Administrația Timișoarei, condusă de USR-ristul Dominic Fritz, continuă cu nonșalanță să dea contracte de zeci de milioane de lei cu dedicație. Totul se face la vedere, iar metoda este una patentată pentru iluminatul public – o firmă întocmește studiul de fezabilitate, în care sunt inserate condiții extrem de restrictive, toate sunt preluate în caietul de sarcini pentru licitație de către municipalitate, apoi compania participă și la licitație pe care o câștigă fără a fi deranjată de competitori.
În emisiunea „Exces de putere” de la Antena 3 CNN dezvăluiam, în luna mai a anului trecut, combinația pusă la cale de administrația useristă în tandem cu firma Elba Com SA, compania ajungând să încheie contracte de milioane de euro cu Primăria Timișoara. Deși la vremea respectivă viceprimarul Ruben Lațcău declara că, dacă sunt probleme cu condițiile tehnice din documentații, vor fi remediate, în realitate nu s-a schimbat nimic, scrie jurnalul.ro.
Șmen cu repetiție
În 23 ianuarie, pe SEAP a fost publicat de către primăria condusă de Fritz anunțul de participare simplificată pentru „Execuţie lucrări (proiectare şi execuţie) aferente obiectivului de investiţii «Modernizare iluminat public – Etapa I»”. Este vorba de modernizarea iluminatului public pe 64 de străzi din municipiu, printre acestea aflându-se mai multe bulevarde importante sau artere din zona centrală. Valoarea estimată a contractului – 11.654.104,41 de lei +TVA. Termenul stabilit pentru depunerea ofertelor – 15 februarie.
Licitația a fost organizată în baza unei documentații tehnice întocmite anterior tot de firma Elba Com și aprobată de Dominic Fritz. Printre cei care semnează alături de primar este și Lucian Buda, șeful Serviciului Administrare Rețele Publice. O simplă căutare pe Google arată că Buda, în 2014, avea adresă de e-mail de la Elba Com.
În nici două săptămâni de la publicarea anunțului, la Consiliul Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) au fost depuse patru contestații în care se solicită anularea condițiilor restrictive sau unele aberante, sub o formă sau alta, nemulțumiții susținând că „pot fi îndeplinite, în mod cumulat doar de un singur producător și anume Elba Com SA, chiar elaboratorul documentației de atribuire”. De asemenea, se cere suspendarea procedurii până la remedierea tuturor problemelor.
Licitație, cu punctaj după ureche
Până la detaliile tehnice, încă de la punctajele din criteriile de atribuire au fost introduse tot felul de prevederi dubioase. Prețul lucrării reprezintă doar 40% din totalul punctajului. Asta în timp ce 20% o reprezintă „demonstrarea unei metodologii adecvate de prestare a serviciilor”, iar 10% – „planificarea adecvată a resurselor tehnice și umane în corelare cu specificul și complexitatea activităților desfășurate în cadrul contractului”.
Niște criterii vag explicate în caietul de sarcini, motiv pentru care s-a solicitat CNSC „eliminarea sau reformularea acestor factori de evaluare, cu explicitarea algoritmului de calcul astfel încât să poată fi defalcat sau cuantificat într-un mod clar, iar punctajul acordat fiecărui operator să poată fi calculat transparent și echitabil”. Altfel spus să nu rămână la aprecierea după ureche a membrilor comisiei.
Timișoara cere criterii bune în R.P. Chineză
Cei care au contestat această licitație, au avertizat CNSC că în caietul de sarcini au fost introduse criterii care nu se regăsesc în normele Uniunii Europene, ci în cele ale Republicii Populare Chineze. Asta în condițiile în care, anul trecut, viceprimarul Ruben Lațcău susținea, la Antena 3 CNN, că sunt criterii restrictive deoarece „noi nu ne dorim să avem ofertanți companii din China”.
Unul dintre criteriile impuse a fost acela ca eficacitatea luminoasă să fie de minim 180 lm/W pentru aparatele de iluminat ofertate. Asta deși cei care participau la licitație au obligația și de a întocmi proiectul, și de a veni cu propriile soluții. Așa se elimină posibilitatea să se folosească niște lămpi cu puteri mai mici, dar care să îndeplinească obiectivul de a lumina la standardele cerute străzile.
„Această caracteristică de 180 lm/W este specifică ledurilor produse în China, context în care, prin raportare la produsele preponderent pe piața corpurilor de iluminat, această cerință apare ca fiind abuzivă și realizabilă doar pentru ofertanții ce includ în cadrul propunerii tehnice corpuri de iluminat din China”, se arată în una dintre contestații. Ca haosul să fie complet, într-o altă fișă tehnică pentru alte produse, administrația Fritz a solicitat o eficacitate luminoasă de doar 160 lm/W.
Un alt criteriu tehnic dubios a fost acela că, în cazul funcționării când sunt fluctuații de tensiune, plaja tensiunilor de intrare acceptate să fie între 90-305 Vac. Criteriul a fost considerat restrictiv deoarece în România, în rețelele de joasă tensiune, plaja de tensiuni acceptată este între 195,5 și 253 Vac. „Specificația tehnică de tensiune intrare 90-305 Vac este specifică aparatelor de iluminat echipate cu drivere produse în Republica Populară Chineză, în afara Spațiului Economic European, deoarece acestea se comercializează în general în țări în care rețeaua funcționează la tensiunea nominală de 100 Vac (…) Cerința încalcă prevederile art. 156 alin. (2) din Legea nr. 98/2016”, scrie în una dintre contestații.
De asemenea, Primăria Timișoara a cerut impunerea unui grad de protecție al balastului electronic pentru corpurile de iluminat de minim IP 66, deși acest grad se referă la protecția la intruziuni, cum ar fi protecția împotriva jeturilor de apă și valuri, chiar dacă driverul respectiv este în interiorul aparatului de iluminat care îndeplinește aceste standarde. Explicație – „gradul de protecție IP66 pentru drivere este specific, în general, echipamentelor fabricate în Republica Populară Chineză, astfel încât impunerea unei astfel de cerințe duce la restricționarea accesului la procedură pentru echipamentele produse pe piața internă europeană”, se arată în documentul depus la CNSC.
Standarde anulate și formă cu dedicație, criterii de evaluare
În cadrul documentației tehnice, Primăria Timișoara a ajuns să ceară raportări după mai multe standarde tehnice care nu mai sunt valide. În cadrul contestațiilor depuse la CNSC au fost semnalate cel puțin patru astfel de situații. În documente se precizează că se solicită respectarea unor normative tehnice care nu mai sunt valabile din 2022. Administrația Fritz a cerut inclusiv o declarație din partea ofertanților prin care să confirme că respectă un standard anulat din… 2018.
Ca să se asigure că licitația va fi câștigată de Elba Com, în caietul de sarcini pentru licitația în care ar fi trebuit să se stabilească firma care face, în primul rând, proiectarea și apoi execuția, Primăria Timișoara a ținut să spună și ce formă trebuie să aibă lămpile – concavă.
„Observăm că elaboratorul documentației de avizare a lucrărilor de intervenții Elba Com SA a solicitat ca aparatele de iluminat de la fișa tehnică nr. 1 să prezinte forma concavă specifică aparatelor de iluminat Criotek, produse de către Elba Com SA. (….) justificarea formei concave în vederea obținerii unor unghiuri de proiecție mai bune este total falsă. După cum se poate observa și din forma aparatului de iluminat, placa LED este dreaptă, iar forma concavă nu ajută și nu afectează în niciun fel obținerea unghiurilor de proiecție”, se arată într-o altă contestație depusă.
Cum „arzi” concurența cu temperatura
În fișele tehnice ale acestui proiect, pentru corpurile de iluminat s-a solicitat ca să reziste la diverse temperaturi, deși ele vor fi instalate în același mediu. Dacă într-o situație se cere ca să reziste de la -40 la +55 grade Celsius, în alta de la -35 la +60 grade Celsius, iar recordul cerut este de -25 la +65 grade Celsius. „Cerința este restrictivă și nelegală, deoarece nu corespunde unei necesități reale a Autorității Contractante și nu are legătură cu natura contractului, în condițiile în care sistemul de iluminat stradal funcționează doar noaptea, iar conform măsurătorilor oficiale, temperatura maximă oficială înregistrată în România a fost de +44,5 grade Celsius (la Ion Sion, județul Brăila, la 10 august 1951)”, a susținut unul dintre contestatari. Un altul a avertizat că solicitarea este „pur și simplu preluată din specificațiile tehnice ale unui anumit producător, fără a ancorare în realitate și având drept scop favorizarea unui anumit producător”.
Rezistență SF pentru lămpi
Un alt criteriu halucinant care a fost impus este acela ca toate corpurile de iluminat să aibă un grad de protecție la impact de minim IK 10. Unul dintre contestatari a explicat că este o cerință restrictivă, deoarece „aparatele se montează pe stâlpi la o înălțime medie de 8 metri, iar gradul de protecție IK 10 presupune lovirea cu o greutate de 5 kg de la o distanță de 0,4 metri sau o minge de tenis lansată pe vertical cu o viteză de peste 100 km/h, ceea ce este improbabil”. Standardele solicitate pentru corpuri de iluminat sunt, de obicei, IK 8 sau IK 9.
Viceprimarul Ruben Lațcău este omul de încredere al primarului Dominic Fritz și cel care coordonează și iluminatul public din Timișoara. L-am contactat ieri, pentru a-i solicita un punct de vedere, având în vedere acuzațiile grave aduse administrației din care face parte, dar acesta a evitat. „Eu v-am răspuns că am crezut că este o chestiune urgentă. Subiectul ăsta nu e un subiect urgent. Licitația e de câteva săptămâni începută. S-a făcut contestație, s-a făcut contestație și pe autobuze, s-a făcut contestație cam pe toate marile licitații. Suntem în curs de clarificări. Dacă doriți, mâine vă pot face declarații. Am crezut că este ceva urgent”, a declarat Lațcău.
Autor
-
Adrian Pavel, redactor PS News. Cu o experienţă de peste 10 ani în presă, Adrian Pavel se descrie ca fiind un împătimit al noutăţilor, practic dependent de ştiri. Încearcă de fiecare dată să fie la curent cu tot ceea ce se întâmplă în ţară şi în străinătate şi să ofere cele mai calde informaţii cititorilor. Este adeptul zicalei „Nimeni nu e sărac cu duhul, e doar mai puţin informat”.
View all posts
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News