare la 72 de ore după ce este îndeplinita condiția de creștere cu un coeficient mediu pentru intervalul de trei săptămâni consecutive, de cel putin 1,5, a numărului de cazuri înregistrat la nivel national.

Obligația solicitării certificatului STOP COVID-19 încetează a doua zi, după constatarea îndeplinirii cumulative a următoarelor două conditii:

dispariția situației de creștere săptămânală

incidența cumulată pe ultimele 14 zile la nivel național mai mică de 1 la mie.

Testarea gratuită a angajațiilor să se faca pentru o perioadă de maxim 45 de zile prin acordarea unor tichete tip vouchere în valoare de 50 de lei (tichetul).

Voucherele sunt gândite pentru testele antigen care trebuie făcute în instituții publice sau private, acreditate (în farmacii, la medicul de familie, clinici private sau de stat) astfel încât rezultatele să fie încărcate în platforma națională.

Statul direcționează către angajator voucherele care pot fi folosite pe o perioadă de maxim 45 de zile de la declanșarea stării de alertă în care se solicită certificatul.

angajații pot beneficia de maxim 15 vouchere/ tichete.

Potrivit estimărilor social-democraților, banii cheltuiți pentru testele gratuite sunt undeva între 150 -200 milioane lei. Aceștia au raportat suma la cheltuielile avute de statul român cu spitalizarea unui bolnav de COVID estimată în valul 4 undeva la 750 milioane lei.

Angajatorul are obligaţia de a lua măsurile necesare în vederea verificării certificatelor prin intermediul aplicației mobile „Check DCC”, prevazuta în art. 1 alin. (4) lit. c) din OUG nr.68/2021, precum și în vederea interzicerii accesului temporar la locul de muncă al angajaţilor care nu prezintă certificatul ELECTRONIC COVID-19:

în conformitate cu art.50 lit i) din Legea nr. 53/2003 privind Codul muncii, republicat, cu modificările și completările ulterioare sau in conformitate cu prevederile art. 513 alin. (1) lit.m) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările şi completările ulterioare, raportul de serviciu/contractul individual de muncă în baza căruia își desfășoară activitatea personalul care nu prezintă certificatul ELECTRONIC COVID-19 se suspendă de drept, fără plata drepturilor salariale.

(2) Suspendarea raportului de serviciu/contractului individual de muncă se constata prin dispoziția scrisă a angajatorului, emisă în condițiile legii.

(3) Suspendarea constatată în condiţiile alin.(1) încetează la data la care persoana prezintă certificatul ELECTRONIC COVID-19, dar nu mai devreme de următoarea zi lucratoare celei în care s-a dispus suspendarea.

(4) Suspendarea încetează și în cazul în care necesitatea prezentării certificatului încetează conform art.5.2

(5) Decizia de suspendare a raporturilor de serviciu/de muncă dispusă în conformitate cu prezenta lege poate fi contestată la instanța competentă conform legii, după caz.

Nerespectarea obligațiilor prevăzute de prezenta lege de către angajator reprezintă contravenție și se sancționează cu amendă de la 10.000 lei la 100.000 lei.

Constatarea contravenției și aplicarea sancțiunii se realizează de personalul împuternicit din cadrul direcției de sănătate publică județene, respectiv a municipiului București, din cadrul Inspecției Sanitare de Stat, a Inspecției Muncii, precum și de ofițerii și de subofițerii din cadrul Ministerului Afacerilor Interne.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *