Skip to content
Politică

UPDATE Liderii coaliției s-au pus de acord cu măsurile menite să scadă prețurile la carburanți: Guvernul va compensa parțial prețul la pompă timp de 3 luni

Inquam Photos / Octav Ganea

UPDATE 19.00

Liderii coaliţiei au decis instituirea, timp de 3 luni, a unui mecanism de compensare parţială a preţului la pompă al carburanţilor, au declarat, într-o întâlnire informală cu presa, premierul Nicolae Ciucă și liderul PSD, Marcel Ciolacu.

Soluția Guvernului ar putea fi o compensare oferită pe litrul de combustibil la pompă, direct către cei care vând carburanții. Compensarea, însă, ar urma să intre în vigoare doar pe trei luni – iulie, august, septembrie, potrivit premierului.

Totodată, compensarea prețului de combustibili va fi făcută cu o sumă fixă per litru, nu cu un procent din preț, iar guvernul va urma să analizeze după 3 luni cum au evoluat prețurile și dacă au scăzut sau nu. Sumele necesare ar proveni din surplusul de încasări la buget datorat creșterii prețurilor.

Guvernul va lua această măsură doar pentru trei luni pentru că nimeni nu poate prognoza acum cum va evolua piața petrolului mai departe de acest orizont pe termen scurt.


UPDATE 15:00

E oficial! Premierul Nicolae Ciucă, preşedintele PNL, participă, miercuri, la o şedinţă a coaliţiei de guvernare, a confirmat pentru presă purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Cărbunaru.

Totodată, acesta a precizat şi faptul că miercuri dimineaţă şeful Executivului a avut o întâlnire de lucru pe tema găsirii de soluţii pentru gestionarea preţurilor la carburanţi cu ministrul Finanţelor şi un secretar de stat de la Ministerul Energiei, alături de conducerea ANAF şi a Consiliului Concurenţei, precum şi cu participarea secretarului general al Executivului.

—————————————–

Liderii coaliției de guvernare pun cărțile pe masă: o nouă ședință va avea loc, miercuri, la Palatul Victoria, pentru a discuta despre eventualele măsuri ce ar putea fi luate de guvern pentru a duce la scăderea prețului carburanților, potrivit unor surse politice.

Amintim că, într-o postare pe pagina oficială de Facebook, Marcel Ciolacu, președintele Partidului Social Democrat (PSD), a reiterat marți ideea potrivit căreia trebuie modificat actualul sistem fiscal, „acum, înainte de a provoca falii sociale grave”. Liderul social-democraților a cerut din nou impozitarea pensiilor speciale, a veniturilor supradimensionate din sectorul bugetar, precum și suprataxarea proprietăților de lux și a marilor averi. „Este datoria statului ca, în asemenea momente, în care dezechilibrele economice sunt severe, să intervină pentru a echilibra situația”, atrage atenția Marcel Ciolacu.

„Actualul sistem fiscal, în care suferă preponderent salariații cu venituri mici, iar cei care câștigă mult se îmbogățesc și mai tare – chiar pe timp de criză! – trebuie modernizat. Acum, înainte de a provoca falii sociale grave!

De aceea, am propus #deduceri pentru angajații cu salariul minim, dar și impozitarea pensiilor speciale, a veniturilor supradimensionate din sectorul bugetar, precum și taxarea corectă a proprietăților de lux și a marilor averi.

Este datoria statului ca, în asemenea momente, în care dezechilibrele economice sunt severe, să intervină pentru a echilibra situația. Asta se întâmplă deja, în această perioadă, și în țări puternice, precum Germania, Franța sau Spania. Avem o răspundere pentru milioane de români care trebuie protejați în fața creșterii prețurilor și pentru sute de mii de companii mici și mijlocii. Sunt firme românești care răzbesc greu de la o lună la alta, de aceea vrem să găsim justa măsur[ pentru ca, pentru o perioadă limitată, cei puternici să îi ajute și pe cei mai slabi să reziste acestor șocuri!

Cred că este momentul ca liderii politici să finalizeze propunerile cu care să începem #dialogul cu partenerii sociali și cu mediul de afaceri. Știu că mediul privat este motorul economic al oricărei țări, dar, mai presus de orice, cred cu tărie că avem datoria de a găsi soluțiile care să ofere României #echitate și #solidaritate socială.
În momentele grele din istoria ultimilor ani, PSD a fost partidul care a schimbat în bine soarta țării. Aderarea la NATO și UE sau scoaterea țării din criza din 2009-2011 sunt realizări ale guvernelor social-democrate. Pe care nu le poate contesta nimeni! Și sunt convins că, și acum, în aceste momente de cumpănă, tot PSD va fi principala forță care va asigura României o #creștere economică. O creștere din care să profite majoritatea cetățenilor săi, nu doar cei privilegiați!”, a declarat Marcel Ciolacu.

PSD și PNL își pasează de la unul la altul problema prețurilor la carburanți

Reacția liderului PSD vine la scurt timp după ce liberalii au anunțat că ministrul social-democrat Adrian Câciu trebuie să prezinte propunerile fiscale pentru scăderea prețului la carburanți.

„Cred că este atributul Ministerului de Finanţe, dar aşa cum domnul Ciolacu spunea – şi avea perfectă dreptate – că sunt unii tiriplici care nu ştiu despre ce e vorba, eu cred că tiriplicul şef este în fruntea Ministerului de Finanţe, iar aceste măsuri de reducere a TVA, reducere a accizei sunt în atributul domnului ministru Câciu. Nu are nicio legătură cu Ministerul Energiei. Dacă vrem să luăm nişte măsuri şi sunt adeptul scăderii accizei, chiar dacă avem o reglementare europeană care ne interzice, putem să începem pentru că va începe procedura de infrigement, dar între timp putem să notificăm. Am făcut aceste notificări? Am făcut studii pe reducerea TVA-ului? Nu am văzut până acum. Degeaba aruncăm vina pe Ministerul Energiei dacă PSD-ul are în curte omul care poate să ia măsurile necesare. De acolo trebuie plecat. Nu poate să modifice Codul Fiscal şi de Procedură Fiscală Virgil Popescu de la Ministerul Energiei”, a declarat Gheorghe Pecingină, marţi, la Digi 24.

Ș purtătorul de cuvânt al PNL, Ionuţ Stroe, a afirmat, referitor la solicitarea PSD ca ministrul Energiei, Virgil Popescu, să prezinte urgent în coaliţie propunerea de reglementare privind combaterea creşterii preţurilor la carburanţi, că nu ministrul Energiei trebuie să ofere explicaţii în legătură cu lucrul acesta. „Este cel puţin subiectiv să-i ceri ministrului energiei să facă acest calcul. Ministrul de finanţe trebuie să spună dacă sunt bani la buget pentru o plafonare a preţului carburanţilor sau dacă nu sunt”, a arătat el.

„Haideţi să lămurim puţin lucrurile, mai mult decât liniile de partid sau lucruri de genul. Plafonarea preţului, în acest moment, echivalează cu o măsură suportată de la bugetul de stat luată, bineînţeles, ca oamenii să plătească mai puţin. O soluţie similară, aplicată carburanţilor, după modelul din zona gazului, ar putea să fie pe masa discuţiilor Guvernului, dar doar dacă bugetul de stat ar putea să mai suporte încă o asemenea măsură”, a afirmat Stroe, marţi, la Radio România Actualităţi.

„Furnizarea de gaz către populaţie şi vânzarea de carburant, în aceste staţii de distribuţie, sunt cu un rulaj financiar imens, de asta efortul statului ar fi unul peste măsură. Nu ministrul Energiei trebuie să ofere explicaţii în legătură cu lucrul acesta. Este cel puţin subiectiv să-i ceri ministrului energiei să facă acest calcul. Ministrul de finanţe trebuie să spună dacă sunt bani la buget pentru o plafonare a preţului carburanţilor sau dacă nu sunt. Aşa că declaraţiile politice, aşa de bună intenţie, nu pot ţine loc banilor necesari pentru compensarea preţului la carburanţi”, a subliniat Stroe.

Potrivit acestuia, reducerea TVA la carburanţi poate fi eficientă pe o piaţă stabilă.

„Acum, doi la mână, TVA, reducerea TVA-ului la carburanţi poate să fie eficientă, doar dacă o faci pe o piaţă stabilă, nu pe o piaţă volatilă. S-ar putea ca această reducere de TVA să îţi ofere în mod iluzoriu un preţ mai mic, sau poate pentru o săptămână sau două, iar peste două săptămâni să te trezeşti, din nou, cu creşteri de preţuri care, practic, să acopere câştigul pe care l-ai avea oricum la reducerea TVA-ului. În UE, ca să poţi micşora TVA-ul din zona aceasta, ai nevoie de un acord al lor, cota minimă este la 5% – în zona carburanţilor, evident, o să fie o reducere mai mică din preţul final, dar, evident, tot Ministerul de Finanţe, pentru că el încasează acest TVA, trebuie să se asigure că o reducere a TVA nu o să fie acoperită, eventual, de alte creşteri de preţ, aşa cum s-a întâmplat în Germania, practicate de aceste companii petroliere. Preţul acesta la pompă să-l avem scăzut, efectiv, cu scăderea TVA şi în realitate”, a explicat Ionuţ Stroe.

El a amintit „un episod similar”, în 2015, când „Guvernul a scăzut preţul alimentelor şi, din păcate, magazinele au păstrat preţurile la raft nemodificate”.

„Ministrul de Finanţe, la fel, pentru că vorbim de TVA, trebuie să ne spună dacă este sustenabilă şi viabilă pe termen lung această scădere de TVA, propusă în spaţiul public şi transformată, înţeleg, chiar şi în lege de cei de la USR”, a declarat el.

Potrivit lui Stroe, în ceea ce priveşte acciza „este puţin mai complicat”. „(…) la acciză, în momentul de faţă, pe zona carburanţilor, noi avem o acciză fixă şi să ştiţi că este pe undeva pe la minimul accizei, care se poate practica în UE, la fel, nu ai voie să modifici acciza doar aşa, fără un acord. De câte ori s-a crescut acciza la nivel european şi România a crescut-o, dar tot aşa, păstrând proporţia”, a adăugat el.

Întrebat dacă aceasta va scădea, el a răspuns: „Dacă vrem să o scădem, la fel, trebuie să o facem cu acordul lor şi doar în limita a 5%. Singura posibilitate prin care putem să reducem accizele este printr-o derogare de la Comisia Europeană, lucruri pe care le-au cerut anumite state şi pe care trebuie să o obţină Ministerul de Finanţe. Dacă facem reducerea de acciză, fără această derogare, este foarte simplu, România intră în procedură de infringement. Soluţia către care cred că ne îndreptăm, eu aşa zic, este cea a discuţiilor pe care trebuie să le avem cu cei din zona producătorilor de combustibil, pentru a-şi asuma şi ei această perioadă dificilă prin care trecem, nu doar cei care sunt consumatori, ci şi cei care sunt producători. Până la urmă, să ştiţi, marja de profit a acestor companii petroliere, lucrul dovedit (…) s-a văzut că a crescut, au înregistrat profituri poate de trei ori mai mari ca anul trecut”.

Întrebat dacă este vorba despre companiile care acţionează în România sau cele pe plan mondial, Stroe a precizat că se referă la cele care acţionează în România.

„Uitaţi-vă la cele care sunt cotate pe bursă, profitul net după impozitare se poate vedea, este informaţie publică. Putem avea o discuţie cu aceste companii, astfel încât marja aceasta de profit, pentru o perioadă determinată în timp să fie mai mică, astfel încât cu toţii să traversăm această perioadă dificilă împreună. Nu poţi interveni ca stat, nu te duci peste producător, nu le poţi impune. Se poate reglementa, nu o intervenţie abruptă în piaţă, dar în discuţiile cu ei poţi avea o rezolvare pentru a depăşi acest moment dificil. Apropo de preţul şi componentele care fac acest preţ al carburanţilor, unele ţin de energie, cotaţia barilului de ţiţei, transportul, rafinarea, etc. Şi unele ţin de domeniul fiscal, ca să nu se mai facă confuzia între cei doi miniştrii. De domeniul fiscal ţine TVA-ul, ţin accizele, ţine adaosul comercial practicat de cei care vând, asta este treaba Ministerului de Finanţe, nu al Ministerului Energiei”, a susţinut el.

DETALII AICI: „Tiriplicul şef este în fruntea Ministerului de Finanţe!”. Ping-pong PNL-PSD pe tema reducerii preţului la carburanţi

Statul ia 40% din preţul carburanților la pompă

Prețul carburantului a crescut cu peste 3 lei în numai un an, arată datele unui studiu realizat de Asociația Energia Inteligentă, cea mai mare parte din banii în plus merg la stat. Adică acciza și TVA-ul.

Prețul produselor petroliere la pompă este mai mare cu 63% comparativ cu aceeași zi a anului trecut. Primul reper pe care îl luăm în calcul este cotația barilului Brent care a ajuns acum la aproximativ 122 de dolari față de aproape 75 cât era acum un an.

Un baril de țitei se transformă în aproape 160 de litri de benzină, ceea ce înseamnă că în urmă cu un an un litru costa 47 de cenți, iar acum este cu 30 de cenți mai scump. Și cursul valutar afectează prețul la pompă, iar dolarul s-a apreciat în raport cu leu cu 60 de bani. Se adaugă apoi costul transportului maritim, al rafinării și de depozitare, scrie euronews.ro.

Până aici, prețul care ține doar de petroliști ajungea la puțin peste 2 lei 50 în iunie anul trecut, iar acum depășește 5 lei 20. Urmează acciza pe litrul de benzină. Anul acesta este 1 leu și 89 de bani. La toate acestea se aplică TVA. În final, prețul la pompă este aproximativ 8 lei și 50 cu aproape 3 lei mai mult decât anul trecut.

Statul în cazul combustibililor, la fel ca și în cazul gazelor și energiei electrice, este cel mai mare câștigător urmare a scumpirilor. Concret, Statul a câștigat suplimentar față de aceeași perioadă a anului trecut , 600 de milioane de euro din scumpirea benzinei și a motorinei la pompă, potrivit Asociației Energia Inteligentă.

Aceste câștiguri suplimentare ar trebui împărțite consumatorului român transmite Asociația, iar între soluțiile pe care le propune ar fi diminuarea TVA și accizei la combustibili. România este în procedură de deficit excesiv, motiv pentru care e greu de crezut că autoritățile europene vor permite scăderea accizei. 15 state europene au ales să reducă accizele la carburanţi pentru a micşora preţul la pompă, în vreme ce altele au preferat să plafoneze prețurile la combustibil.

Ungaria și Croația au plafonat prețul, în timp ce state precum Franța, Belgia și Germania au decis reducerea accizelor la carburanţi.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *